Annons:
Etikettskal
Läst 1803 ggr
MoaL
2013-01-18 03:30

Jättestort skal!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått skratta här. xD Mammas skal, min största C. brevimanus, har traskat runt och kollat på skal, och jag grämde mig över att jag ännu inte har fått tag på några som är en lämplig nästa-storlek åt honom. Jag kikade ändå igenom min skallåda igen, och hittade det minsta av mina jättestora skal som jag egentligen köpte till jordgubbarna, men som var för stora till och med för dem.

Eftersom jag vet att C. brevimanus, sina taniga ben till trots, ändå gillar att ha skal som är absurt stora i förhållande till dem själva, så testade jag att skölja ur det och lade sedan ned det intill honom. Han började genast titta igenom det och mindre än tio minuter senare bytte han skal. Det är snuskigt vad stort det är, haha! Laughing

Nu har jag tagit några foton på honom och hans nya "hus". Jag undrar om han gillar att det hörs ordentligt när han rör sig inne i akvariumet, för jag kan ju lugnt säga att det inte blev tystare. ^^

Här har jag lagt honom bredvid skalet han bytte ifrån. Det är alltså det stora skalet till höger som han är i nu. (Ursäkta det senapsgula ljuset)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
MoaL
2013-01-18 03:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är båda skalen uppställda så att ni ser skillnaden i storleken på skalöppningarna. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2013-01-18 03:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Han har en sådan fin lila färg. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2013-01-18 03:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2013-01-18 03:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu har han fått nog och börjar gå sin väg. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2013-01-18 03:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det roligaste var ju när han skulle gå in i kokosnöten och upptäckte att han knappt tog sig in, haha. SkrattandeTungan ute

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2013-01-18 03:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Han beslutade sig för att klättra vidare istället. ^^ Sötnosen.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
vinteralvan
2013-01-18 09:36
#7

Åh, vad fin han är.

MoaL
2013-01-19 12:26
#8

#7 Tack! :D

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Callele
2013-06-05 09:00
#9

Vilken fin färg! Tjusigt skal med. :)

MoaL
2013-06-08 05:21
#10

Tack! Han är jättevacker, och jag hoppas innerligt att jag får behålla honom läääääänge. Just nu är jag orolig för honom, för han är nedgrävd och ömsar eventuellt. 🤐

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Callele
2013-06-08 19:09
#11

Har förstått att de kan vara gömda ett bra tag i samband med Ömsning. Hoppas allt kommer gå bra och att du får ha honom länge! :)

Förresten så skickade jag pm till dig för ett tag sen, kanske missat?

MoaL
2013-06-08 21:17
#12

Jo precis, de kan vara gömda hyfsat länge när de ömsar, och nu har jag flera stycken nedgrävda. Jag är livrädd att det händer saker under ytan som jag inte kan kontrollera. :S

Javisst, ursäkta! Jag har skickat svar nu. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: