Annons:
Etikettömsning
Läst 1734 ggr
zoidberg
2012-06-23 19:02

orolig

Är lite orolig för min ena eremit, han har varigt negrävd i flera dagar nu min andra eremit verkar också orolig då han inte är lika aktivlängre.

Hur lång tid tar det för en eremit att ömsa? och brukar dom gräva ner sig med skal när dom ömsar?

Annons:
MoaL
2012-06-24 07:55
#1

Hej!
Eremitkräftor kan vara nedgrävda allt från ett par veckor till flera månader när de ömsar, så än så länge behöver du inte vara orolig för honom. :) Ja, de gräver ned sig med skalet, normalt ska de aldrig vara utan skal längre stund än det tar för dem att hoppa från ett skal till ett annat, och det tar bara ett ögonblick. :)

Det är ett bra tecken att den har grävt ned sig. Visst kan eremitkräftor dö medan de är nedgrävda, men de flesta eremitkräftor som har dött här hemma har dött ovan jord. Endast ett fåtal har avlidit medan de har varit nedgrävda. Förhoppningsvis ska han bara ömsa eller stressa av, så ha bara tålamod så kommer han nog upp igen om några veckor. :)

Din andra eremitkräfta kan känna sig lite mer otrygg när han är helt själv uppe, oftast är eremitkräftor som mest aktiva när de är i grupp. Det är nog ingenting att oroa sig för, han gräver förhoppningsvis också ned sig snart. Många eremitkräftor ömsar ganska snart efter att man har köpt hem dem, så det är normalt. Jag skulle bli mer orolig om han blev slö och började äta och dricka dåligt utan att gräva ned sig. Det brukar vara ett dåligt tecken. Om han fortfarande är alert och äter och dricker men inte lika gärna är ute och vandrar så är det nog bara att världen känns stor och tom utan sällskap. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: