Annons:
Etikettbeteende-hälsa-sjukdom
Läst 1351 ggr
linle321
2015-10-17 21:01

Eremitkräftan är borta!

Hej, jag måste ha akut hjälp då jag är så fundersam. En av mina eremitkräftor har legat nedgrävd i månader…så ikväll började jag leta efter den i sanden…till slut hittade jag skalet -tomt? Var kan eremitkräftan vara? Har den ruttnat? Blivit uppäten av de andra? Tacksam för svar :)

Annons:
cHorse
2015-10-20 11:13
#1

Hej!

Hur länge hade du haft kräftan? Hade den ömsat någon gång hos dig?

Min gissning är att det var en ny kräfta (?) som dog p.g.a stress eller skador från resan till djuraffären. Det händer ofta med nya kräftor, och det finns tyvärr inget man kan göra åt det.
Den har förmodligen grävt ner sig, dött och blivit uppäten av bakterierna som finns i sanden/ruttnat. Det finns ju även en risk att den blivit attackerad av en annan kräfta, men det brukar inte hända om man har rätt förhållanden och ger bra, proteinrikt Foder.

MoaL
2015-10-20 16:11
#2

Jag tror som #1 att den förmodligen har dött och förmultnat, men du borde ha hittat åtminstone klor/ben under, inuti eller intill skalet om den dog i skalet. Det tar tid innan de delarna, framförallt klorna, förmultnar/löses upp. Är du säker på att den inte är i något annat skal?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

biancaanka
2015-10-21 09:20
#3

Jag har nyligen varit med om samma sak! En av mina kräftor var med nedgrävd i månader… Sen när jag hade storstädning och skulle byta sanden så kunde jag inte hitta den och inte ett minsta spår efter den heller… Mycket skumt! Men de två andra mår toppenbra i alla fall!

linle321
2016-02-06 23:29
#4

Oj, förlåt…såg det här först nu? jag trodde att jag skulle få ett mail om någon svarade? Tack för svar iaf, den hittades…slö…har låtit den vara sen dess, men ska ta mig en titt imorgon igen…gräva runt lite, och kolla så ingen ligger död och nergrävd :/

Upp till toppen
Annons: