Annons:
Etikettboende-och-inredning
Läst 1678 ggr
WolfFire93
1/11/17, 10:54 PM

WolfFires katastrof crabikat...

Ja… det är väll lika bra att det blir en egen tråd av allt detta X3 Hittade ett mindre terrarium på erikshjälpen och bestämde mig för eremiter och krabbor. Hade en eremit när jag var riktigt liten, och jag förstår nu hur liten kunskap man hade förr… Målade baksidan av terrariet och en månad efter det så kom eremiterna till butiken. Fick fel krabbor men dem var nästan bättre till nybörjare. ;) Läste som en tok men har inte hittat något vettigt så jag har gjort det bästa av allt X3 Jag blev riktigt sjuk och min familj fick hjälpa mig sköta dem… det gick inge bra… det blev mögel och båda krabborna dog(vet inte om det var därför dock)… Fick flytta eremiterna till mindre temporärt, och nu ska de flytta till 60l akvarium tills de växt på sig/ fått massa kompisar… ;) Så! Nu ska det göras bättre och roligare till dem. Dem älskade akvarierötterna som dem hade men skorpionen har dem nu, har dock beställt nya rötter. Har grenar utifrån till akvariet, men vet inte om dem är okej till eremiterna. Har sett att folk har repnät som hänger- funkar hampa rep? Hur gör ni med akvarium lock? Mitt har ett svart men en lucka saknas, går det med bara nät eller blir det för tort i akvariet? Jag har köpt vitmossa för att ha där i också till att hålla fukt, dem gillar sin vitlavs klump från skogen, men vill dem ha mossa i akvariet? Jag har köpt salt men inte saltmätare, hur länge klarar de sig utan saltvatten? Ge mig så mycket tips som möjligt! :D fotar allt imon :) Ska försöka fota eremiterna idag dock :)

Annons:
WolfFire93
1/11/17, 11:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Okej fotade lite på katastrofen nu ändå 😳 Först är det deras gamla som är om möblerat till skorpan.

WolfFire93
1/11/17, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

>\\\< där dem e nu… katastrof… Dem hade ca 10cm material innan med massor att klättra på…

WolfFire93
1/11/17, 11:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och här e det nya ^^ det var tigersalamander i det innan. Ska skaffa 100-120l, men vet inte vart det ska stå… så de får bo i 60l i alla fall 1år tills jag skaffar kompisar till dem ;)

WolfFire93
1/11/17, 11:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nr1(jag har inte ens gett dem namn än kom jag på!) Denne e galen… de är hur aktiva som hällst idag och vill inte vara still…

WolfFire93
1/11/17, 11:13 PM
WolfFire93
1/11/17, 11:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nr2 han brukar vara mer aktiv, men är lite försiktig nu. Klättrar mycket i terrariet dock.

Annons:
WolfFire93
1/11/17, 11:15 PM
WolfFire93
1/11/17, 11:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Dem vill inte riktigt vara kvar i skalen… Dem kan dra in sig en bit till, testar imon när dem e trötta

WolfFire93
1/11/17, 11:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
WolfFire93
1/11/17, 11:19 PM
#10

Det blev en himlans massa bilder XD ska börja på 60l imon till dem så dem får flytta :) all hjälp motages <3

WolfFire93
1/12/17, 8:31 PM
#11

Fick problem med ett akvarium så det blev lite försenat. Funderar på hur det är med kräftdjur och kattguld.. man kan inte ha det i akvarium, men kan du ha sten med kattguld på land till eremiterna? Stenen kommer ju säkert bli fuktig.

WolfFire93
1/13/17, 1:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Kan man använda miljö vänligt medel i akvariet? Skiten på glaset går inte bort…

WolfFire93
1/13/17, 1:13 PM
#13

Och är silvertejp okej att använda på locket?

Annons:
WolfFire93
1/13/17, 3:04 PM
#14

Akvariet blev för tungt så jag fick ställa det i soffan X'D Tidigare hade jag samma blandning fast tvärt om, så nu är det blästersand med cocosmull och akvariegrus. Blandade i snäckskal förra gången, men kunde inte hitta påsen =_=" så jag köper nog en ny påse sen. Ska börja inreda nu :D

WolfFire93
1/13/17, 3:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Såhär ser det ut just nu :D

WolfFire93
1/13/17, 3:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16
WolfFire93
1/13/17, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Okej! Jag har ingen aning om hur det ska se ut! Jag gör mest terrarium… X3 Men dem älskar den nya mossan :D Jag är ganska nöjd :D dem ska få en värmelampa också? Och i 100l sen så ska de få saltvatten också. Klarar dem sig 6månader utan det? Dem småkäkar på mossan precis som de gör på sin vitlav :D ska ge dem mat strax, måste bara vila X3

WolfFire93
1/13/17, 4:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18
WolfFire93
1/13/17, 4:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
WolfFire93
1/13/17, 4:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20
Annons:
WolfFire93
1/13/17, 4:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21
WolfFire93
1/13/17, 4:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Är det sånnahär skal du pratar om? Har dessa + 3 till i olika storlekar till från sniglar som dött.

WolfFire93
1/13/17, 4:23 PM
#23
WolfFire93
1/13/17, 4:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24
WolfFire93
1/13/17, 4:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Kompisen tog kort med sin mobil XD

WolfFire93
1/13/17, 4:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26
WolfFire93
1/13/17, 4:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27
Annons:
MoaL
1/13/17, 5:50 PM
#28

Haha okej, jag tar tillbaka att den lilla i det mörka skalet är en violascens, det är en rugosus. 😂🤪 Eremiten i turboskalet är definitivt en brevimanus. Ingen av dem kommer att intressera sig för de där skalen då de huvudsakligen bara bryr sig i skal med rund öppning.

C. brevimanus är en av mina absoluta favoritarter, de är pigga, friska och nästan alltid i blickfånget. Dessutom växer de snabbt och blir väldigt stora, då de är den största arten av landlevande eremitkräftor.

C. rugosus är en liten art, men de är extremt pigga och alerta. Det finns ingen art som så gärna och ofta byter skal som de, så vill man se skalbyten är chansen störst med dem. 😃 Enligt min erfarenhet är de ganska territoriella och kan tjafsa ganska mycket med andra, särskilt okända nykomlingar, men det är nog individuellt. Alla arter kan såklart bråka. De är lättstressade. Hantera gärna eremiterna så lite som möjligt.

För att få bort sådana där ränder på glaset brukar det räcka att fukta med Vatten och gnugga med tidningspapper. Om det behövs mer för att lösa upp det så kan du använda citronsaft eller askorbinsyra upplöst i Vatten. Försök undvika att det rinner ned i sanden och torka av glaset med rent Vatten efteråt, men det är i alla fall inte giftigt. 👍

Grenar utifrån brukar börja mögla, så det är bättre att vänta på mangroverötterna. 

Vad gäller saltvatten bör de alltid ha tillgång till en skål med det, oavsett art. Eftersom du har en rugosus är det ett måste med saltvatten, så om det inte finns plats nu så är det bättre att byta till två mindre skålar som ryms. Vänta inte sex månader utan ställ in så fort som möjligt.🙂
Vad har du köpt för salt?

Hamparep funkar finfint. Köper du hampatråd kan du fingervirka/sticka egna nät. 

Har du en hygrometer så att du har koll på luftfuktigheten?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WolfFire93
1/13/17, 7:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Vad kul :D ja dem beter sig värkligen så du beskriver! Jag brukar inte plocka upp dem alls om jag inte måste. ;) jag är rätt nöjd av att bara kolla på dem :3 ps. Mina bråkar dock inget X3 Vad bra! :D då ska jag fixa rutorna sen! :) tack! Då tar jag ut grenarna imon :) hoppas rötterna kommer snart! Barken är från djuraffär. Saltet är köpt på BiotedMarine, för jag känner honom och han kan saltvatten(bild på salt) plats kan jag fixa, problemet är att jag inte har en saltmätare ännu(kan inte skaffa en förens tidigast 3mån), funderar på att köpa saltvatten från ted, hur gör du?? Bra! Jag har en stor nyköpt rulle :D då ska jag sitta och fläta! Jag har flera då jag har andra terrariedjur, men har inte haft en inne hos dem då de varit i helglas terrarium(man kände att det var fuktigt), men ska sätta in en till dem nu. :) lovar att hålla koll ;) jag undrar dock om fukten håller sig så bra i ett akvarium..

MoaL
1/13/17, 8:40 PM
#30

Korkbark är poppis hos eremiterna, jag har sånt till mina också. De brukar sitta och nypa sönder/smaka på dem. 😃

Saltvatten är inga problem. När du ska blandar till det tar du ungefär ett matskedsmått salt per halvliter Vatten. Blandar du till en liter tar du två matskedar, och så vidare. 👍

Hur bra fukten hålls i ett akvarium beror helt och hållet på locket och mängden ventilation. Jag har mina i akvarium, och då har jag glaslock över hela samt en remsa ventilation på kortsidan. En värmelampa hänger inne i Crabitatet (som de naturligtvis inte kommer åt). Varm luft rymmer mer fuktighet, så man får komma ihåg att hålla koll och spreja Vatten vid behov. Använd bara sötvatten när du fuktar hos dem, inte saltvatten. 🙂

Ditt crabitat är fint inrett. Blir ännu bättre när du får dit rötterna, eremiter älskar sånt. 😃 Du kan även göra kokosnöthus. Då får du färsk kokos på köpet, sånt älskar de också. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WolfFire93
1/13/17, 8:53 PM
#31

Åååh vad bra :D har testat de bruna rötterna innan och dem gillade dem, hoppas dem älskar barken också <3 deras favorit är vitlaven :3 tror det är för att lav är ju delvis alger ;3 Super!!!! Då ska jag fixa saltvatten imon när jag vaknar(så jag inte stressar dem mer ikväll. :) Okej vad bra då ska jag se hur det går under nästa vecka. Hur fuktigt har du hos dina? :) har du värme på sten/sanden eller vid sötvattnet?

MoaL
1/13/17, 9:23 PM
#32

Med bruna rötter gissar jag att du menar mangrove, och de är perfekta hos eremiter. 👍 Lav har jag faktiskt aldrig testat, det kanske jag måste prova till sommaren. Vet flera ställen där det växer gott om det. Jag brukar huvudsakligen plocka sphagnummossa åt dem. ^_^

Luftfuktigheten hos eremiter ska ligga på 80-85%. Min värmelampa hänger i närheten av sötvattenskålen. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WolfFire93
1/13/17, 9:38 PM
#33

Ja precis :D dem ska få en ny sån plus de andra rötterna :) Dem praktiskt taget bor i den vitlaven XD deras favvo plats XD Okej vad bra :D då fixar jag det! 👍

MoaL
1/13/17, 10:42 PM
#34

Vad härligt, låter ju super! 😃

Hur går det med maten då? Har du testat något nytt? 🤪

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
WolfFire93
1/13/17, 11:37 PM
#35

XD jag hade tänkt testa Honung idag :D och ingen kattmat ;3 hade tänkt barnmat, fisk, frukt och sallad :) Imon ska ska skriva upp lite olika måltider åt dem :3

cHorse
2/5/17, 3:14 PM
#36

Ser ut att bli ett fint terrarium! Dem kommer nog trivas utmärkt :D

På tal om mat är det smart att använda isformar och frysa in portioner med mat. Jag brukar göra separata med protein (t.ex. kyckling och köttfärs) och separata med grönsaks- och frukt-blandningar. Det är bara att lägga undan lite av det man äter själv, superenkelt! Tänk bara på att maten inte får vara saltad eller kryddad, och grönsaker/frukt ska helst vara ekologiskt :)

WolfFire93
2/7/17, 3:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Åååh vad smart!!!! :D tack för tipset! :D det ska jag göra! Det höll inte fukt så jag skaffade ett 100l med glas uppe, så jag håller på och pysslar med det tills imon(hoppas allt e klart då…) har fixat så de kommer ha både söt och salt plus mera kork att klättra på. Såhär ser det ut just nu… X3 Sorry för kass kamera X3

WolfFire93
2/7/17, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Här e vattendelen till sötvattnet, hur djupt får dem ha det? Hade tänkt fylla upp med grus + grus backe och plastnät hängandes ner som de kan klättra på. Låter det bra??

WolfFire93
2/7/17, 4:31 PM
#39

Andra uppdateringar är: 6 nya eremiter från tjeckien kommer imon om jag har tur. Fick äntligen hem bra ska till dem så den gamla byter fram och tillbaka just nu för att välja sitt nya skal. Har plockat eklöv och alkottar <3 hoppas dem gillar det :3 Väntar också som sagt på Foder till dem och det ska vara framme 15 februari senast, jag hoppas det kommer fram snart! Det har gått lite sådär pga att hunden behövde akut opereras så det har varit katastrof… X3 men men! Nya och bättre tag!

WolfFire93
2/7/17, 4:34 PM
#40

Tror det e en pojk jag har för den värkar inte ha prickar som tjejerna har, och! Han har blivit döpt till isak ;) (Nu måste jag bara ha 6 namn till XD)

MoaL
2/8/17, 6:13 PM
#41

Ser fint ut!

Vattenskålen kan vara hur djup som helst, bara de kan ta sig ur med hjälp av något. 👍

Var har du beställt erremiter ifrån, och vilken art? Bilder och mer info är obligatoriskt!! 😃😉

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
WolfFire93
2/8/17, 8:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Hahaha! X'D Tack!!! Mycket mer nöjd med detta och jag har plats för saltvatten ;3 hehe Vad bra! :D då ska jag fixa nätet och kanske en plastväxt ;) Jag beställde från tjeckien för dem tog 50kr/st, men vet dock inte vad man får XD men det är också lite kul X3 beställde 6st. Och… XD det blir art gissnings lek! Ser att det är massa olika… Dem bor i en stor petbox med Vatten, mossa m.m, de fick Honung eftersom det var bra för stress, isak är redan mycket piggare :D Okej! Alla har olika skal… XD men siffror är lättare: Bild 1.

WolfFire93
2/8/17, 8:55 PM
WolfFire93
2/8/17, 8:55 PM
WolfFire93
2/8/17, 8:56 PM
WolfFire93
2/8/17, 8:56 PM
WolfFire93
2/8/17, 8:57 PM
WolfFire93
2/8/17, 8:58 PM
Annons:
WolfFire93
2/8/17, 8:59 PM
WolfFire93
2/8/17, 9:01 PM
#50

Nu kan ni gissa XD jag har hårt arbete framför mig för att klara alla X'3 (Plus nu behöver jag fler skal…)

WolfFire93
2/8/17, 9:18 PM
#51

Jo! Dem fick en orkide blomma också… vet inte om de gillar sånt dock?

WolfFire93
2/9/17, 10:34 AM
#52

Kom på nu på morgonen att blomman kanske var besprutad =_=" någon har tuggat lite på den, men alla värkar må bra- ännu… Köpt från ikea så den kanske förhoppningsvis har "detox" lite där… Ska gräva fram nätet nu och sätta fart :3 kollade lite efter att köpa fler skal åt dem, eftersom alla hade så olika XD men måste vänta tills jag får pengar XD tänkte 100 olika skal e nog bra…

WolfFire93
2/9/17, 4:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Så… nu tog jag en pause… Jag har gjort allt utom saltvatten, pump och färsk Foder + sepiaskal. Behövde lite hjälp med det.. Dem blev jätte glada och värkar värkligen trivas i grupp! Dem pillar och äter på allt <3 nr.1 och isak är mest igång. Nr.1 är hyper och var snabb med att ta flera varv i akvariet, och alla kollar in skalen jag la där. Dem byter lite och testar X3 Dem älskade att käka på alkottarna och de fick en skål mat med torrfoder + Honung. Hur länge har ni en blandning torrfoder? Kan jag ha det 1v och bara byta färskfodret?? Missar säkert något nu för min hjärna e mos… men här kommer kassa bilder XD

WolfFire93
2/9/17, 4:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54
WolfFire93
2/9/17, 4:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55
Annons:
WolfFire93
2/9/17, 4:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56
WolfFire93
2/9/17, 4:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57
WolfFire93
2/9/17, 4:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58
WolfFire93
2/9/17, 4:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59
WolfFire93
2/9/17, 4:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60
WolfFire93
2/9/17, 4:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61
WolfFire93
2/9/17, 4:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62
Annons:
WolfFire93
2/9/17, 4:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63
WolfFire93
2/9/17, 4:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Han trodde det var något i den skålen också XD

WolfFire93
2/9/17, 4:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Och! Vi har snö här hemma X3

WolfFire93
2/9/17, 4:43 PM
#66

Vet inte om jag kommer kunna se vem som är vem nu när de byter skal hej vilt X'D

WolfFire93
2/9/17, 5:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Var uppe och fotade igen X3 dem värkar ha det väldigt trevligt <3 Isak har en ny kompis och han har bytt till sitt första skal igen, 2 är uppe och klättrar på inredningen och 2 är och äter. Den ljusblå värkar vara på egna äventyr.

WolfFire93
2/9/17, 5:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68
WolfFire93
2/9/17, 5:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69
Annons:
WolfFire93
2/9/17, 5:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70
WolfFire93
2/11/17, 12:45 AM
#71

Någon ide om vilka arter jag har fått hem? :3 jag är rätt säker på att 3 och kanske 1 är strawberry.

MoaL
2/11/17, 10:05 PM
#72

Vilka skönheter!! 😍 Det här gav mig faktiskt lite hjärngympa, haha. 😃

Bild 1, Coenobita violascens. Jag blev inte säker förrän bilden i #67, men där såg jag storklon och antennerna tydligt. 😃
Bild 2, C. rugosus
Bild 3, en solklar C. perlatus, inga tvivel där. 👍 Väldigt speciellt skal måste jag säga. 🙂
Bild 4, jag tror C. rugosus. Har du någon bild där man ser storklon bättre, samt ögonen från sidan?
Bild 5, C. rugosus
Bild 6, C. rugosus

Att de har så skilda skal är för att i naturen tager man vad man haver, även om det är för litet, har ett hål i sig, eller är lite obekvämt. Allt är bättre än att gå naken och oskyddad. 👍 De flesta kommer att byta till turboskal när de blir äldre. C. violascens däremot brukar gilla andra sorters skal. 

Jag vet faktiskt inte om man brukar bespruta orkidéer. 🤔

Vad roligt att höra att de verkar trivas! Jag brukar byta torrfoder varannan/var tredje dag, innan det börjar mögla på grund av luftfuktigheten.

Det ser jättefint ut! Är det ingen risk att de tar sig ut i hörnet där du har de där snörena? Tänk på att de inte brukar ha några problem med att lyfta på glasskivor.. 😮

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WolfFire93
2/12/17, 11:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Ibland är det roligt med en liten utmaning ;) känns jätte bra! Och jag kommer aldrig ha färre än 6 längre, dem Älskar att vara i grupp <3 Dem bytte skal hej vilt med varandra + de som jag hade lagt in XD så jag försöker hålla koll på vem som e vem. Men bild 4 ser ju inte alls ut som de 4 rugosus jag haft/har, den e ju helt orange?? XD Som tur va så hade de möte just nu (bild) och jag skrämde dem lite när jag tände taklampan… X3 vill dem att det e tänt på dagen? Har en lysramp med akvarieljus, funderar på att skaffa ett nattljus eller nått som kan vara tänt på dagen, hur har ni det?? När jag plockade upp 4. så knastrade han massor X3 tror han blev lite sur… men han var foto villig? :3 sen fick han gå ner till kompisarna igen… (bilder nedan) Det e pga 3ans skal som jag funderar på att söka på stranden, har sett sånna men fanns inga på ebay att köpa… men han har inte varit intresserad att byta skal heller. Märkte dock att han saknar ett ben, så han kanske väntar på att det ska växa ut?? Tog bort blomman för att vara säker, kan plocka en hos min mormor som får de att blomma själv dock och frysa in :3 Då e det dax att byta nu då X3 var väldigt smått och roligt att blanda mat till dem X3 Tack! :D nja… känns som de e lite små för att lyfta glas, men nätet jag satte kan de nog lätt ta bort, så jag tyngde ner med stenar. Dem har inte testat ännu X3 Sötvattnet blev brunt av roten… så som det blir av dem… tål dem det? Eller ska roten ut? (Ska byta vattnet idag tänkte jag)

WolfFire93
2/12/17, 11:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74
WolfFire93
2/12/17, 11:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75
WolfFire93
2/12/17, 11:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76
Annons:
WolfFire93
2/12/17, 11:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77
WolfFire93
2/12/17, 11:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78
WolfFire93
2/12/17, 12:01 PM
#79

Svårt att ta bilder själv och hålla kvar en galen eremit X'D men här e några. hur många kan man ha i ett 100l och till vilken storlek? Typ när har dem vuxit ur det, eller kan jag ha dem där hela livet?? (Bara något jag kom på nu när jag funderade på, att det kunde varit kul att skaffa i alla fall 1 artfrände till de ensamma arterna jag har ensamma typ om 1 år från imazo?)(rätt nöjd just nu dock, bara funderade på om de skulle bli ännu lyckligare)

WolfFire93
2/12/17, 12:06 PM
#80

#74 visar att den kommer ut ur skalet som alla andra rugosus, så jag tror dig :3 Men varför är den orange? Nr 1. e tydligen 90% blåa också men min är väldigt röd XD why?? Kan jag göra min blå med blåbär?(fast den e väldigt cool som röd också)

WolfFire93
2/12/17, 12:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

En sånhär funderade jag på att ha igång på dagen, fast ett lysrör. Men dem kanske vill ha dax ljus?? Dem har stått mörkt 24/7 just nu då de står i hallen på övervåningen som inte har några fönster. Jag kommer testa lysrampen jag har för att se hur det blir + hur dem reagerar på ljuset, så får jag se vad du svarar sen också X3 Jag har också problem att lösa en värmelampa… vet inte hur jag ska lyckas ha den i akvariet på ett bra sätt… hur har du din värme lampa? Måste de ha värme lampa?

MoaL
2/12/17, 5:55 PM
#82

#73 Absolut, de är definitivt tryggast och mest aktiva när de är i grupp. 👍

Färgen hos eremitkräftor beror mycket på vad de äter, så det är inte omöjligt att en rugosus kan dra åt rött/rosa/orange.

Jag har tänt åt mina på dagen, både lysrampen och värmelampan. Sedan släcker jag på kvällen när jag går och lägger mig. 🙂

De flesta perlatus använder turboskal så det är ingen kris att leta fram just såna skal som nr 3 har i dagsläget. 👍 Har även sett några jordgubbar i skal med oval/D-formad öppning, men absoluta majoriteten använder turboskal.

Jag såg också att han saknar ett ben, så du kan ju förvänta dig att han snart gräver ned sig för att ömsa. ^^ 

Haha, de är starkare än man tror! Men det är nog ingen fara, det där har du bättre koll på. Ville bara nämna det. 😛

Jag skulle ta upp roten och låta den ligga på bottensubstratet istället. Visst har de andra sätt att ta sig upp ur vattnet?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2/12/17, 6:08 PM
#83

#79 #80 #81 

Jag vet hur svårt det är ibland, haha. Skrattar Särskilt när de är pigga och aktiva.

Jag skulle inte tycka att 100L är tillräckligt när de växer till sig, men än så länge räcker det ju. ^^ 

Blåbär ger röd färg. 😉 Kokos ger blått, så mata med mycket kokos om du gillar de nyanserna. 

Det är bra att du har haft mörkt nu de första dagarna, men när de har vant sig vid omgivningarna kan du sätta igång dagsljus åt dem. 👍

Jag har en perforerad ventilationsplåt som värmelampan är fastsatt i på insidan av akvariet. Vad för slags lamphållare har du? Och vilken lampa också förresten? Kan tipsa om den här, den tål fukten bra. 🙂 Men blir förstås väldigt varm, så de får inte komma åt den. 🤐

Någon form av värmekälla behövs, antingen via en bra värmematta på baksidan av akvariet, eller en värmelampa (vilket jag personligen tycker funkar bäst). Bara rumstemperatur räcker inte, i alla fall inte på vintern. De behöver ha kring 25 grader i dagstemperatur.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
WolfFire93
2/12/17, 7:01 PM
#84

#82 håppas att den behåller sin orange färg då X3 Okej då testar jag att ha det tänt hos dem på dagen. Vilket ljus föredrar dem? Vitt eller gult eller blått? Jag tycker det var ett coolt skal och hade gillat om den skulle fortsätta med dem X3 men vi får väll se om jag hittar några XD Så du menar att en av mina favoriter kommer försvinna? Och jag måste hålla mig lugn tills den är klar!? XD Jag ska se om jag kan fixa det annurunda och hoppas de inte tar sig ur… :3 Då tar jag upp roten och byter vattnet. De har nät och grusbacke att ta sig upp på.

WolfFire93
2/12/17, 7:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

#83 (bild) vi e sånna som har ont i kroppen… så… såhär varmt är det just nu inne hos oss X3 så om det bara är värme så är det ingen fara X'D ska sätta denna i terrariet och mäta där i också(från och med idag) Ja så stora som dina är så är 100l förlitet för 7-10st! Men när dem är fullvuxna då, då borde väll 300-370l räcka till 10 fullvuxna? Dem värkar inte vara revirhävdande… typ 150x50x50/150x60x60 - det är nog det jag har plats med… om jag måste ha större så kanske jag bygger ett istället… Oh… har inga blåbär just nu, men de får massa kokos då dem värkar gilla det XD Okej X3 vad bra att jag gjorde rätt då XD Jag har lite olika till reptilerna men vet inte hur jag ska få till det XD användet heat lamp, sun glow, night heat lamp. Kan ta kort och visa. Som sagt tror jag inte det är akut med värme, men ska kolla X3 annars försöker jag med värme lampa igen.

WolfFire93
2/12/17, 7:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86
WolfFire93
2/12/17, 7:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87
WolfFire93
2/12/17, 7:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88
WolfFire93
2/12/17, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Tyzon undrade vad jag höll på med XD (Förlåt om någon är ormrädd!)

WolfFire93
2/12/17, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90
Annons:
WolfFire93
2/12/17, 8:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91
WolfFire93
2/12/17, 8:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92
WolfFire93
2/12/17, 8:03 PM
#93

Där är alla våra värme lampor X3 nu e ju dessa till reptilerna, men några av dem kan jag skaffa nya + den lila "säng lampan" kommer bli ledig :)

MoaL
2/14/17, 12:52 AM
#94

#84 Typ alla eremiter byter färg lite hit och dit tycker jag, det blir en överraskning varje gång de ömsat. 😃

Oj, ingen aning. Jag har nåt slags uv-lysrör som jag köpt för terrariedjur på djuraffären. 

Hahaha, ja, den eviga mardrömmen för en eremitkräftägare; ömsningar. 😂

#85 Hej och hå så varmt! Ja men då behövs det ju ingen värmelampa. 😃 

Jadå, de måtten räcker absolut när de är fullvuxna! 

Vilken fin orm. 😍 Har själv två normalfärgade.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WolfFire93
2/14/17, 10:07 AM
#95

Vad bra då löser sig nog allt på den fronten X3 Vad roligt!! :D jag har 1 svart albino också <3 ormar e så härliga djur de också! Tyzon är 8år nu! :0 jag fick skaffa orm när jag fyllde 15 för jag spang ute i skogen och fångade huggorm hela tiden X'D

Upp till toppen
Annons: