Annons:
Etikettallmänt
Läst 1344 ggr
Urr3702
4/3/15, 6:39 PM

Nya eremiter, Nytt terrarium

Jag hade velat skaffa några eremiter men osäker på vilken sort, vilken är lättast, vad dom äter och såklart allt annat också, jag vill veta allt😄 Men framförallt hur ska terrariumet se ut, hur stort ska det vara jag behöver all information ni kan, jag är nybörjare på allt och på forumet men jag tycker det verkar Askul. Svara gärna.

När det känns som om allting är värst, tänk det kan alltid gå värre. Så njut när det går dåligt, det är ändå bättre än det kunde ha varit.

Annons:
cHorse
4/5/15, 1:15 PM
#1

Hej! Vad kul att du är intresserad av eremiter!

Dem som går att få tag på här nu tror jag är C. brevimanus (indo), C. perlatus (strawberry/jordgubbe), C. rugosus (ruggie).
Det är ungefär samma skötsel på all arter. brevimanus ska vara lite mer lättskötta och snälla. De är oftast lila i färgen och är den art som blir störst.
rugosus är väldigt söta (enligt mig), de kan ha många olika färger, men jag tror att bruna nyanser är vanligast.
perlatus är väldigt vackra, och har verkligen samma färg som jordgubbar. Jag skulle inte rekommendera att skaffa den arten, då det verkar som att ingen lyckats få dem att leva mer än ca 5 år. 5 år är väldigt lite för en eremit, den älsta i fångenskap är runt 40 år nu.

Tänk på att eremiter alltid är viltfångade, och det är många som dör på vägen hit.  De är även vanligt att de dör av stress även om de kommer fram till ditt terrarium, så du är beredd på det. Det är bäst att adoptera, men det finns i stort sett ingen marknad för det här i Sverige tyvärr…

Terrariet får gärna vara stort, men 50l är det allra minsta för två individer (man ska inte ha eremiter själva, då de är flockdjur).
Till bottensubstrat är det bra att använda en del kokosmull (jag använder något som heter plantation soil från djuraffären) och 4 delar sand (julas blästersand är billig och bra). Det ska vara minst 15 cm djupt, och minst 3 gånger så högt som den största kräftan. Dem älskar att gräva, och kräver det för att kunna ömsa ordentligt.

Temperaturen ska vara 80F (~27C) och luftfuktigheten 80%. Luftfuktigheten får aldrig hamna på under 75% längre stunder, det gör att de sakta kvävs.

Eremiter är oerhört billiga i drift! Det som kostar mest är strömmen till värmematta och/eller lysrör.
Fodret kan du plocka ihop av det du äter på kvällen, så länge det inte är kryddat.
Det de behöver är animaliskt protein (nöt-/fläsk-/kycklingkött eller annat, skaldjur, torkade syrsor m.m. du kan köpa i djuraffären), grönsaker och frukt (viktigt att detta är ekologiskt! De är väldigt känsliga mot gifter) och kalcium. Kalcium kan du köpa från djuraffären, eller köpa cuttlebone (vet inte vad det heter på svenska) från fågelavdelningen, eller helt enkelt torka och krossa äggskal till ett pulver.
De älskar Honung, jordnötssmör, kokos, riven morot och naturella popcorn (inte micropopcorn).

De måste ha tillgång till både salt- och sötvatten. Den största kräftan ska kunna doppa sig helt i vattnet.

Du behöver även skal så att de kan byta. Minst 3-4 per kräfta. Finns det för så skal kan de börja slåss om skalen, vilket kan sluta med att de har ihjäl varandra.

Det här blev verkligen en lång text, haha… Har säkert glömt en hel del, fråga om du undrar något mer!

Här är en jättebra sida, där det står allt man behöver veta och man får all hjälp man behöver! http://hermitcrabassociation.com/

cHorse
4/5/15, 1:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Här är mitt "crabitat". Det är ett 180l akvarium. Där bor just nu två C. clypeatus.
Förhoppningsvis i alla fall, jag har haft väldig otur med mina. Köpte  4 st på en mässa från ett företag från tjeckien (denna art går inte att få tag på i sverige just nu), 2 av dem dog under de första 3 dagarna, den tredje dog för två dagar sedan och den fjärde har jag inte sett på 8 veckor (de kan vara under marken och ömsa i flera månader), så ja… Får väl se om lilla Henke lever fortfarande.
Den 5e (Paras), som lever och mår bra, köpte jag av en privatperson som inte kunde ha kvar honom.
Så, om någon funderar att köpa av tjeckerna som kommer på de flesta reptilmässor - gör inte det

Henke hälsar dig välkommen (på snedden, hm..)!

Urr3702
4/5/15, 3:24 PM
#3

Tack så mycket, jag tänkte kanske en rogusus eller nåt. Med terrariet så tänkte jag ha en liten "sjö" med saltvatten och en stor skål med sötvatten.

När det känns som om allting är värst, tänk det kan alltid gå värre. Så njut när det går dåligt, det är ändå bättre än det kunde ha varit.

inthegame
4/7/15, 8:03 PM
#4

Rogusus är extremt lättstressade, samma med perlatus! Jag skulle defenitivt rekommendera brevimanus!:) Läs igenom ALLA sitens artiklar! Kom också ihåg att eremiter är flockdjur och måste bo minst 2 och 2. Och lycka till!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

MoaL
4/10/15, 7:52 PM
#5

Du har fått bra svar, men jag vill bara tillägga att ett crabitat sällan är prydligt särskilt länge. 😉 Hur hade du tänkt utforma saltvatten"sjön"? För mina eremiter undergräver och tippar stora vattenskålar, eller gräver helt sonika över dem, vilket kan ske över en natt. För att inte tala om all sand de drar med ned i Vatten när de dricker/badar. Att hålla Crabitatet prydligt när man har grävmaskiner i det kan vara ett riktigt gissel. 😃 

Och som inthegame säger så trivs de inte att leva ensamma. 👍

Jag skulle också rekommendera brevimanus av de arter som finns tillgängliga. De är både vackra, stora, aktiva och lite tåligare än de flesta andra arter. Dock är de mer intresserade av sötvatten än saltvatten, men man bör ändå tillgodose behovet av både och. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: