Annons:
Etikettatt-äga-eremitkräftor
Läst 2581 ggr
MoaL
1/25/13, 8:05 AM

Vad har ni?

Vad har ni för eremitkräftor nu, och hur många har ni?
Bidra gärna med bilder om ni vill. Skrattande

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Basisten
1/30/13, 10:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Just nu har jag två eremitkräftor, en perlatus och en annan utav okänd art, en Rugosus kanske? Aja, ska försöka lägga till bild, Vet inte om jag kan lägga upp bilder med iPaden, men vi får se;)

Basisten
1/30/13, 10:27 PM
#2

Det funkade:D trevligt, bilden är på min perlatus när han gör ett tappert försök med att klättra upp på några pinnar , gick inte så bra ^^

MoaL
2/1/13, 8:55 AM
#3

Haha, vilken sötnos! Skrattande Har du någon bild på den lilla?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Basisten
2/19/13, 7:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En bild på den lilla eremitkräftan:)

MoaL
2/26/13, 7:18 AM
#5

Så himla söt! 😍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2/26/13, 7:22 AM
#6

Själv har jag just nu tio eremitkräftor fördelade på tre crabitat; 
tre C. brevimanus, en C. clypeatus, en C. compressus, två C. rugosus och tre C. perlatus. ❤️

Jag måste ta lite nya bilder på mina eremiter, just nu har jag nästan bara mer eller mindre gamla bilder. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Fille K
3/8/13, 3:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Har tre stycken C. rugosus. Här är en bild på den minsta:

MoaL
3/8/13, 3:54 PM
#8

#7 Välkommen hit, Fille K!
Din eremit är jättesöt! 🙂 Jag tror dock inte att det är en rugosus, det ser ut som en violascens. ^^

Du måste byta bottensubstrat åt dina eremikräftor, grus är inte bra för dem. De ska ha ett djupt bottensubstrat bestående av antingen fuktig sand eller en blandning av sand och kokosmull. :) Har du förresten läst några av artiklarna som jag har skrivit här på forumet? De finns listade i den här tråden. :)

Hur länge har du haft dina eremitkräftor?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Fille K
3/9/13, 10:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tack för tipset! Har förresten två avdelningar med sand/grus och kokosmull så att de kan avgöra skälva vart de vill vara. Se bild:

MoaL
3/9/13, 6:41 PM
#10

Grus fyller tyvärr ingen funktion för eremitkräftor, det går inte att gräva ned sig i grus. På den andra avdelningen har du inte kokosmull, det ser ut som vanlig terrariebark. Dock vet jag att vissa djuraffärer säljer terrariebark under namnet "kokosmull", men det har alltså ingenting med varken kokos eller mull att göra. 😮Ibland förstår man inte logiken med djuraffärer och deras namnsättning. 

Kokosmull säljs i små block som man blöter upp i Vatten så att de expanderar, och ser då ut som jord. Jag köper alltid exoterras kokosmull då jag tycker att det är det bästa märket. :) Där ser du också en bild på hur mullen ser ut när den är fuktig (bilden med den gula grodan). 

Kokosmull bör man blanda med sand; en del mull till fem delar sand (betydligt mer sand än mull med andra ord). Sand hittar man billigt på till exempel Jula. Deras blästersand kostar bara 59 kr för 25kg. :) Bottensubstratet till eremitkräftor ska dessutom vara åtminstone 15 cm djupt så att de kan gräva ned sig i det för att kunna utleva sina normala beteenden. De gräver huvudsakligen ned sig för att ömsa, stressa av och för att de helt enkelt mår bra av att gräva.

Förlåt om det blev mycket på en gång nu, men just möjligheten att få gräva ned sig är livsviktig för eremiter. :)

En till fråga förresten, har du bara en vattenskål till dem?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Fille K
3/9/13, 7:42 PM
#11

Tack så himla mycket för alla tips och råd, jag ska fixa allt som fattas så snart som mögligt.

Fille K
3/10/13, 5:24 PM
#12

Förresten kan man inte ha blästersand på ena sidan och terrariebark på andra sidan?

October
3/11/13, 7:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Tills vidare har jag bara Jupiter, en rugosus, som nu tycker om att komma upp på roten och sola på dagen.Beställde massor med fina skal till honom från THP och han bytte till bättre skal nästan genast.På fotot har han sitt gamla skal.Väntar så himla mycket på att få några kompisar åt honom men ännu inget i affärerna.

Annons:
Bennybus
3/11/13, 7:50 PM
#14

Inser att jag köpt fel kokosmull. Köpte den som heter Coco Husk och har redan blandat ihop och fixat. Vad gör jag nu???

Varför läste jag inte detta innan!!

MoaL
3/11/13, 8:35 PM
#15

#12 Vet du vilket träslag din terrariebark kommer ifrån? Jag har för mig att det ofta kommer från barrträd, och då ska det inte vara inne hos eremitkräftorna. Det ska hur som helst inte användas som bottensubstrat, men om det är ofarligt kan man strö litegrann av det på sanden i till exempel ett hörn inne hos eremiterna. Om du är osäker på träslaget bör du plocka ut det på en gång, för eremitkräftor äter av allt de har i sitt crabitat, framförallt allting som består av trä, rötter, bark och dylikt. Det vore olyckligt om de skulle äta i sig något som är skadligt för dem. 😕

#13 Vad roligt att han uppskattade de nya skalen! 😃 Man blir så glad när man ser att det man köper åt dem uppskattas..

#14 Det är lugnt, för det är ju helt ofarligt. Det fyller bara inte riktigt samma funktion. 😉 Kokoshusk håller inte fuktighet just alls, vilket är en del av poängen med kokosmull, men det är ingen fara att du har blandat ned det i sanden. Där eremitkräftor lever är det ju sällan bara ren sand de går på och gräver i, utan det är ju sand blandat med visset och färskt gräs, jord, växter, och dylikt. Lite kokoshusk i sanden gör absolut ingenting och du behöver inte slänga bort och göra om. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Bennybus
3/11/13, 8:41 PM
#16

Kan jag köpa av den andra och blanda i det också? Vill ju åt även att det är bra för luftfuktigheten.

MoaL
3/11/13, 8:46 PM
#17

Javisst, det kan du absolut. :) Hur mycket sand och kokoshusk har du blandat ihop? Kanske att du måste blanda i lite mer sand om du ska blanda i kokosmull också, men det är inte säkert att det blir nödvändigt.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Bennybus
3/11/13, 8:59 PM
#18

Jag måste köpa mer sand, så den omgången kan jag ju blanda med det "riktiga". Blandar 1 till fem enligt reglerna 😃

Fille K
4/6/13, 11:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Har äntligen fixat allt som fattades. Se bild:

MoaL
4/7/13, 6:59 AM
#20

#19 Snyggt jobbat!👍 Det ser ju jättetrevligt ut. ^^ Hur mår dina eremitkräftor?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Omorika
5/16/13, 3:58 PM
#21

Hej

Jag är ny på den här sidan men har "hållit på" med eremitkräftor länge. Det är nämligen så att jag har en Coenobita clypeatus som är 14 år gammal och har överlevt allt, kan man lätt påstå!

Som många andra som skaffade sig eremitkräftor på den tiden behövde de inte så mycket framförallt inte fuktighet, saltvatten och djupt bottenmaterial. Vilket jag senare fick reda pö om pö men Ernst ,som han heter, har alltid vari aktiv. Tyvärr har han haft en del kompisar som har strukit med underårens lopp :( så tillslut bestämde jag att Ernst fick leva ensam på ålderns höst.

När jag sen hittade det här forumet och fann lite praktiska tips har mitt intresse ökat igen. För första gången har jag verkligen fått upp luftfuktigheten det sista problemet som återstått.

Då jag nu äntligen fått till miljön med luftfuktighet, saltvatten och en blandad kost där popcorn är en favorit. Bestämde jag mig att utöka mitt kräftbestånd. Idag skaffade jag mig därför två kompisar till min gamleman. Tänkte att jag köper två så stressar inte den mycket större Ernst ihjäl de nya Coenobita rugosus. Har förstått att det är en svår sort och hoppas att de ska klara sig.

Ville mest informera och tacka för en bra sida.

Sleggyman
5/16/13, 6:04 PM
#22

Hej och välkommen Omorika, det är alltid trevligt med fler eremit ägare på sidan.

MoaL
5/16/13, 8:05 PM
#23

Hej Omorika, och välkommen hit till Eremitkräftor iFokus

De var en aktningsvärd ålder din clypeatus har nått! Vilket bara får mig att önska än mer att den arten kunde säljas igen snart, de är ju så tåliga jämfört med andra arter.👍 Du får jättegärna starta en egen tråd och presentera dig där och posta bilder på dina eremitkräftor om du vill. Jag kan utan problem komma på en del frågor jag gärna skulle ställa men som inte har med den här trådens ämne att göra, haha. 😃Nog för att tråden har spårat ut ändå, men jag hade planerat att försöka skärpa mig på den punkten. 😊

Vill bara tillägga att jo, C. rugosus är väldigt krångliga. 😕Ett tips är att hålla dem både ordentligt varmt och fuktigt, då verkar det vara lättare att hålla dem vid liv. Samt så lite stress som möjligt förstås.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Nattramn]
5/25/15, 9:49 PM
#24

Jag har 2 blåbär eremitkräftor (Coenobita purpureus) som jag räddade från djurplågeri för 8 år sedan.

Upp till toppen
Annons: