Annons:
Etikettmat-och-vatten
Läst 791 ggr
WolfFire93
2/8/17, 1:56 PM

Hugs for hermits på ebay

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Beställde mat från henne på ebay och är nöjd med det jag fick hem :D Köpte 40påsar nu, tänker beställa 60påsar nästa gång <3 Vad tror ni som är mer erfarna?? :) Vart köper ni mat från?

Annons:
MoaL
2/8/17, 6:10 PM
#1

Jag gör som sagt min egen mat till eremiterna, men de gånger jag beställer från THCP så tar jag också ofta någon rolig påse med Foder. 😛

Har kikat på Ebay också, men har inte beställt därifrån någon gång (än). Det ser riktigt bra ut, så toppen att du hittade bra Foder där. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WolfFire93
2/8/17, 8:39 PM
#2

Vad roligt :D hur svårt är det att göra eget? Ja det värkar väldigt bra av det lilla jag vet, hon har 99.8% bra feedback (tror jag XD). Kom också väldigt snabbt <3 Kollade in på THCP och det såg ut som toppengrejer! Lite dyrt dock?? Eller?

WolfFire93
2/9/17, 10:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Funderar på detta som nästa köp så jag har skal hemma… X'D

MoaL
2/10/17, 11:54 PM
#4

Man behöver inte göra det svårare än vad det är. Det är bara att till exempel läsa vilka beståndsdelar fodret man köpt består av, och se vad man själv kan ordna ihop. Om man ids vill säga, det är ju inte särskilt dyrt och eremitkräftor är inte så stora i maten att man blir bankrutt av att köpa färdigblandad mat åt dem. 😃

Spännande med skal!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WolfFire93
2/11/17, 12:13 AM
#5

Aha :D kanske ska testa att göra lite själv då :3 torkar du mat? Hur gör man då? Ex. Brockoli, morot, mango

MoaL
2/11/17, 12:34 AM
#6

Att torka frukt och grönsaker är superlätt med hjälp av en svamptork, en sån är inte dyr på till exempel Jula. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
WolfFire93
2/11/17, 12:42 AM
#7

Svamptork?? XD haha ska kolla vad det är!

WolfFire93
2/11/17, 12:53 AM
#8

Ser att man skivar ner det så det torkar, river man ner det efteråt då? Så det blir som te :3 Hur länge håller sig torkad mat? Ska man frysa ner det, så som man kan göra med tobak?

MoaL
2/11/17, 10:10 PM
#9

Det beror på vad man torkar och hur mycket man torkar det. Det mesta går att torka så att man bara kan krossa det mellan fingrarna. Innehåller det mycket socker, som till exempel äpplen och mango gör, så blir de sega, och då är det bättre att klippa ned dem med sax i mindre bitar.

Torkad mat kan hålla sig typ hur länge som helst, så länge den har torkats ordentligt och inte utsätts för fukt så att mögel uppstår. Förvara den i skafferiet i en tättslutande burk eller plastpåse så håller den sig finfint. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WolfFire93
2/12/17, 11:12 AM
#10

Ah vad bra :D då ska jag köpa fröer nu i mars och börja odla allt jag kan :D Så köper jag maskinen till sommaren + nya burkar :3 Hur får man tag på krossade ostronskal? Eller är det viktigt?

MoaL
2/14/17, 1:05 AM
#11

Du är flitig du! 😃

Krossade ostronskal är den bästa källan till kalcium, men jag har faktiskt inte jättestor koll på var man kan få tag på det i Sverige. Granngården säljer något de  kallar "Snäckskal" som jag har tänkt testa köpa nästa gång jag far dit, det skulle väl inte förvåna mig om det egentligen är ostronskal. 🤪

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WolfFire93
2/14/17, 10:01 AM
#12

Aha… du tror inte det är vanliga snäck kross till höns då? Tror det är hjärtmusslor som är krossade, men jag kan ha fel. Mamma kom på en bra ide! Hon sa att man kan gå till resturanger som serverar ostron och be om att få/köpa skal. (Sen e ju frågan hur de tillagas och hur man ska rengöra dem. Krossa går nog med hammare!

Upp till toppen
Annons: