Annons:
Etikettarter-artbestämning
Läst 1515 ggr
Shooso
2014-10-26 16:40

Osäker På Art?!

Hej!

Är en nybliven ägare av 4st små fina eremitkräftor som jag köpte på en reptilmässa igår, de såldes som Coenobita rugosus men jag vart så osäker på om detta stämde när jag läste lite mer om artens utseende… jag har förstått att de oftast är ganska mörka till färgen men jag tycker att alla mina fyra är ganska färgglada (stora klon är ganska lila och benen är lite mer persikefärgade/lila). Jag tänkte om det kanske kan vara Coenobita clypeatus eller coenobita Brevimanus  istället?

Som sagt , jag har bara haft eremitkräftorna i drygt ett dygn så jag är super nybörjare (så jag har säkert missförstått eller blandat ihop något), så jag vill verkligen vara säker på vad det är för art så att jag kan ge mina små de bästa förutsättningarna. Därför tänkte jag lägga ut några bilder så att någon lite mer erfaren kanske skulle kunna hjälpa mig och  bekräfta att det är Coenobita rugosus eller eventuellt någon annan art, vore super snällt! :)

(PS. Viste inte vilket ämne denna fråga hörde till så satte den på allmänt, om jag placerat den fel får gärna någon admin flytta den till rätt grupp)

Tack på Förhand!!

Mvh

Annons:
Shooso
2014-10-26 16:40
#1

Vet inte om bilderna syns :S

Hur lägger jag ut bilder?

MoaL
2014-10-26 18:07
#2

Grattis till dina småttingar och välkommen hit! 👋

C. rugosus kan finnas i många olika färger, så det är annat man tittar på för artbestämning. 🙂

Bilder lägger du in antingen genom att klicka på "bifoga bild/fil" nedanför inlägget du skriver, eller genom att klicka på "Lägg in bild" i verktygsfältet. Ikonen är en bild, och ligger precis bredvid smileyn som man klickar på för att lägga in olika smileys. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Shooso
2014-10-27 22:51
#3

Här kommer förhoppningsvis lite bilder om någon skulle vilja hjälpa mig 🙂

Vet inte riktigt vad det är man vill se för att artbestämma, så funkar inte bilderna säg gärna till så försöker jag ta någon mer passande 😃

Shooso
2014-10-27 22:54
#4

Shooso
2014-10-27 23:00
#5

Shooso
2014-10-27 23:02
#6

Så, nu lyckades jag få fram några bilder iallafall 😃 hoppas att man kan tyda art på någon av dessa 🤪

Annons:
MoaL
2014-10-27 23:19
#7

Du har helt rätt, det där är C. clypeatus! Och vilka fina små rackare också. 😍 Nu är jag djupt avis, jag har velat få tag på fler av den arten i flera år. 👍 Det är den tåligaste av arterna, och med lite tur och rätt skötsel kan du ha sällskap av dem i många år framöver. Verkligen roligt, grattis! 😃

Vad har du för crabitat åt dem? Foder?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Shooso
2014-10-28 22:18
#8

Åå vad skönt att veta säkert vad det är för art! tack så mycket Moa! 😃

Dem jag köpte dem av sa att det i princip skulle räcka att mata dem med sköldpaddsbajs (låter lite osmakligt tycker jag men jaja, jag har två landsköldpaddor och skit efter dem har jag även det😴😉). Dock har jag även matat med Hasselnötter som jag förstått ska vara uppskattat när jag läst på lite och det tycker jag har stämt ;) Jag har tänkt att prova lite mer vad de tycker om men har inte hunnit utforska den delen så mycket ännu :/ De bor i ett akvarium på 120 liter, det är typ 90 långt och 35 djupt om jag minns rätt🤪 Sen är det inrätt med lite stenar en rot/stock, en större blomma (De klättrar, bökar och springer förvånansvärt mycket😃) och två vattenfat 🙂 

PS. om du vet något mer om det med sköldpaddsskiten så får du gärna dela med dig, känns lite halvt att ge dem sköldpaddornas avfall men det var det dem sa :S

Återigen, tack!!😇

Shooso
2014-10-28 22:28
#9

By the way, en av vattenskålarna är med sötvatten och den andra är med saltvatten, men jag har läst på en del sidor att just coenobita clypeatus inte behöver ha tillgång till saltvatten, ska jag ta bort den vattenskålen med saltvatten i? Känns lite onödigt om det ändå inte spelar någon roll?

MoaL
2014-10-29 02:08
#10

Okej, nej, sköldpaddsbajs som enda föda är helt galet. Visst kan man ge dem det, men de behöver en betydligt mer varierande kost än så. 🙂 Läs gärna artikeln om foder, där finns det en del förslag på vad de ska äta.

Vad består deras bottensubstrat av, och hur djupt är det? Eremitkräftor behöver nämligen fuktig sand eller fuktig sand/mullblandning som är minst 15 cm djup. Detta för att kunna gräva ned sig ordentligt och ömsa och leva ut sina instinkter. Att dina eremitkräftor gräver och bökar mycket är med andra ord inte konstigt, det är ett väldigt grundläggande behov hos dem. 🙂 De gräver också ned sig för att stressa av och ta det lugnt, och dina har nyss kommit hem till dig. De vill helt enkelt stressa av.

C. clypeatus vill ha tillgång till saltvatten också, så låt båda skålarna stå kvar. 👍

Har du koll på luftfuktighet och sådant? Har du passande skal åt dem? Jag vet ju inte hur mycket du har läst på, så jag känner att jag måste ställa lite helt random frågor också. 🤪

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Shooso
2014-10-29 11:42
#11

Ska helt klart ge dem en mer varierande kost, tack för länken! 👍

Vad gäller bottensubstrat är det ca 15 cm djupt och ena halvan är med endast fuktig sand och andra halvan med en sand/mullblandning, dock ser jag dem nästan endast på den halvan med mullblandningen… luftfuktighet, temperatur och dylikt har jag koll på👍 Jag har två andra skal inlagda som jag tror passar men kollar lite efter fler att köpa, vet dock inte riktigt vart man köper skal till eremitkräftor :S

Det är bara bra att du ställer frågor, kanske kommer något jag inte alls tänkt på annars får jag ju bara bekräftelse på det jag kan(eller tror jag kan)😉

MoaL
2014-11-12 01:06
#12

Det låter ju jättebra! Hur går det med de små liven? 🙂

Jag brukar köpa skal på hermitcrabpatch.com, men man får tänka på att frakten kostar en del. Hur som helst måste man nästan alltid importera skal, för det finns nästan inga här i Sverige. :/

Helt rätt inställning! 👍 Du verkar ju ha koll på det mesta hittills. ^^ 

Har du någon bild på Crabitatet?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: