Annons:
Etikettatt-äga-eremitkräftor
Läst 3292 ggr
[Linsenhejhej]
5/1/15, 5:17 PM

Hur stora är eremitkräftor?

Hej!

Hur stora är eremitkräftor när de är bebisar och när de är vuxna, och hur snabbt blir de helt färdigvuxna?

Annons:
ceci86
5/2/15, 6:21 AM
#1

När de föds så är de väl bara några millimiter stora och de har ingen hudskelett. Sedan har jag läst att de försöker växa så snabbt som möjligt för att kunna överleva. Min eremitkräfta kom till mig med mindren än en inch öppning på skal. De första åren växten hon inte en millimeter medan på de senaste tiderna har hon växt och bytt 3 skal redan. Nu är hennes skalöppning väl över 1 inch 😃 Jag tror att de kan fortsätta växa utan gränser om miljön tillåter det 🤔

[Linsenhejhej]
5/2/15, 8:09 AM
#2

#1: Tack så mycket för ditt svar, ceci86! 🙂

MoaL
5/12/15, 10:28 PM
#3

När en eremitkräfta kläcks ur ägget så är det bara en vattenlevande minimal liten genomskinlig larv:

För att växa krävs det att de ömsar, likaså även när de har blivit landlevande och fått ett hårt exoskelett. En eremit växer med andra ord inte som ett däggdjur gör, utan måste byta exoskelett för att bli större.

Beroende på ålder och storlek så ömsar de olika ofta. En någorlunda stor eremitkräfta ömsar ungefär en gång per år. Om de skadar sig och förlorar en klo, ett ben eller en antenn så kommer de att ömsa inom ett par månader. 

Hur stora de blir beror på art, och hur stora man uppfattar dem som beror mycket på vad de använder för skal. 😉 En eremitkräfta slutar aldrig växa, men de växer långsammare med åldern. De flesta eremiter vi har är redan flera år gamla. 

Det här är min största eremit, och han blir bara större för varje Ömsning. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: