Annons:
Etikettövriga-kräftdjur-ex-krabbor
Läst 2551 ggr
sallad
11/24/15, 10:38 AM

Halloweenkrabba!

Hejsan!

Jag tyckte det var lite dött här på forumet så tänkte visa lite bilder från ett nytt projekt jag skall påbörja. Det skall bli ett paludarium för min halloweenkrabba. I vattendelen skall det leva snäckor, ev. räckor och någon kvick liten ytorienterad fisk! 

Detta är inte den första krabban jag har, eller första skaldjuret för den delen. En av mina tidigare projekttrådar som var tänkt till en halloweenkrabba finns här, men det blev några yttepyttekrabbor istället. De trivdes och ömsade, tills de fick flytta bort. 

Nu på höstlovet som var inhandlade jag en halloweenkrabba på kungälvs reptilmässa, för endast ynka 100kr så blev den min! När jag kom hem köpte jag ett litet terrarium för 150 kr, på cirka 60 liter. Jag insåg genast att detta var helt på tok för litet eftersom halloweenkrabborna tydligen inte lever på land hela tiden (som jag hört) utan gärna går ner i nått större vattendrag under dagen, iaf så har jag uppfattat det. Så genast så köptes det ett ca 200 liters akvarium av en klasskompis för ynka 350kr. Väldigt oplanerat, jag vet.

I detta skall jag bygga upp en landdel, inte helt säker på hur, antingen ihop-silikonade lavastenar (de är lätta i vikten och ser ''regnskogiga'' ut), eller något typ av konstgjort berg av frigolit, färgpigment och terrarie/akvarielack.

Bilder på det nuvarande hemmet och på krabban (som jag tror ömsar just nu?) kommer att försökas läggas upp i veckan. Och när arbetet med den nya bostaden startar så lägger jag även upp bilder därifrån.

-Sallad :)

-Rasmus 🌈

Annons:
CicSof
11/25/15, 7:02 AM
#1

Kul projekt!

GBB
11/25/15, 8:52 AM
#2

Spännande!

MoaL
11/26/15, 6:31 AM
#3

Åh, vad roligt! 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

sallad
11/26/15, 11:55 AM
#4

#1, #2 och #3 😃

Igår köpte jag silikon till limmandet av bakgrunden, läste sedan på förpackningen att det INTE gick att ha i akvarium. 🤐Trodde jag köpt rätt… Har kvar kvittot iaf så får byta ut den till veckan.

Kollade även efter lecablock som ska agera bänk, svinbilligt. Kubikmeter-priset på frigoliten var inte heller speciellt högt, men detta inhandlas till veckan. 

Akvariet var tydligen på 150 liter, jag gråter inte över det men får ha en lite mindre vattendel än vad som är tänkt. Funderar fortfarande på hur landdelen ska se ut.

-Rasmus 🌈

sallad
12/1/15, 7:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nu har akvarium och lecabänk kommit på plats. Total kostnad ~300kr inklusive frigoliten som skall bli landdel. Såg att lysröret var till för reptiler, gillade inte ljusets färg och vet inte hur invånarna reagerar, eftersom det stod "only for reptiles" på lysröret, så jag ska handla in ett nytt. Antingen med varmt eller kallt ljus, vet inte än.

-Rasmus 🌈

sallad
12/11/15, 11:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Sådärja, nu har berget börjat ta form. Skifferplattorna ska silikonas fast och agera vattenfall. 

Ikväll ska jag karva lite mer på frigoliten (göra en grotta samt hål för växter) samt lägga till lite mer frigolit. 

Köpte ett ljusrör, plantation soil och silikon igår, idag ska det handlas lecakulor och husfix. Färgpigment (bränd umbra) har jag redan. 😃

-Rasmus 🌈

Annons:
MoaL
12/19/15, 9:49 PM
#7

Spännande att se utvecklingen! Jag har aldrig byggt något sådant själv (och tvivlar på att det skulle funka till eremiter, de river sönder allt som går att ha sönder), så det är kul att se! 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

sallad
12/20/15, 8:01 PM
#8

#7 Ja tror krabban kommer göra detsamma, skall därför lägga på några lager lack innan, så att den blir stenhård. :D Lägger upp en ny bild senare.

-Rasmus 🌈

sallad
12/20/15, 8:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här kommer en bild på vattenfallet

-Rasmus 🌈

Mysan_
12/20/15, 8:09 PM
#10

Vad fint!

MoaL
12/20/15, 8:17 PM
#11

#8 Haha, fast eremiter nyper sönder sina egna skal om de tycker att de borde se annorlunda ut. 😃 Så länge de kan greppa med klorna går ingenting säkert. Krabbor är förhoppningsvis beskedligare på just det. 🤪

#9 Skitsnyggt! Vilket pillergöra! Vad fäster du de små stenarna med? Silikon?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

sallad
12/20/15, 8:39 PM
#12

#10 Tack tack :) #11 Hah, se där! Jo, min krabba har inte ens rört sina levande växter. Däremot är han rätt klumpig, eller oförsiktig, när han klättrar, och kan då krafsa och riva sönder en hel del saker. Jajamen, silikon fäste jag stenarna med, det fick bli små murar för att vattnet skulle rinna rätt. Det blir dessutom små minidammar på skifferplattorna (då de inte ligger plant), och där kan man ju ha lite levande mossa/macroklimat.

-Rasmus 🌈

Sleggyman
12/23/15, 6:14 AM
#13

Ser riktigt nice ut. Det kommer bli grymt snyggt när det blir färdigt :). 

Jag kommer posta en del här när jag drar igång med mitt kommande projekt här. Jag ska bygga in ett 450l saltvattens kar i väggen till hallen till sommaren. Anledningen till jag har saltvatten är pga eremiter. Jag kommer skaffa 30-50st dit :)

Annons:
sallad
12/25/15, 9:25 PM
#14

#13 Tackar, jo det tror jag med (eller hoppas iallafall). Spännande med saltvattenskaret, blir intressant att få se uppbyggnaden av det :)

-Rasmus 🌈

Grodan
2/7/16, 12:04 AM
#15

Är projektet klart nu? Vill seeeee


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

sallad
2/9/16, 9:25 AM
#16

#15 Hahaha pga dålig ekonomi har jag inte haft råd med terrarium-lacket. 😡😃

Tack vare att ditt inlägg fått två ''bra inlägg'' så skall jag fasiken låna lite kosingar av pappa och köpa lack. Ni ska inte behöva vänta såhär länge. Inte krabban heller för den delen. 😊

-Rasmus 🌈

Grodan
2/13/16, 12:55 AM
#17

#16 hihi 👍


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: