Annons:
Etikettatt-äga-eremitkräftor
Läst 4758 ggr
Sleggyman
2013-12-31 23:41

Att hålla saltvatten eremitkräftor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att hålla saltvattens eremiter.

Detta är hur jag gjort och mina egna iakttagelser. Detta har funkat för mig.

Att hålla saltvattens eremiter är ganska kostsamt i uppstarten men relativt billigt efter du köpt alla tillbehör.

De är väldigt tåliga och väldigt aktiva när de börjar få lite storlek. De är inte lätt stressade som landlevande eremitkräftor.

Skillnad från landlevande eremiter så gräver dessa inte ner sig och ömsar, utan hittar en väl skyddad plats och ömsar där. Detta brukar ske under nattetid och efter 1-2 dagar brukar de vara ute och krypa runt. 

Saker du behöver

Levande sten. Fulla av nyttiga bakterier inte ett måste men kommer hjälpa bibehålla karets värden och bryter ner avfall och det är en del eremits naturliga miljö. men Var beredd på "hichhickers" olika livsformer som följer med levendsten.

* minst ett 20L akvarium helst ett 100L eller större. Ju större ju lättare att behålla saltvattenshalten och värden.

* Salt till saltvattensakvarium. Optimalt värde är mellan 1,023-1,025. Eremiter kan klara av väldigt stora förändringar av salthalten fort då de flesta arter lever i områden då tidvatten påverkar salthalten.

* En eller fler cirkulations pumpar. helst av steamer typen då de behöver 10ggr volymen av karet i timmen. (20L kar= 200l/timmen)

* Belysning kan vara låg till hög beroende om du vill ha koraller i karet. Finns speciella lysrör för saltvattens kar.

* Substratet bör vara "levandesand" som man kan köpa av alla saltvattensbutiker. Denna sand innehåller nyttiga bakterier för akvariet och hjälper till att bi behålla stabila värden. 

Alternativt kalksand men se upp då vissa sorters kalksand kan vara direkt giftiga för dina eremiter.

* Reflatometer för att mäta salthalten.

* Doppvärmare temp bör ligga på 25 grader

* Osmosvatten eller köp en maskin som tillverkar osmosvatten. Den renar vattnet från metaller och mineraler. En som tillverkar ca:100L/dygn brukar ligga på ca:1000kr

* Äggvite Skummare inte ett måste men den renar vattnet från smutspartiklar, avföring, etc. Om du inte har en så kommer du få byta större mängd Vatten vid varje vattenbyte. 

* Vattentester. Det finns väldigt bra kits som har alla viktiga tester för att kolla av alla värden för ca: 600kr

Steg 1: 

Fyll upp ett kar med saltvatten som ska ligga mellan 1.023-1.025. OBS Blanda saltvattnet i en hink innan du tömmer ner det i karet.

Steg 2: 

Lägg ner levandesten och starta upp pumpen. låt sedan stenen ligga i vattnet i 3-4 veckor så allt för cykla in. Nitrit toppen brukar komma efter 2-3 veckor. Under denna tid så borde du hålla ljustiderna ganska korta 4h/dag. Finns massor av olika metoder för att starta upp ett kar med detta är hur jag gjorde det.

Steg 3: 

Alltid bra att köpa ett gäng snäckor som håller algerna borta från glasrutorna. Om du har få tomma snäckskal kommer dessa troligast bli ett offer för en eremit som söker större skal.

Steg 4: 

Välj ut en eremitsort som du gillar. Köp bara 1 eller 2 åt gången så det inte blir slagsmål och se alltid till att ha många tomma extra skal liggandes i karet. Annars kommer eremiter ryka ihop om ett skal förr eller senare. Mata sparsamt då eremiterna äter algerna som växter på din levandesten.

Steg 5: 

Vattenbyte varje vecka om du kör utan skummare. I mitt 20L bytte jag 5L i veckan och nu mitt 180L så byter jag 20L varannan vecka. Blanda alltid saltvattnet i en hink och låt den blanda 24h.

Dwarf Zebra hermitcrab 

Eller vitbenad eremit som min saltvattens butik kallar dom är en väldigt livligt och härdig eremit som konstant springer runt i karet och utforskar och letar mat,Denna är den eremit som jag alltid ser när jag kollar in i karet. De är inte skygga alls och byter skal ofta och är väldigt modiga. Min springer ofta fram mot handen då jag har den nere i karet.

Svårighetsgrad lätt

Temperament: fridfull kan vara lite aggressiv vid matning & vid ont om skal "egna erfarenheter"

Salthalt 1.023-1.025

Max storlek ca:2,5cm"

Färger  Svart ljusblå, orange

Diet alger,cyanobakterier, räkor,musslor, överbliven mat etc

Scarelt Reef hermitcrab 

Eller rödbenad eremit som min saltvattens butik kallar dom är en väldigt skygg eremit som är verkligen skygg min kan vara borta i flera veckor innan jag ser den igen.

Svårighetsgrad lätt

Temperament: fridfull den backar heldre utan vid möte med andra eremiter "egna erfarenheter"

Salthalt 1.023-1.025

Max storlek ca:3-3,75cm"

Färger  Röd, orange

Diet alger,cyanobakterier, räkor,musslor, överbliven mat etc

Electric Blue Hermit Crab 

Eller Blåbenad eremit som min saltvattenbutik kallar den. Den är en ganska skygg eremit som helst inte går i sanden utan heldre tar långa omvägar till mat om den kan krypa längst levande stenen. Den är för det mesta natt aktiv, Så du ser den ofta just innan lyset släcka eller just efter den tänds.

Svårighetsgrad lätt

Temperament: fridfull dock kan den vara väldigt aggressiv vid möte med samma art med större skal."egna erfarenheter"

Salthalt 1.023-1.025

Max storlek ca: 5cm"

Färger  Svart, blå, orange

Diet alger,cyanobakterier, räkor,musslor, överbliven mat etc

Det finns fler arter av saltvattens levande eremitkräftor,Dessa är de arter som jag just nu har i mitt akvarium. Jag kommer komplettera allt eftersom jag skaffar fler eremiter. Eller så kompletterar ni 😉

Annons:
Vattnadal
2014-01-02 11:36
#1

Jag funderar på att skaffa igen, och minns inte vilken art som är värst på att nypa i koraller, och vilken som är värsta snäckdödaren. Har du koll?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Sleggyman
2014-01-02 12:04
#2

Ingen av mina har varit på mina koraller alls. jag har förlorat 3 snäckor nu under 1 år men de första 2 var pga jag hade ganska få extra skal i karet. Men som jag håller mina väl matade med dels shrimt sticks, mini waffels, algtabletter, räkor och musslor 😃 de är ganska bortskämda.

Vattnadal
2014-01-02 15:36
#3

Bra, jag har en del tomma skal, men borde kanske skaffa fler innan det blir eremiter igen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

MoaL
2014-01-11 02:12
#4

Jättebra artikel, Sleggyman. 👍 Du får gärna posta om den som artikel. Här är den postad som ett inlägg. 😉

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Sleggyman
2014-01-11 09:28
#5

Jo jag visste inte hur jag gjorde 🙂 Jag har aldrig skrivit en artikel förut.

MoaL
2014-01-14 22:20
#6

Det är ingen fara. ^^ Under sidhuvudet (bilden där det står Eremitkräftor i Fokus) ska du klicka på "Artiklar" och sedan "Skriv artikel". 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Grodan
2014-01-18 22:11
#7

Tips: lägg in foton i artikeln. ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: