Annons:
Etikettarter-artbestämning
Läst 1515 ggr
Shooso
2014-10-26 16:40

Osäker På Art?!

Hej!

Är en nybliven ägare av 4st små fina eremitkräftor som jag köpte på en reptilmässa igår, de såldes som Coenobita rugosus men jag vart så osäker på om detta stämde när jag läste lite mer om artens utseende… jag har förstått att de oftast är ganska mörka till färgen men jag tycker att alla mina fyra är ganska färgglada (stora klon är ganska lila och benen är lite mer persikefärgade/lila). Jag tänkte om det kanske kan vara Coenobita clypeatus eller coenobita Brevimanus  istället?

Som sagt , jag har bara haft eremitkräftorna i drygt ett dygn så jag är super nybörjare (så jag har säkert missförstått eller blandat ihop något), så jag vill verkligen vara säker på vad det är för art så att jag kan ge mina små de bästa förutsättningarna. Därför tänkte jag lägga ut några bilder så att någon lite mer erfaren kanske skulle kunna hjälpa mig och  bekräfta att det är Coenobita rugosus eller eventuellt någon annan art, vore super snällt! :)

(PS. Viste inte vilket ämne denna fråga hörde till så satte den på allmänt, om jag placerat den fel får gärna någon admin flytta den till rätt grupp)

Tack på Förhand!!

Mvh

Annons:
Shooso
2014-10-26 16:40
#1

Vet inte om bilderna syns :S

Hur lägger jag ut bilder?

MoaL
2014-10-26 18:07
#2

Grattis till dina småttingar och välkommen hit! 👋

C. rugosus kan finnas i många olika färger, så det är annat man tittar på för artbestämning. 🙂

Bilder lägger du in antingen genom att klicka på "bifoga bild/fil" nedanför inlägget du skriver, eller genom att klicka på "Lägg in bild" i verktygsfältet. Ikonen är en bild, och ligger precis bredvid smileyn som man klickar på för att lägga in olika smileys. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Shooso
2014-10-27 22:51
#3

Här kommer förhoppningsvis lite bilder om någon skulle vilja hjälpa mig 🙂