Annons:
Etikettömsning
Läst 1555 ggr
sotlynx
2012-03-07 11:43

Ömsat??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan någon hjälpa?

Idag när jag städade till mina violor upptäckte jag att StoraVita inte är stor och vit längre… Hon är ljusrosa ( Syns dåligt på bilden.. )med vita kanter.. Hon ser … något transparent ut. Och kanske något mer hårig än tidigare. Visst måste hon ha ömsat?!? Igår såg hon ut som vanligt. Skumt. Hon knatar omkring som vanligt och verkar pigg och nyfiken. Nya badkaret undersöktes noggrannt.

Kan dom ömsa så snabbt?

Annons:
sotlynx
2012-03-07 11:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Fler bilder..

sotlynx
2012-03-07 11:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

sotlynx
2012-03-07 11:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Sista..

MoaL
2012-03-07 14:05
#4

Ser ut som en lyckad Ömsning minsann! Grattis! Skrattande

Såvitt jag har förstått så ömsar violor väldigt snabbt, och eftersom de inte ändrar utseende utan Ömsning så har din sötnos ömsat. ^^ Fina vassa "naglar" ser jag också. ;)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

sotlynx
2012-03-07 14:49
#5

Himmel vad skönt!! Tack för snabbt svar! :)

PS: Visst är det så att kokos ger mer lila färg? Mina har serverats kokos dagligen sedan jag köpte dom, och man kan bara ana lite lila på LillaRöds ben-insidor.. Kan man göra något mer? Eller är det bra som det är?

MoaL
2012-03-07 14:53
#6

Japp, kokos ger lila/blå färg, och är dessutom väldigt mumsigt enligt vissa små eremiter jag känner. :P
Matar du med mycket kokos (och de äter det) så kommer de att bli mer och mer lila/blå efter varje Ömsning. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
sotlynx
2012-03-07 18:44
#7

Jag ger dom ca 2 kryddmått kokos varje dag tillsammans med torkade smådjur och eremitpellets. Ett par ggr per vecka får dom olika frukt och grönt. Jag ser dom ALDRIG äta något alls!! Men eftersom dom ömsar och växer borde ju dom äta.. Ser fotspår i maten varje morgon. Jag matar dom kanske tokigt….

MoaL
2012-03-09 12:02
#8

.."med torkade smådjur"? Tungan ute Menar du räkor och sådant då? Jag får bilder av hamstrar och möss i huvudet, haha. xD

Har du provat att ge färsk kokos? Det brukar vara enormt populärt. Dessutom går det att bryta upp det som blir över av kokosnöten i mindre bitar och sedan frysa in dem, så kan man bara ta fram och tina upp en bit när man vill. :)

Vad ger du för pellets? Fuktar du den innan utfodring, eller serverar du torrt?
Om du aldrig ser dem äta, ser du att det försvinner mat då?

Det kan vara att de helt enkelt inte är särskilt förtjusta i fodret. Blanda gärna till eget Foder åt dem än att ge pellets, oftast är det betydligt bättre och ger eremiterna en bättre aptit. Eremitkräftor vill sällan äta en och samma sak varje måltid. Eftersom de äter såpass små mängder varje gång varierar de instinktivt mellan olika fodersorter för att få i sig så många olika näringsämnen som möjligt, och då blir det ofta så att de äter mycket mindre om man erbjuder bara ett slags torrfoder till exempel. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

sotlynx
2012-03-09 14:12
#9

Hehe, inte hamstrar! ;)

Torkade kräft och räkdjur! Har gett både torkad och färsk kokos. Har bara fått tag på Hikaris pellets.. Blandat med spirulina Foder till fiskar ibland ( enbart torkad alg..). Vet inte var jag kan hitta annat. Haft problem när jag förökt beställa från internet. Mitt betalkort från udda bank accepteras inte. :C Dom får riven sepia varje måltid. Det är det enda jag faktiskt ser går åt.. I övrigt kan jag bara se att dom rör runt i maten.. Men dom är ju som sagt ganska små.

Hur blandar man till eget Foder??

MoaL
2012-03-11 21:26
#10

Hikaris pellets är ändå bland det bästa i pelletsväg, men "rent" Foder, alltså inte som pellets, är ändå bättre. ^^

Förslag på ingredienser till egenblandat Foder är till exempel:

Sera Raffy I (Torkad gammarus och fisk)
Torkade insekter (T ex. mjölmask, syrsor, gräshoppor, o s v)
Torkade frukter, bär och grönsaker (t ex. paprika, äpple, kokos, ärtor, blåbär, russin, o s v)
Torkade blommor och örter (T ex. rosor, hallonblad, ringblommor, nässlor, o s v)
Olika naturella, osaltade, skalade fröer och nötter (jordnötter, hampafrön, pumpafrön, solrosfrön, valnötter, pecannötter, sötmandel, o s v)
Blanda med Spirulina-pulver
Någon slags kalk, till exempel ostronskal i antingen små bitar eller i pulverform, eller pulvriserad sepia
Man kan även tillsätta lite havssalt i fodret

Sedan finns det förstås hur mycket mer som helst som går att använda, det är bara det att min fantasi står lite still just nu. :) Allt går att få tag på via djuraffär och hälsokostaffär, göra själv, samt utomhus. Och via internet såklart. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

sotlynx
2012-03-11 23:30
#11

Aha, är det så man gör Foder.. En hel massa av det du nämner har jag redan hemma… Odlar själv till mig och kaninerna.. Hittar resten i olika teer och som du skrev, annan hälsokost.. Det blir väl torkade insekter som fattas.. ;)

MoaL
2012-03-31 00:52
#12

Hur har det gått med att göra Foder? :) Torkade insekter är för övrigt lätt att hitta på djuraffären. ;)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: