Annons:
Etikettömsning
Läst 1360 ggr
birdie86
2012-05-02 22:52

fel i ömsning

Hej där!

Så nu är det bara jag och Hyperion. Hon verkar må bra men hon kan inte ömsa ordentligt på sistone.

Förra gången så krossade hon sin stora klo och förlörade förmågan att stänga den helt och hållet.

Den här gången har hon kommit ut med ett helt uppvridit stora klo och ben. Jag kan ta en bild om ni vill.

Jag har inte rört någonting de sista två gångerna därför att jag trodde att hon ville vara i fred och som resultat att jag störde, hon ömsade mycket ofta.

Nu verkar det som hon kan inte ömsa själv…kanska ska jag stoppa henne i ett terrarium med bara sand till nästa Ömsning. Jag tror hon ska gå ner igen om ett par veckor som hon brukar göra…

Annons:
MoaL
2012-05-03 21:08
#1

Hej! Vad roligt att se dig här! Glad
Det låter underligt att hon ömsar så ofta. :S Inte särskilt konstigt om hon skadar sig under ömsningarna förstås, men om hon lyckas med ömsningen så ska hon inte ömsa så ofta som du beskriver. Hyperion är ju ganska stor, hon borde bara ömsa en, MAX två gånger per år.

Hur lyckades hon krossa sin stora klo? Och hur har den vridit sig nu?

Har du förändrat något på senaste tiden? Bytt vattenberedningsmedel, Foder eller något liknande? Kan hon har blivit förgiftad av något? Har hon ätit på något som innehåller någon färg eller liknande? Det låter konstigt att hon har misslyckats med flera ömsningar på sistone, C. clypeatus brukar ha rätt bra ömsningar, och du har ju haft henne länge.

Vad har du för inredning i terrariet nu?
Vad har du för bottensubstrat?
Hur djupt bottensubstrat har du?
Vad har du för luftfuktighet?

Ge henne ordentligt med näringsrik mat och kalk så att hon kan klara nästa Ömsning, för om hon är så illa däran i klon och benen som du beskriver så lär hon vilja ömsa snart igen, och då behöver hon extra mycket kalk och energi nu när hon inte har haft lång tid att "bygga upp" sig på.
Låt henne också vara i fred så mycket som möjligt så att hon inte blir stressad i onödan. :) Jag hoppas verkligen att hon får rätsida på ömsningarna och lyckas bra med nästa. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

birdie86
2012-05-03 22:29
#2

Hej Moa!

Tack så mycket. Jag har inte förändrat något…substraten, fuktigheten, mat…allting är precis likadant.

Hyperion är mycket liten just nu..hon ömsar och verkar bli mindre istället för större :/ Hennes största klo ser ut som när en person kastar sig från en byggnad och armen vrids på ett konstigt sätt. Klon stycker ut mycket när hon är i skalet. Annars beters sig normalt. Hon står i sin favorit gömplats hela dagen och kommer ut på kvällen. Igår var det jag som placerade henne i maten därför att hon kunde inte klättra ordentligt. Ikväll har hon fått en tallrik så att det blir lättare att gå och äta själv (handikappadeanpassade terrarium!)…

Det enda jag kan tänka på är att kanske i bottenmaterial har det blivit någon parasit som stör ömsningen eller att hon har inte fått rätt näring. Nästa vecka så flyttar jag henne in en mindre ISO och jag ska tvätta hela terrarium och köpa ny bottenmaterial Alla skal och inredning kommer jag att tvätta med kokande Vatten och jag hoppas att allting kommer att bli fixad.

Jag har läst på Hermit Crab Association att några eremiter bara ömsar mycket ofta och blir inte särskilt större men jag undrar varför hon misslyckas. Förra gången har jag hittat en dela av hennes stora klo in i grottan…jag vet inte hur hon fick sönder det.

Jag ger henne kattmat, Honung och hennes vanlig mat. Hon ska få lite frukt också och räkor. Kanske lite sjögräs också.

birdie86
2012-08-09 09:25
#3

Jag vill bara uppdatera läget så folk får veta vad som händer och oroa sig inte om det händer med deras eremiter. Hyperion hade gjort fel med hennes stora klo. Först blev det sönder, sedan det förvriden, tredje gången blev det ingen klo alls. Hon har kommit ut idag från en ny Ömsning och nu är den stora klon tillabaka! Hyperion är mycke mindre än vanligt, jag antar att det ska vara så för att bygga upp en ny klo men hon är pigg och väldigt rädd för mig. Hon kommer inte ihåg att jag finns XD. Så fort hon blir lite starkare så ska jag flytta henne i en ny större terrarium. Jag ska fota henne också när hon vänjer sig med faktumet att jag finns!

MoaL
2012-08-18 09:55
#4

Vad skönt att hon har fått tillbaka sin klo! :) Det brukar vara så att det är lättare för dem att återskapa en helt ny lem än att försöka läka en som bara har blivit trasig eller missbildad. Har hon börjat bli lite tuffare ännu, eller är hon fortfarande lika skygg?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

birdie86
2012-08-21 00:30
#5

Hon är tillbaka. I början var hon mycket blyg så jag började hämta henne varje dag och få henne att promenera en timme utanför terrariet. Nu är hon inte så rädd. Hon försöker fly, klättrar och äter (och skiter) som en gris XD

vinteralvan
2012-08-21 11:30
#6

Var försiktig så hon inte blir stressad av att du hanterar henne för mycket. Eremiter är väldigt känslig för stress.

Annons:
Upp till toppen
Annons: