Annons:
Etikettminneslunden
Läst 2642 ggr
MoaL
2/3/11, 2:04 AM

Dödsfall?

Hur många eremitkräftor har ni haft som har dött? Vad tror/vet ni att de dog av?
Lägg gärna till en bild eller två om ni har.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
[Kamillah]
2/6/11, 4:57 AM
#1

En av mina har dött, en väldigt liten mini jag hade. Den blev mördad av någon av de andra större eremiterna då jag antagligen inte gett dem tillräckligt med varierad mat just då ;/ eller så bråkade dem, han låg iaf utdragen ur skalet och halvt uppäten när jag kom hem..

MoaL
2/6/11, 5:00 AM
#2

Sådant är verkligen tråkigt, och jag hoppas att vi alla slipper vara med om det. :/

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

HamsterMarie
2/9/11, 9:18 PM
#3

Hur länge lever de då? Alla dör väl.. eller?  Förvånad

MoaL
2/9/11, 10:23 PM
#4

Självklart dör de, men de kan bli väldigt gamla. :) Eremitkräftor kan bli över 70 år. Det längsta man vet att eremitkräftor har levt i fångenskap är hos en kvinna i USA som heter Carol Ormes. Hon har haft sina två eremitkräftor sedan -76, alltså i ungefär 35 år, och de lever fortfarande. :)
Här finns en youtube-video med henne och hennes två eremitkräftor Jonathan och Kate. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

HamsterMarie
2/9/11, 10:26 PM
#5

HJÄLP VILKA STORA! Förvånad Men fina skal… Hur mycket koster ett sånt skal?

MoaL
2/9/11, 10:29 PM
#6

Haha, ja, de blir ganska stora. :P
Det beror på var man hittar skalet. ^^ Om man räknar bort frakt och liknande så ligger ett sådant skal vanligtvis på ungefär 70-100 kr styck. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
HamsterMarie
2/9/11, 10:37 PM
#7

VAH? oj..  Såg massa i thailand både skal och eremitkräftor (eller det var iaf krabbor med skal….)

Fast jag vågade inte släppa ner krabborna i handen.

MoaL
2/9/11, 10:55 PM
#8

Ja det är säkert billigare i Thailand. Jag har förstått att skal är billiga där. :)
Om "krabborna" såg ut som de gör på eremitkräft-bilderna härinne så är det eremitkräftor. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

HamsterMarie
2/10/11, 3:20 PM
#9

Jag menar inte i affärerna, Hehe…. På stranden HIHI Skrattande

MoaL
2/11/11, 10:20 PM
#10

Menar du att du såg skalen eller eremiterna på stranden? :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

HamsterMarie
2/11/11, 10:22 PM
#11

Eremitkräftor med skal.. och så såg jag också skal.

[Kamillah]
2/11/11, 10:27 PM
#12

Var också i thailand och såg massor av eremitkräftor på stranden, dock inga tomma skal.

HamsterMarie
2/11/11, 10:32 PM
#13

En massa små krabbor utan skal också. Är det också eremitkräftor? De grävde hål i sanden som de sprang in i när man kom nära.

Annons:
MoaL
2/11/11, 10:39 PM
#14

Det finns förstås vanliga krabbor också. :) Nu är jag inte hemma, så jag kan inte lägga in någon bild på en av mina krabbor, men här har du till exempel riktiga krabbor, medan eremitkräftor utan skal ser ut såhär. Eremitkräftor har en bakkropp med andra ord, medan riktiga krabbor har sin kropp under ryggskölden.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2/11/11, 10:40 PM
#15

Sådana här krabbor har jag. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

HamsterMarie
2/11/11, 10:49 PM
#16

OKej, då var det vanliga krabbor *skäms* Skäms

Såg på google bilden att de hade ett genomskinligt skal till sin eremitkräfta. Det vore coolt. :) finns det att köpa?

Åh, vad jag är jobbig! :( TystTystTyst

MoaL
2/11/11, 11:06 PM
#17

Du är inte ett dugg jobbig. ^^ Det är bara att fråga hur mycket du vill, jag tycker bara att det är roligt. :)
Ja, det finns att köpa genomskinliga skal, men det är alltid bäst att ha vanliga skal till hands också, så att de inte tvingas använda de genomskinliga. Risken finns då att de inte känner sig skyddade i ett genomskinligt skal. Väljer de det däremot av egen fri vilja med ett urval av både vanliga skal och genomskinliga, så är det nog ingen fara. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Kamillah]
2/11/11, 11:13 PM
#18

#15 Åh! Du har magrovekrabbor också?! Har sett de i affären flera gånger och vart väldigt sugen haha. hur har du de? bild på akvarie/terrarie?

MoaL
2/11/11, 11:21 PM
#19

Jepp, det har jag. :P Jag blev så sugen när jag såg dem i djuraffären för några månader sedan. ^^
Just nu går de bara i en stor petbox med pump och diverse inredning och möjlighet till "land", men det är inte särskilt snyggt så jag har inte fotat det. Däremot fotade jag krabborna när jag rengjorde häromdagen, men jag är inte hemma så bilder får vänta till imorgon. :) Däremot håller jag på med ett akvarium med landdel. Har silikonat fast en glasskiva och grejat, så snart ska det upp. Jag har pump och allt till det, så snart, snart. :P Har tänkt ha några guppys däri också, de klarar av bräckt Vatten (vilket mangrovekrabbor ska ha). Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

HamsterMarie
2/11/11, 11:28 PM
#20

Varför skulle de inte trygga i genomskinligt..? :)

Annons:
[Kamillah]
2/11/11, 11:31 PM
#21

#19 låter intressant :) De har ju små billiga akvarier på hornbach jag ändå tänkt köpa och ha min mossboll i…. hmm. Får se när jag åker dit nästa gång :P

svin
2/11/11, 11:45 PM
#22

Glas-skal blir väl lite samma trygghetskänsla som att stå näck i ett skyltfönster Skrattande

MoaL
2/12/11, 12:23 AM
#23

svin: Haha! Skrattande

Kamillah: De är supersöta, och jättelätta att ta hand om. :) Ett par stycken har redan ömsat och alla tre verkar må väldigt bra.
Mossboll?

HamsterMarie: Ja, ungefär som svin säger. :P Ett skal ska de ju kunna gömma sig i. I ett genomskinligt skal som de själva kan se igenom, och som inte stänger ute något ljus, känns knappast som något skydd. ^^ Men som sagt, väljer de det själv före normala skal, så.. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Kamillah]
2/12/11, 12:29 AM
#24

#23 De kallas för japanska mossbollar, (Cladophora aegagropila) och är som en alg som passar bra i vilket akvarium eller skål som helst bara den har Vatten vid sig hela tiden så den inte torkar ut. Jag köpte den på tradera (dock också sett dem på hornbach) då jag gillade den fina runda formen och har sedan dess (ca 4 månader) haft den i en liten skål med endast Vatten och lite svart grus i som prydnad på mitt rum, då jag inte har växter eftersom jag tar död på dem haha.

Om du har akvarium så rekommenderar jag verkligen att du köper en eller flera såna! De är verkligen jättefina.
Du kan säkerligen ha den i vattendelen hos mangrovekrabborna även om det inte är så djupt, så kan de klättra på den också :)

Bilder

MoaL
2/12/11, 12:31 AM
#25

Åh, sådana där har jag ju sett! Vänta, jag startar en ny tråd.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Kamillah]
2/12/11, 12:34 AM
#26

#25 Nej då, tror inte det gör någonting om det är pump eller så som gör att de åker runt lite i akvariet. De är väldigt tåliga har jag märkt.

la också till "Du kan säkerligen ha den i vattendelen hos mangrovekrabborna även om det inte är så djupt, så kan de klättra på den också :)"

[Kamillah]
2/12/11, 12:34 AM
#27

Haha vi båda är för snabba på att svara. Hann läsa det du skrev innan du ändrade ^^

Annons:
MoaL
2/12/11, 12:36 AM
#28

Haha, ja, men nu har jag hunnit starta en till tråd. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2/12/11, 12:36 AM
#29

Det skulle ju vara riktigt snyggt men en-två sådana där. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Kamillah]
2/12/11, 12:40 AM
#30

Har svarat där nu :)

HamsterMarie
2/12/11, 12:31 PM
#31

22 & 23 Jaha, hehe :)

Upp till toppen
Annons: