Annons:
Etikettövriga-kräftdjur-ex-krabbor
Läst 2483 ggr
MoaL
2/26/16, 1:22 AM

Välkommen lilla krabba!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Idag hamnade jag på Djurmagazinet i Umeå, där jag ramlade över ett akvarium med landlevande små krabbor. Sådana som populärt brukar kallas för "vampyrkrabbor" (såvida det nu inte specifikt hänvisar till någon speciell variant). Släktnamnet är i alla fall Geosesarma, arten är inte specificerad.

Jag köpte bara en eftersom krabbor är så revirhävdande och jag ville läsa på lite mer innan jag eventuellt köpte någon fler, och nu när jag har läst på vill jag såklart ha ett helt gäng! 😍 

Denna lilla krabat är mörkblå med vita klor och gula ögon. Tyvärr har jag en jättedålig kamera som inte alls gör henne och hennes fantastiska blå nyans rättvisa. Jag tror att det är en hon i alla fall, jag försökte bara kolla lite snabbt då jag inte ville bråka för mycket såhär i början, så jag kan ha sett fel.

Jag är överförtjust, och hoppas att jag får behålla henne länge. Kanske till och med få ungar från henne i framtiden..? Det vore underbart. 👍

Någon som har ett passande namnförslag?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Tjeja
2/26/16, 3:11 AM
#1

Gosh vilken sötsak!!! 😊😙 Namnförslag? Hmmm… vad önskas rent stilmässigt då? Gulligt kul namn eller något mer "seriöst" namn? Eller något annat? Marina? (Syftar lite både på färgen, hona och havet liksom ;-) Fia? (Enkelt o gulligt tänk en liten krabbfia) Azur/a/ie? (välj böjning själv. Syftar i af till färgen samtidigt som det ät lite mer "coolt" namn z i) Robbin? (Könsneutralt namn som passar oavsett vad hen visar sig vara. Samtidigt ett lite tufft namn som får i af mig att tänka på strandliv) Tja det var några brainstormsförslag i a f. ;-b

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Itchy
2/26/16, 3:30 AM
#2

Surimi måste hon ju heta 😂

You can't spell Bitchy without Itchy

Mysan_
2/26/16, 5:57 AM
#3

Vad söt den är!

Tjeja
2/26/16, 9:21 AM
#4

Um… vi vill se fler bilder också förstås! 😊

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Grodan
3/6/16, 2:09 PM
#5

Grattis!

Jag bildgooglade lite för att få hum om hennes färg. De flesta var lila… mycket tjusiga.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: