Annons:
Etikettatt-äga-eremitkräftor
Läst 840 ggr
PeachyAlice
2016-07-22 17:18

Lite nybörjarfrågor :)

Hej,

har lite konstiga nybörjarfrågor som jag kom på, har varit inne länge på att skaffa eremiter, och nu har jag blivit erbjuden ett gratis akvarium så det är klart att man slår till då! :)

Spontana tankar;

  • Vilken sorts sand ska man använda? Vet av erfarenhet att "akvariesand" av typen man köper på djuraffär inte alls är nödvändigt för t.ex. fiskar, utan blästersand och allehanda annan ren sand fungerar utmärkt, men då kräftorna gräver ner sig kanske det är andra egenskaper som gäller?

  • I infoposten läser jag om kokosnötsmull, men vad exakt används denna till? Har inte hittat några bilder där det verkar som att den blandats med sanden, därför jag funderar.

  • Hur vet man vilken storlek de ska ha på skalet? Erbjuder man dom bara en drös olika former och storlekar, eller finns det något sätt att t.ex. veta om de vill ha ett större skal (de växer ju men man ser dom ju inte utan skal)..

  • Ska sanden vara blöt av söt- eller saltvatten?

Det var nog allt för denna gång :D Det här är f.ö en fantastisk resurs, det är jättesvårt att hitta vettig information online, som med många kräft- och fiskdjur så tänker folk att det bara är att slänga dom i ett akvarium och sen är det klart. Väldigt tragiskt, så det gör mig glad att se en så bra sida för information :D

Annons:
MoaL
2016-07-24 17:38
#1

Jag använder och rekommenderar blästersanden man kan köpa på Jula, det är i mitt tycke den bästa sanden att använda. 🙂

På alla bilder där man ser bottensusbtratet i mitt crabitat ser man sand blandad med kokosmull. Kokosmullen blandar man i för att susbtratet ska hålla fuktigheten bättre, då sand - av självklara anledningar - inte kan suga upp Vatten, medan kokosmull kan det. 

Man ser på eremitkräftan om de behöver större skal genom att titta på om de kan dra in sig i skalet ordentligt och sätta klon så att det är tätt och skyddat när de har dragit in sig, men alla eremiter har sina egna preferenser för hur stora/små skal de vill ha. C. brevimanus till exempel vill gärna ha skal som är flera storlekar för stora, medan C. perlatus gärna har skal som är för små, så man ska alltid tillgodose dem med flera olika storlekar för att ge dem gott om valmöjligheter. Formen på öppningen är olika för olika arter, det står i artiklarna jag har skrivit vad de föredrar för skalöppning. 👍

När man fuktar ska man alltid använda sötvatten. Salt avdunstar inte, och när bottensubstratet blir för salt far de illa av det.

Jag är glad att du uppskattar sidan! 😃

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: