Annons:
Etikettövriga-kräftdjur-ex-krabbor
Läst 3961 ggr
sallad
2/9/12, 8:30 PM

Krabbor? :)

Hejsan! Jag har tänkt att göra om mitt 100l akvarium till ett snyggt vivarium :) jag har också tänkt ha krabbor, vet dock inte någon bra nybörjar art! Har lite frågor ang krabbor: 1.har ni något bra tips på en bra nybörjar krabba? Den ska helst leva i sötvatten. 2.hur många krabbor kan man ha? 3. Jag har sökt och sökt men hittar ingen bra krabb info! :/ Tack för svar!

-Rasmus 🌈

Annons:
MoaL
2/10/12, 8:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vad roligt med krabbor! De är jättefina djur. :)

En bra nybörjarkrabba är förstås Sesarma bidens, de är lätta och tåliga att hålla. Dock föredrar de att man tillsätter salt i vattnet då och då. Annars är Parathelphusa pantherina också en vacker och tålig art, och de ska ha sötvatten. :) De är inte riktigt lika lättillgängliga dock, men frågar du på djuraffären så ser du ju om grossisten har dem till salu så att djuraffären kan bställa hem dem. ^^

Krabbor behöver väldigt stort för sin storlek, med många gömställen och möjligheter att komma undan varandra, annars slåss de. Om du kan erbjuda dem 100L och vill ha en grupp, håll dig då till exempelvis en hane och två honor. Jag har min S. bidens ensam än så länge, eftersom han dräpte sin stackars kamrat. :/ Så jag har inte skaffat någon ny, vill inte riskera något. Skaffar jag större åt dem så kanske jag köper ytterligare någon krabba, men jag får se. :) De har inga problem med att vara ensamma i alla fall.

"Krabbinfo", det beror på vad för krabba du vill veta mer om. ;) Jag har länkat nu till skötselråd till de två arter jag nämnde, men vill du veta om någon annan art får du säga ifrån. :) Skötselråden jag länkade till är på engelska, så om det är något du inte kan översätta så kan jag hjälpa med det. :)

Jag bifogar en gammal bild på min kära lilla krabba som sitter och äter på en mossboll. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

sallad
2/11/12, 6:53 PM
#2

Hur är det med denna då? Jag ser en snygg setup framför mig med denna krabba och elefantsnäckor :O

-Rasmus 🌈

sallad
2/11/12, 6:56 PM
#4

Inget funkar för mig just nu.. :/ DENNA MENAR JAG :D http://www.bing.com/images/search?q=Limnopilos+Naiyanetri&FORM=BIFD#x79y749

-Rasmus 🌈

MoaL
2/12/12, 9:14 AM
#5

Vilka sötnosar! Tungan ute De verkar vara någorlunda nya i hobbyn om jag förstod det rätt. Här fann jag ett skötselråd om dem. Som jag förstod det verkar de huvudsakligen vara vattenlevande; "These unusual freshwater crabs lead an exclusively aquatic life" = "Dessa ovanliga sötvattenkrabbor lever ett helt vattenlevande liv" alltså behöver de inte någon speciell landdel. De verkar snarare naturligt klara sig med att sitta på flytväxter eller träd/rötter som sticker upp ur vattnet. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

sallad
2/12/12, 9:56 AM
#6

#5 Om du går in på akvariefisk.ifokus.se och läser tråden "krabb/räk kar?" så kan du se hur jag ska ha det med krabborna :)

-Rasmus 🌈

Annons:
MoaL
2/18/12, 6:20 PM
#7

#6 Jag har läst det, fast jag förstår inte så mycket. Tungan ute Jag är inte så superkunnig på akvarium eller dess vattenlevande invånare. ;)

Blir det de krabborna, eller kanske någon annan art? :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

sallad
2/18/12, 6:41 PM
#8

Det går fram och tillbaka just nu.. Jag trodde att dom flesta fiskarna skulle ''lägga av'' då jag hade en parasit i akvariet som tog ihjäl många av fiskarna som bodde där. Men några överlevde faktiskt och jag har T.o.m fått yngel av dom överlevande :) så jag ska behålla akvariet som det är. Ska dock sätta upp ett yngelkar på 30L och där kan man ju ha dom vita krabborna :D

-Rasmus 🌈

Upp till toppen
Annons: