Annons:
Etikettpresentation-av-medlemmar-och-eremitkräftor
Läst 4725 ggr
MoaL
7/16/11, 5:21 PM

C. perlatus!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jahaja, humhum.. Jag behövde inte fara in och beställa några jordgubbar, han på djuraffären kom minsann ihåg att beställa alldeles på egen hand, så idag ringde han till mig (- det minns han dock inte att göra så fort han hade fått dem, så han har haft stackarna sedan i onsdags, trots att jag bad honom ringa så fort de fick in dem) och berättade att han hade ett par eremiter åt mig. Skrattande

Så nu har jag två jordgubbar. Egentligen hade jag ju beställt tre, men den ena eremiten hade dött nästan så fort djuraffären hade fått hem dem, för han hade varit alldeles för stor för sitt skal så han hade gått ur skalet och dött. :(

Mitt smolk i glädjebägaren är just detta; SKAL!!!! Jag har inga skal i deras storlek, eremiterna är ju GIGANTISKA! :shock: Okej då, lite överdrift kanske, men de är jättestora.

Dessutom är det slut både på beautyshells.com och hermitcrabpatch.com, så jag sitter och letar frenetiskt på google efter stora skal. Skrikandes Jag hittade dessa som säkert skulle passa, men för det första vet jag inte om de skickar till Sverige, och dessutom är det ett grossistföretag, så man måste beställa för minst $100. Foten i munnen

Skit också! Men eremitkräftorna är fantastiska!! ^^

Jag lyckades bara få en bild på den mindre av de två, den större nöp fast så ordentligt i roten att jag inte fick loss honom/henne - så tills vidare får ni bara en bild. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Giski
7/16/11, 5:32 PM
#1

Har du frågat djuraffäern om de kan beställa in skal till dig? De skulle göra det till mig nu när jag ska köpa mina eremiter! :)

MoaL
7/16/11, 6:29 PM
#2

Djuraffären kan inte få in några bra skal, tyvärr. Imazo säljer inte turboskal, bara "skitskal", och med skitskal menar jag skal som väldigt få eremiter vill använda. :S Och både rugosus och brevimanus (vilket du säkert kommer att få i och med att du har beställt C. rugosus) använder turboskal, så du kommer nog att behöva beställa skal via internet skulle jag tro.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
7/16/11, 6:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nu har jag fått ett gäng bilder på den andra jordgubben! De är verkligen så sjukt vackra båda två. :D

Här kommer han:

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
7/16/11, 6:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vacker! :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
7/16/11, 6:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Kyss

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
7/16/11, 6:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
MoaL
7/16/11, 6:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hur söt får man bli? ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Eremita
7/16/11, 10:01 PM
#8

Perlatus är nog en av de finaste eremitkräft arterna tycker jag! Glad

svin
7/16/11, 10:34 PM
#9

Grattis, jättefina! Har tyvärr inga skal, men det kanske finns någon annan på forumet som har några att undvara? Är det samma typ som purpureus använder, isåfall kanske EPN har några urväxta skal till övers.

svin
7/16/11, 10:38 PM
#10

Förövrigt så tror jag det kommer sluta med att han i djuraffären börjar ta hem lite eremiter titt som tätt och ringer dig sådär lagom efter den 25:e varje månad eftersom han vet att du alltid köper dom Skrattande

MoaL
7/16/11, 11:45 PM
#11

#8 Ja de är verkligen supervackra! Fast jag känner mig förstås bländad av alla eremitkräftor, haha. xD Men det är onekligen speciellt när en eremitkräfta har en väldigt stark och tydlig färg, vare sig det är rött, lila, blått, eller något liknande. :)

#9&10 Tack! Ja, jag vet inte, men skal behövs så snart som möjligt i varje fall - men jag lyckas säkert hitta någonstans. :)
Nehe du, i sådana fall får han stryk. Tungan uteSkrattande Jag har känt honom i elva år, så han ska passa sig - och jag har redan skällt ut honom (minst) en gång för att han bara har beställt eremiter utan att ha något iordningställt åt dem och utan att någon kund har velat ha - det slutade med att jag tog hem dem också, bara för att de inte skulle behöva gå på en djuraffär. Obestämd Jag önskar att jag hade vetat när jordgubbarna kom så att jag hade kunnat hämta dem på en gång. I sådana fall kanske inte den som hade alldeles för litet skal hade gått ur sitt skal och dött. :/ Jag gissar ju att han gick ur skalet av stress, och jag kanske hade lyckats få tillbaka honom i skalet - men djuraffären vet förstås inte hur man gör det. Det enda de gjorde var att lägga ned några andra skal där, med helt fel öppning som en perlatus aldrig skulle använda. Skrikandes Nåväl, jag kan inte gräma mig över det hela livet, men sorgligt är det. Jag hoppas bara att mina bamsingar överlever. Glad

Jag är så LYCKLIG! ;D (Tills vidare i alla fall.. ^^)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

jimutt
7/18/11, 3:55 PM
#12

Så otroligt fina!! :)

Är det Tomas du köpt dem av?

Måste ha honom att beställa hem ett par styckna i så fall så får brorsans flickvän hämta dom åt mig :P

MoaL
7/18/11, 4:34 PM
#13

#12 Jepp, det är från honom. ^^ Och de är helt underbara! Den ena har nu grävt ned sig under vattenskålen, så får vi se hur länge han blir borta. Den andra sitter och är strykrädd under kokosnäthängmattan. ;)

Jag kan nu förresten berätta att jag har köpt två "Natural Camo" skal; 41 and 44mm, två "Polished Jade Turbo" skal; 45 and 48 mm, och ett "Polished African Snail" skal; 41 mm.
Med frakt gick allt på $84.55, och då har jag förstås inte räknat med tull och Postens hantering här i Sverige. Sammanlagt kommer väl hela kalaset att gå på en sisådär 700-750 kr, för fem skal. Inte så vidare roligt, särskilt inte som jag beställde och fick min förra leverans från THCP i början av förra månaden. *himlar med ögonen* Jag önskar att jag hade vetat om att jag skulle behöva så stora skal inför förra beställningen. :) Men nu är skal på väg i alla fall, så det känns superbra! :D

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Giski
7/25/11, 9:25 PM
#14

#2
Jag var inne på djurmagazinet idag och såg att de hade gröna turboskal till salu där, men de kostade 20 kr st. Är det ett högt pris för sånna skal för jag tyckte att det var ganska dyrt för ett litet snäckskal! :)
De kanske inte är från Imazo men blir det inte billigare att djuraffären beställer in skal till en än att man ska köpa via internet från amerika? Jag kan tänka mig att frakten kan bli ganska dyr! :)

MoaL
7/25/11, 9:52 PM
#15

#14 Det beror på storleken förstås, om 20 kr är dyrt - men jag tycker inte att det låter så farligt. Ungefär vad man får betala när man köper mediumstora turboskal från USA på egen hand. :) Sådana skal säljer inte Imazo, så det är något någon från personalen på djuraffären själv har köpt, vanligtvis på någon mässa eller liknande. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Giski
7/25/11, 9:59 PM
#16

**#15
**Ja, det är väll så att de har köpt dem från en mässa men jag blev lite förvånad att se dem där. Jag tänkte köpa några men sen så tänkte jag att jag inte vet vilken storlek som eremiterna kommer att vara så jag köpte inte några! :)

MoaL
7/25/11, 10:08 PM
#17

#16 Jag har också sett turboskal på en djuraffär faktiskt, på Djurmagazinet i Umeå, men de kostade typ 50 spänn per skal, och det kändes helt klart överkurs. ^^
Nå, du ser ju vilka storlekar dina eremiter behöver när du får hem dem, så då kan du köpa skal då. :) Jag tror knappast att det är någon överväldigande rusning efter dem, så de finns förhoppningsvis kvar nästa gång du far dit. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Giski
7/25/11, 10:13 PM
#18

#17
Det är ju bara det att just nu så är jag på semester och jag var nyss i Önsköldsvik (om det nu stavas så) och det var där som de fanns. Och om man säger så så är det ganska långt emellan min hemstad och vars skalen jag såg är! :)

MoaL
7/25/11, 10:22 PM
#19

#18 Aha, okej! Nå, ta med ett skjutmått till djuraffären då, och mät öppningarna. De vanligaste medium/large eremitkräftorna från Imazo använder skal med en skalöppning på 20-25mm, beroende på hur stor eremiten är. Om skalen är större än så, köp ändå - det är jättebra att ha, och är ett bra pris på så stora skal. :)
Vet du om du har beställt eremitkräftor i storleken "medium" eller "medium/large"? Om du har beställt "medium" så kan det bara behövas skal mellan 16-20mm, men finner du större så köp ändå - eremiterna kommer ju att växa! :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Giski
7/25/11, 10:30 PM
#20

**#19
**När kag beställde så frågade hon vilken storlek som jag ville ha så jag sa den minsta möjliga. Men sen så ringde hon tillbaka en vecka senare och sa att hon hade varit bortrest och att beställningen inte kommit iväg medans hon var borta och att de var slut hos leverantören så hon var tvungen att hitta en annan men att de är påväg nu. Så jag vet inte om det blev small eller medium.
De som var i affären tyckte jag var ganska småa men de var på minst 2 cm i skalöppningen, men jag har ju aldrig sett en levande eremit så jag vet inte hur stora de är! :)

Annons:
MoaL
7/25/11, 11:29 PM
#21

Men det är alltså rugosus(/brevimanus) du har beställt, inte perlatus? :) De största jag har köpt av rugosus(/brevimanus) har behövt skal med en skalöppning på omkring 25mm. Sedan växer de förstås också och behöver större än så. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Giski
7/26/11, 10:11 PM
#22

Ja, det är rugosus som jag har beställt. Jag var noga att säga att jag inte ville ha perlatus för överallt som jag har läst så står det ju att de är en art som inte passar sig så bra för nybörjaren! :)

MoaL
7/27/11, 12:22 AM
#23

Nej, allt jag har läst säger att de är svårhållna. :) Och det verkar heller inte vara många som har fått sina perlatus att leva längre än ett par år, så det låter ju inte särskilt hoppfullt (jag hoppas verkligen att jag får behålla mina länge!). Jag önskar att eremitkräftor överhuvudtaget, oavsett art, skulle vara lättare att hålla vid liv än vad de är. ObestämdGlad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Giski
7/27/11, 10:01 PM
#24

Tycker du att eremiter är ett svårt djur att hålla vid liv? ;o Jag trodde inte att det var så svart att få dem att överleva!    
Men jag hoppas också på att dina perlatus lever länge, men du har ju fått dina eremiter att para sig & lägga ägg så jag tror nog inte att det blir så svårt för dig att hålla några perlatus vid liv! :)

MoaL
7/27/11, 10:27 PM
#25

Ja, eremiter är betydligt känsligare än de flesta andra slags djur, och de blir lätt sjuka och dör av för mycket stress. Vissa arter är förstås känsligare än andra - jag tycker bland annat att rugosus är väldigt, väldigt stresskänsliga, eftersom det alltid har dött någon rugosus när jag har köpt sådana, medan inte en enda nyinköpt brevimanus har dött (förutom en som redan var i dåligt skick och hade en stor spricka i storklon, så det var inte ens konstigt). :)
Så just rugosus har jag haft ganska mycket otur med - och även tur också, eftersom det var de som parade sig - men ändå dog ju den honan typ en månad efter äggläggningen. Jag vet inte om hanens uppvaktning blev för stressande för henne eller riktigt vad det var som hände - hon bara dog. :(
Men mina brevimanus lever och mår hur bra som helst, och likaså min stora clypeatus och min älskade, underbara compressus Saturnus. :D
Nej, jag hoppas verkligen att jordgubbarna lever länge. Jag springer och kollar luftfuktigheten hela tiden så att den inte sjunker, så jag är supernoga på att allt ska vara perfekt. ^^ (De små akvariumen håller nämligen luftfuktigheten dåligt, så jag måste dit och fukta hela tiden, medan det stora bara behöver fuktas typ en-två gånger per dag.)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: