Annons:
Etikettnytillskott
Läst 823 ggr
cHorse
2015-01-31 19:13

Äntligen är dem här!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Efter månaders förberedande har vi nu skaffat våra första eremiter… 4 stycken C. Clypeatus (purple pincher) blev det!

Mina två fick heta Obsidian och Pearl, medan min sambo döpte sina två till Henke och Jeff.

Henke är den enda jag lyckats könsbestämma, det är en väldigt modig och pigg tjej :) Hela vägen hem från mässan vi köpte dem på var hon ute ur skalet (ca 45 min), hon gömde sig inte en enda gång 🤪

Jag är lite orolig för en liten plutt som verkade pigg och kröp runt när vi tittade på dem på mässan. Sedan vi kom hem har den satt stilla i sitt skal, utan att vara ordentligt indragen. Den rör på sig när man petar på den, men inte mer än så. Kan det vara att snäckan är sååå stor och att den inte kan hamna i "den rätta positionen" kanske? Jag hoppas verkligen inte att den lille är skadad/dålig… :( Kanske den helt enkelt är utmattad efter en jobbig dag.

Annons:
cHorse
2015-01-31 19:14
#1

Ingen aning om varför bilderna hamnade på sniskan :D

MoaL
2015-02-02 04:02
#2

Grattis till dina fina eremiter! 😃

Det är inget bra tecken om en eremit inte drar in sig ordentligt och knappt orkar röra på sig. Är det den eremiten som är indragen i det lilaaktiga skalet på bilderna ovan? Det skalet är inget lämpligt eremitskal, de trivs inte i dem. Har du nya, lämpliga skal åt dem, så att dina eremitkräftor kan byta? 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

cHorse
2015-02-02 11:14
#3

Tackar! :D

Nej, och det kom väldigt plötsligt :( Den såg frisk ut när vi valde den tyckte jag. Klart dåligt skal ja, jag hade flera den kunde byta till men den gick tyvärr bort samma natt vi tog hem den, stackarn :'( Idag luktade den kadaver så fick lov att ta ut den lille…

Nu är även en annan av dem dålig, äter inte, är alldeles stel och har tappat storklon :( Hoppas att han klarar sig. Sååå tråkigt om hälften av dem skulle dö och man inte kan göra något åt det!

MoaL
2015-02-02 17:22
#4

Ojdå, så tråkigt, jag beklagar. 😕 Men vem vet hur de har fraktats och hållits. C. clypeatus brukar vara en riktigt tålig art, men ju mindre (yngre) de är, desto känsligare är de, och dina sötnosar är inte stora. 🙂 Vad har du för skal?

Om den andre som mår dåligt till och med tappar kroppsdelar så ser det inte ljust ut, men så länge han lever så finns det förstås hopp. 🙂 Har de ätit och druckit hos dig? Vad ger du för mat? Hur ser deras crabitat ut? Luftfuktighet och temperatur?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

cHorse
2015-02-02 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nej, dem har väl inte haft en lätt tid på sistone  tyvärr… Ja dem är små dem :)
Nu är jag inte så bra på snäckarter haha, men har gröna turbosar, ett par murex, någon engelsk/svensk art som en faktiskt har bytt till och lite annat jag inte vet. Måste dock beställa fler snart tror jag.

Tror att den andra dåliga gått bort nu med.. Kikade på honom när jag kom hem nu, och han rörde inte en fena. Börjar lukta illa tycker jag också. Men han får vara kvar till imorgon, så får jag se hur det är då… Men tror det är kört tyvärr.

Dem två friska har jag sett äta båda nätterna, men har inte sett dem i vattenskålarna. Men dem kan väl vara där på nätterna. De dåliga tror jag inte har ätit alls sedan de kom hit tyvärr, båda var alldeled för svaga. Har gett dem jordnötssmöt, Honung, kött, grönsaker, frukt, calcium och torkade syrsor.
Temperaturen håller sig mellan 75-85 F och luftfuktigheten 80-85. Just nu är det 85F och 87% fuktighet.

Ungefär så här ser Crabitatet ut, fast lite ommöblerat nu och fler växter och gömställen :)

Upp till toppen
Annons: