Annons:
Etikettallmänt
Läst 1344 ggr
Urr3702
4/3/15, 6:39 PM

Nya eremiter, Nytt terrarium

Jag hade velat skaffa några eremiter men osäker på vilken sort, vilken är lättast, vad dom äter och såklart allt annat också, jag vill veta allt😄 Men framförallt hur ska terrariumet se ut, hur stort ska det vara jag behöver all information ni kan, jag är nybörjare på allt och på forumet men jag tycker det verkar Askul. Svara gärna.

När det känns som om allting är värst, tänk det kan alltid gå värre. Så njut när det går dåligt, det är ändå bättre än det kunde ha varit.

Annons:
cHorse
4/5/15, 1:15 PM
#1

Hej! Vad kul att du är intresserad av eremiter!

Dem som går att få tag på här nu tror jag är C. brevimanus (indo), C. perlatus (strawberry/jordgubbe), C. rugosus (ruggie).
Det är ungefär samma skötsel på all arter. brevimanus ska vara lite mer lättskötta och snälla. De är oftast lila i färgen och är den art som blir störst.
rugosus är väldigt söta (enligt mig), de kan ha många olika färger, men jag tror att bruna nyanser är vanligast.
perlatus är väldigt vackra, och har verkligen samma färg som jordgubbar. Jag skulle inte rekommendera att skaffa den arten, då det verkar som att ingen lyckats få dem att leva mer än ca 5 år. 5 år är väldigt lite för en eremit, den älsta i fångenskap är runt 40 år nu.

Tänk på att eremiter alltid är viltfångade, och det är många som dör på vägen hit.  De är även vanligt att de dör av stress även om de kommer fram till ditt terrarium, så du är beredd på det. Det är bäst att adoptera, men det finns i stort sett ingen marknad för det här i Sverige tyvärr…

Terrariet får gärna vara stort, men 50l är det allra minsta för två individer (man ska inte ha eremiter själva, då de är flockdjur).