Annons:
Etikettbeteende-hälsa-sjukdom
Läst 825 ggr
Reptilian Feline
6/4/15, 12:26 PM

Simmar eremitkräftor?

Jag har hört att vissa eremitkräftor kan få för sig att simma runt i sitt saltvattenkar (om det är djupt nog). Är det någon här som varit med om det?

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

Annons:
cHorse
6/4/15, 9:24 PM
#1

Simma skulle jag nog inte säga, men min PP har jag sett i saltvattenskålen flera gånger! Den är väl ungefär dubbelt så hög som honom, kanske 1-2 liter i.
Sötvattnet har jag faktiskt aldrig sett honom i, men det kanske kan bero på att den skålen är mycket mindre? Eller så föredrar han helt enkelt saltvattnet :)

Skulle gärna vilja ha ett större saltvattenkar som "är igång" så att säga, tror att dem uppskattar det väldigt mycket! :)

Reptilian Feline
6/5/15, 2:17 PM
#2

Jag har sett bilder på en variant där saltvattenkaret är ett litet akvarium med ställning upp både på utsida och insidan, med bl.a. luftbubblor och liknande. Verkade jättehäftigt, men då krävs det ett större huvud-terrarium också förstås. Tydligen ska eremitkräftorna tycka om strömmen från luftbubblorna.

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

ceci86
6/6/15, 10:19 AM
#3

Jag har en glasslåda som saltvatten skal. Min eremitkräfta är rätt så stor och försiktgit för att hon inte vill drunkna men hon gillar ju att doppa sig där i. Det är bara att det finns typ växter eller skal hon kan använda som stöd :)

MoaL
6/6/15, 8:04 PM
#4

Nej, eremitkräftor kan inte simma. 🙂 Däremot kan de gärna gå runt på botten av vattenskålen/"poolen" om de själva väljer att gå ned, men det är jätteviktigt att det är lätt för dem att ta sig upp igen eftersom de inte kan andas under Vatten. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Reptilian Feline
6/8/15, 12:41 PM
#5

I lördags hade jag det stora nöjet att se lillen klättra ner i sötvattenskålen helt och hållet. Sedan gick den över bottnen, släppte ut ett par luftbubblor och klättrade upp i andra änden genom att sträcka upp ett av de längre vänsterbenen. Det såg kul ut! Att använda trappan för att komma ner är en sak, men upp… då är trappan för enkel ;)

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

Upp till toppen
Annons: