Annons:
Etikettpresentation-av-medlemmar-och-eremitkräftor
Läst 2891 ggr
[Kamillah]
3/9/11, 10:34 AM

Ny eremit!

I måndags efter att ha pratat med killen som äger djuraffären som ligger precis vid mitt jobb så beställde jag en till eremit eftersom jag har ett större terrarium till dem nu :) Beställde en medium/large feån Imazo men jag var precis och kollade på den och den var hur liten och söt som helst! :D Ska hämta upp han/hon efter jobbet och bilder kommer upp här ikväll, så kan man göra lite artbestämning också.

Annons:
MoaL
3/9/11, 7:21 PM
#1

Yey vad roligt, så spännande! :P Jag ser fram emot bilder. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Kamillah]
3/9/11, 8:05 PM
#2

Det är en hona ^^, orkar inte ladda upp bilder just nu och iFokus uppladningsfunktion verkar inte fungera alls längre…..  Dock så hittade jag en "mite" flytandes på vattnet efter att jag gjort "introduktions-badet" så dessvärre så får denna krabba bo i en liten transportbur i några dagar tills jag är säker på att ohyran är borta..

MoaL
3/9/11, 8:29 PM
#3

Hur ser den lilla fröken ut då? :P
Är det en C. rugosus eller en C. brevimanus?

Jaså, fungerar det inte alls med bilder nu? Jag laddade upp bilder inatt, och då gick det i alla fall. ^^ Får hoppas att det ordnar sig snart då. :)

Hur såg ohyran ut?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Kamillah]
3/9/11, 9:13 PM
#4

Jag är ganska säker på att det är en C. Compressus faktiskt :P

Nope, jag har försökt ladda upp bilder men det funkar inte ;/

Krypet var runt 1mm stort och vitt, gick runt på vattenytan och hade vad jag tror är 6 ben och 2st "antenner"… var ovalt formad. googlade lite och det lät som mites.

MoaL
3/9/11, 10:43 PM
#5

WHAT?!! Då blir jag GRYMT avundsjuk! :P Varför tror du det? ^^

Kanske går imorgon då. :)

En av mina småttingar som jag ganska nyligt har köpt du vet, har dött idag. :S De är helt klart mer stresskänsliga när de är sådär små. :( Poängen i alla fall var att när jag plockade ut henne ur skalet så hade även hon någon slags ohyra på sig. Silverfärgade och avlånga, max en millimeter långa och jättesmala.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Kamillah]
3/10/11, 8:32 PM
#6

Har prcis badat Peach nu som hon får heta, badade läääänge i salt och Vatten och höll på och jag hittade 2st "mites" flytandes på vattnet denna gång, Har dock kolalt lite i "crabitatet" hon hade och maten samt henen men där kan jag inte se några, dock är de ju så himla små så det är svårt att se dem. De är iaf mer runda än avlånga, så ovala säger jag. Helvita. ;/ Tagit ny trnasportbur, bytt ut sand, diskat allt hon hade och fixat nytt nu. Sen blir det samma sak imorgon… tänker inte släppa in henne i vanliga terrariet tills jag inte sett några "mites" på 2st bad.

Hon kom inte "hel" dock, en av hennes tippar på benen fattas.
Anlednignen til lvarför jag tror hon är compressus är för att hon ser exakt likadan ut som min andra c. compressus jag hade förut. Samma storlek och allt.
Hon har också bytt skal över natten. lade in 2st till som skulle passa henne då hon kom i ett alldeles för stort skal. :) Nu verkar hon nöjd.

Annons:
birdie86
3/10/11, 8:50 PM
#7

hej igen Kamillah! :D

jag undrar hur du fick se att det var en hona? jag försökte se om det var ett par hål under mina eremiter men de ger mig inte så många chanser att titta i deras privata ställe XD

[Kamillah]
3/10/11, 8:59 PM
#8

Hej! :D

Jag brukar hålla dem någon cm från bordet upp i luften så de kryper ut (sträcker ut sig) för att kunna stå på bordet, och när de gör det så lutar jag dem sakta framåt och vänder uppochner på dem så de fortfarande är ute ur skalet så brukar jag kunna se om det är prickar på 3e paret av ben eller inte ^^

birdie86
3/10/11, 9:18 PM
#9

tack så mycket :D det skulle fungera med Hermes, Hyperion brukar vara blyg och inte komma ut :P

MoaL
3/11/11, 12:57 AM
#10

#6 Du kan tro att jag ser fram emot bilder. ^^ Vilken färg har hon? Vad har hon för skal?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Kamillah]
3/11/11, 1:15 PM
#11

Hon är beige, kom på nu att hon inte har sådant skal som c.compressus brukar ha utan en green turbo, hon bytte också till en mindre green turbo. Tänkte säga igår att det kanske är en C. Rugosus också, vi får väl se vad experten (du) säger :) Jag har inte så mycket erfarenhet av att artbestämma.

Försökte ladda upp bild igen nu och har förminskat den rejält, men ändå så vill den inte… trött på nya iFokus nu >_____<

[Kamillah]
3/11/11, 8:07 PM
#12

Nu har jag kört ett bad till och hittade inga kryp denna gång, så om det fortsätter så så får hon antagligen flytta in i vanliga Crabitatet på söndag. :)

MoaL
3/11/11, 8:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hihi, kul att bli sedd som en expert på någonting. :P Har hon en rund cirkel på huvudet? Vad har hon för färg på antennerna? Har hon mörka fläckar på undersidan av ögonskaften? I sådana fall är hon en C. rugosus. ^^

Nya iFokus blir bättre och bättre, det är bara nu i början som det kan vara lite krångel. :) Just nu så är det lite problem med bilder, ja. Till exempel måste det vara en .jpg-fil, och det får inte vara åäö i namnet. Kan det vara något av det som är "felet" med dina bilder? :)

Jag testar att ladda upp en bild jag också. ^^ (C. rugosus, med cirkeln och de mörka fläckarna på ögonskaften, även om det var en dålig bild på just det. Glad)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
[Kamillah]
3/11/11, 9:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Det är en jpg-fil, inga åäö i namnet. Väldigt liten också.
Hon har ingen rund cirkel på skölden, kan inte se några mörka fläckar under ögonen och antennerna är väldigt mörka längst ut.

Nu gick det att ladda upp bild ser jag!

[Kamillah]
3/11/11, 9:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Bild där man ser skölden.

[Kamillah]
3/11/11, 9:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Bild på hur jag "könsbestämmer" dem… om man zoomar in mycket på den här bilden så kan man se 2st genoporer på benen här ^^

[Kamillah]
3/11/11, 9:33 PM
#17

Förresten så får du använda alla bilder jag lägger upp här på eremitkräftor.ifokus i artiklar eller så om du vill :)

birdie86
3/11/11, 9:40 PM
#18

om det är så en tjej ser ut så är båda mina män som jag trodde, yey för att jag fick deras namn rätta XD

MoaL
3/12/11, 12:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Kamillah: Det är en übersöt liten C. rugosus-tjej. ^^ Jag ser det dels på ögonen - C. compressus-ögon är betydligt "högre" och grövre - samt benen. Benen på C. rugosus är plattare än C. compressus-ben.

Åh, tack så mycket! Du tar så fina och klara fotografier. :P

Bifogar en bild på skillnaden på benen:

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
3/12/11, 12:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Bild på olika ögon. C. rugosus uppe till höger och C. compressus nedan till höger. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
[Kamillah]
3/13/11, 12:46 PM
#21

Ja jag misstänkte ju att det kunde vara en c.rugosus Oskyldig Bra iaf, så slipper hon vara ensam som den arten utan får 2st kompisar :)
Men vad konstigt med ögonbilden, för då ser compressus ögon nästan ut som clypeatus ögon och min c.compressus hade verkligen avlånga ögon som mina rugosus har. (Som du kan se på bilden jag laddat upp)

Förresten så blev det bad igår med, och hittade ingen ohyra då heller. Så blir bad idag med och om det inte finns något då så får hon träffa sina kamrater ch bo med dem :)
Anvisningar för att få bort "mites" från krabbor är att man ska doppa dem runt 4ggr i Vatten och jag har nu hållt på i 5 dagar och doppat och doppat pga min paranoia. Vill ju absolut inte att ohyra ska komma in i mitt terrarie för det skulle inte jag klara av..

MoaL
3/13/11, 10:40 PM
#22

Va? Compressus och clypeatus ser ju helt olika ut. Tungan ute På bilden har du ju clypeatus till vänster ovan, och brevimanus till vänster nedan, medan rugosus är till höger ovan och compressus till höger nedan. ^^

Härligt att du verkar ha badat bort dem. :) Har hon fått flytta in till de andra nu? :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Kamillah]
3/13/11, 10:53 PM
#23

Jaha jag läste lite fel haha, förstår vad du menar nu ^^ jomen då är det ju så som jag trodde.

Jo, hon har badat idag igen och ingen ohyra nu heller. hon har fått stå lite och torkat i en transportbur och ska precis bada henne en sista gång sen släpper jag in henne med de andra och hoppas att hon inte blir uppäten som min andra lilla, de har fått massor med god ny mat nu.

MoaL
3/13/11, 11:28 PM
#24

Hehe, jag förstod nog att du hade läst fel. :P

Härligt, jag hoppas att de kommer bra överens. :) Vad ger du dem för Foder nu? Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Kamillah]
3/13/11, 11:38 PM
#25

De har alltid honung+nermald "cuttlebone" sen får de vad jag har i kylskåpet och vad vi åt till middag, tex köttfärs, pasta, sallad, bröd, barnmat, äpple osv.

[Kamillah]
3/13/11, 11:49 PM
#26

Nu har jag släppt in henne i terrariet. lämnade rummet någon minut och när jag kom tillbaka så hade hon sprungit och gömt sig under den lilla stocken där de stora stygga eremiterna inte kunde få tag på henne :p

MoaL
3/14/11, 12:08 AM
#27

Haha, naaw, stackarn. ^^ Hon tyckte att de andra var läskiga. :P Hoppas att de är snälla med henne. :) Hur mycket mindre är hon?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
[Kamillah]
3/14/11, 12:39 AM
#28

Hon är 1/3 av mina brevimanus och 1/2 av mina andra rugosus :p en riktig liten sötis.

MoaL
3/14/11, 7:16 AM
#29

Åh, du måste ta kort på dem tillsammans sedan. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Kamillah]
4/15/11, 11:14 PM
#30

Hon grävde ner sig nästan ungefär direkt när hon kom hit, och har alltså varit nere runt 4 veckor och nu hörde jag lite knackandes på glaset och då är det Peach som håller på och gräver upp sig själv! Hon är nymoltad ^^ Ska bli kul att se hennes ben nu när det vuxit ut.

MoaL
4/15/11, 11:20 PM
#31

Åh, härligt! Grattis till den lyckade ömsningen! :P Man blir alltid lika glad när de äntligen kommer upp, och dessutom är hela och fina. Skrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
4/25/11, 5:17 PM
#32

Hur går det för den lilla? :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Kamillah]
4/25/11, 6:26 PM
#33

#32 Det går bra! :) Hon har inte blivit uppäten och är pigg och springer runt. Hon tog det lugnt och försvann några dagar men hon är uppe nu igen :) Håller på och byter rum just nu så det är stökigt och terrariet står fortfarande i mitt gamla rum för att jag inte haft tid att tömma på sand ch bära ner det, men det kommer jag att göra imorgon så ska vi se om vi kan få några nya bilder på det och eremiterna. :)

MoaL
4/25/11, 9:30 PM
#34

Haha, jag håller tummarna för att hon ska slippa bli lunch. :P ;) Det är ju liksom inte syftet med den lilla damen. ^^
Åh vad roligt med rumsbyte, och ÄNNU roligare med en massa härliga bilder! Du tar så snygga och skarpa foton. Skrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Upp till toppen
Annons: