Annons:
Etikettömsning
Läst 1701 ggr
WolfFire93
2017-01-27 00:08

Död eller ömsar?? (bild)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Short story: Hunden fick akut opereras dagen efter jag startade upp deras nya 60l. Det blev flera sömnlösa nätter och min hjärna var mos. Efter några dagar när det värsta var över och jag kollade in i akvariet så var mossan torr… Hade gett dem pellets dagen jag gjorde iorning för jag hade ont i ryggen, så mat hade de. Men jag hittade den ena torkad ur sitt skal men den andra var pigg… Efter att ha brytit ihop ett tag, så hade jag dem i händerna under kranen och fuktade ner dem. Jag har hört historier om malar som e torra som lever ändå sedan. Så jag la den i den fuktade petboxen med den andra. De har fuktig sandblandning och mossa. I natt hade den tagit sig ur sitt skal! Den andra var i samma hörne som den var när jag somnade… den är livlös och har en svag havsdoft, som havs sand. Små flugor är intresserade men den andra eremiten bryr sig inte. Kan den vara vid liv och bara ömsar?? Hade inget problem när jag hade mull och fuktigare… Ska låta den vara där 1 natt till och har fuktat, ska den ligga i en vattenskål istället?? Vet inte riktigt vad jag ska tro just nu… btw skalet ser tomt ut. (Har beställt 6 krabbor till för jag vill inte att han e ensam, har beställt påsar med vitaminet och Foder från en som är duktig på ebay, har beställt rätt skal från ebay, och har fått hem 100l som jag ska göra iordning och kontrollera uner 1 vecka för att se så det håller fukt innan krabborna får bo där i) -vill att dem ska må så bra som möjligt! :'( Ps. Den är flyttad på lite från skalet, kollade om den levde

Annons:
WolfFire93
2017-01-27 00:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
WolfFire93
2017-01-27 00:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
WolfFire93
2017-01-27 00:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
WolfFire93
2017-01-27 00:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
cHorse
2017-02-05 15:32
#5

Oj, det där ser inte bra ut! :( Hur har det gått med dem?

När eremiter ömsar går dem inte ur skalet, utan dem stannar i skalet under hela ömsningen. Eremiter ska aldrig vara utanför sitt skal, förutom vid snabba byten, då dem är alldeles för ömtåliga utan dem.

Nu har jag aldrig varit med om en kräfta utanför sitt skal, men jag har läst om hur man ska hantera det. Detta är vad jag minns just nu:
Hittar man en kräfta utan skal är det viktigt att man får in den i skalet igen så fort som möjligt (men tvinga den aldrig in i ett skal). Det finns olika metoder att få den att gå in i skalet igen, det första du kan testa är att skölja av skalet så det inte är någon smuts i, och även skölja av kräftan försikigt om den ser smutsig ut (i en av vattenskålarna, aldrig i kranen/nytt vatten). Sedan lägger du kräftan och skalet i en helt tom skål, så att det bara är kräftan och skalet där. Förhoppningsvis väljer den att gå tillbaka in i sitt skal. Gör den inte det kan du testa att själv försiktigt sätta in den i sitt skal igen. Se till att krabba och skal är rent (precis som för förra metoden), försök sedan att väldigt försiktigt sätta i bakdelen i skalet igen. Känns det som att skalet är trångt - ta ett större skal! Huvudsaken är att den inte är "naken".
Se till att det är rätt fuktighet och temperatur, samt att det finns söt- och saltvatten och mat (honung är alltid en favorit, och väldigt nyttigt för sjuka/stressade kräftor! :)

Jag hoppas att det gick bra för dina kräftor❤️

WolfFire93
2017-02-07 15:25
#6

Tyvär var den redan död :'( fick fel skal när jag köpte från djuraffären och när jag hittade den död så var eremiterna tillsammans, fick äntligen rätt skal och skulle se om den andra ville byta… (Tror ev. den ena dödade den andra för skalet :'( ) Det ville han! Han hade bytt till den dödes skal redan som var Extremt för litet- men är super intresserad av de nya! Så hoppas han byter! Kompisarna kommer imon äntligen och jag är bättre förberädd nu <3 Ska testa att ge den Honung!! :D väntar dock på mat/vitaminer från ebay, men ska utfodra mitt bästa X3 Precis när jag skriver detta så bytte han!!!!! Har filmat 2.5h och tog en pause nu… sååååå typiskt!!

Annons:
WolfFire93
2017-02-07 15:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
WolfFire93
2017-02-07 15:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8
WolfFire93
2017-02-07 15:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nehe =_=" jag var ju super lycklig att han fick större hus… tydligen dög det inte…

MoaL
2017-02-08 18:17
#10

Åh nej, vad tråkigt med eremiten som dog. 😕

Men roligt med skalbyten. 😃 Varifrån köpte du skal? Skulle behöva köpa fler skal själv, nackdelen är bara att det är skitsvårt att hitta lämpliga skal till mina bjässar.. 🤔

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WolfFire93
2017-02-08 21:07
#11

Mm :( men glad att de nya kom nu + att jag fick hem alla grejer till dem. Dem är köpta på ebay! :D finns hur mycket som hällst! :D har inte vågat köpa sånna med ränder och sånt dock :3 Jag köpte av: fossils and stuff. Tror jag den hette. Rekomenderar det starkt!

MoaL
2017-02-10 23:50
#13

#11 Jo där finns det mycket, enda problemet jag har med ebay är att storlekarna är så osäkra. 🤪 Vad menar du med ränder?

#12 Ohh, andra länken skulle kunna funka till mina! Enda risken är att de skalen kanske till och med är lite stora. 😃 Det största skalet jag har till dem nu är 1 7/8 tum i skalöppningen, så jag behöver skal i den sizen och uppåt. Tack för tipset!!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
WolfFire93
2017-02-11 00:11
#14

Tror de slipar ränder så att emaljen syns, värkar ofarligt :3 Det fanns många fler storlekar att välja på! :D det är nog bara att söka! <3 jag tog bara några stora jag såg :3

MoaL
2017-02-11 00:36
#15

Aha, du menar det, ja slipade skal är ingen fara alls. 👍 Jag har några sådana skal själv. Det är bara om skalen är målade som man ska undvika dem. 

Såg det, den där säljaren hade mycket. 😍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WolfFire93
2017-02-11 00:44
#16

Kul att kunna ha lite annurlunda skal :3 Ja hon har bra kvalite också X3 mina älskade skalen som jag köpte.

Upp till toppen
Annons: