Annons:
Etikettminneslunden
Läst 3423 ggr
MoaL
2011-02-03 01:30

Mina avlidna eremiter

Istället för att OT:a tråden "Första eremitkräftan?" så startar jag en ny tråd här. :) Jag tänker lista mina avlidna eremitkräftor nedan. Det är verkligen oerhört tråkigt när ens husdjur dör. :(

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
MoaL
2011-02-03 01:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har förstås haft några eremiter som har dött för mig, men inte alla har dött på grund av mig.

Vinter dog först, en C. compressus-hona som var i extremt dåligt skick när jag tog hem henne. Hon levde ändå längre än jag trodde att hon skulle göra, men tyvärr dog hon. Hade jag inte tagit hem henne så hade hon dött inom ett par dygn, så dåligt mådde hon. :/

Såhär såg hon ut när jag tog hem henne:

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2011-02-03 01:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Mars, C. compressus, dog några veckor efter en Ömsning av obestämd orsak. Det fanns ingen synlig orsak till varför han avled, men tyvärr.. Han är väldigt saknad. :S

Mars:

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2011-02-03 01:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Lejon och Tiger (två små C. clypeatus) dog helt och hållet på grund av mig, och det känns fruktansvärt. :( De dog på grund av stress då jag precis hade flyttat in för många nya eremiter i deras crabitat. Sedan dess törs jag knappt köpa nya eremitkräftor.
Lejon och Tiger är precis lika saknade som Mars, då Mars, Saturnus, Lejon och Tiger var mina första eremiter. En underbar liten kvartett.

Här är de båda:

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2011-02-03 01:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En C. rugosus-hane dog för mig, men jag är inte säker på anledningen. Det är möjligt att han också dog av samma orsak som Lejon och Tiger.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2011-02-03 01:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En underbar C. rugosus-hona som var superpigg och kärnfrisk och precis hade flyttat in, fick storstryk i ett skalslagsmål av min C. rugosus-hona Mara. Hon blev helt apatisk, tappade ett ben och ena klon och dog inom ett par dagar. :(

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2011-02-03 02:02
#6

Jag har även haft en C. brevimanus-hane som dog, men det var inte på grund av mig. Han var i dåligt skick redan på djuraffären och hade dessutom en sprucken storklo, och när jag tog hem honom grävde han ned sig på en gång och dog förmodligen nästan omedelbart. Typiskt. :S
Tyvärr hann jag inte ta några bilder på honom.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Terminator
2011-02-03 08:27
#7

7 eremiter som dött  Förvånad

Det är väl rätt mycket om man jämför med andra djurarter som man håller som husdjur.

MoaL
2011-02-03 08:42
#8

Ja. :/ De är mycket känsligare än många djurarter. Alltså, minst två, kan vara tre, har dött av stress orsakad av mig. En har dött på grund av stress och stryk från ett skalslagsmål, en av okänd anledning och två på grund av djuraffärens/grossisternas hantering.
De ÄR känsliga, det är därför det är så viktigt att man är försiktig med allt som kan stressa dem. Det fick jag lära mig den hårda vägen i och med Tiger och Lejon - som jag var extremt förtjust i - så nu är jag väldigt försiktig med att köpa in nya djur för tätt inpå eller i "större" antal.
Risken för dödsfall är störst innan de har ömsat sin första gång, eftersom eremitkräftor kan dö flera månader senare under exempelvis öms, om de har haft det tufft hos djuraffären eller grossisten. Jag känner mig inte lugn med nya eremiter förrän de har ömsat minst en gång - så det är alltid en dubbel lättnad när de kommer upp efter öms.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2011-02-03 08:49
#9

Stress är alltså nästan alltid den största boven - även efter skalslagsmål. Det är därför man ska undvika allt stressande så mycket som möjligt, undvika plötsligt stora förändringar i terrariet, inte flytta in nya eremiter för ofta, inte flytta dem hit och dit, och så vidare. Och de måste alltid ha möjlighet att stressa av i lugn och ro genom att gräva ned sig.

Och man vet aldrig vilka som tål vad. Jag har haft eremitkräftor - exempelvis just Tiger och Lejon - som har varit så nära döden på djuraffären att de var mer döda än levande när jag tog dem, och de återhämtade sig och ömsade och var hur friska som helst - men några nyinflyttade främmande eremitkräftor klarade de inte, det blev för mycket. :(

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Terminator
2011-02-03 12:50
#10

hrmObestämd

Hoppas att jag har tur med mina då.

Egentligen så är det kanske bäst att inte gynna branschen med att ha sådana djur om det är sånt stort dödstal med transport och stress.

MoaL
2011-02-03 18:00
#11

Man kan bara göra sitt bästa. :) Branschen samlar tyvärr ändå in eremiter och säljer på affärerna, så det gör nog inte någon stor skillnad om man slutar köpa. :/ De som köper mest är de som inte vet någonting, och då dör eremiterna ändå. Vi ger dem i alla fall en god chans att överleva. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: