Annons:
Etikettskal
Läst 2413 ggr
[Kajsa91]
2/2/13, 9:34 PM

Köpa skal utomlands?

Har börjat bestämma mig efter att ha kollat runt massa att köpa eremitkräftor.
Läste någonstans att det kan vara svårt att få tag på skal i Sverige, stämmer det?

Min mamma ska utomlands snart, tänkte jag kunde isf be henne köpa lite skal så man har ifall det blir som tänkt att skaffa. Är det speciella skal ? Har olika arter olika sorter skal liksom? :P

Annons:
MoaL
2/2/13, 10:48 PM
#1

Ja, det kan tyvärr vara svårt att hitta skal här i Sverige. :/ Själv beställer jag från USA, just för att det är så svårt att hitta här. :)

Eremitkräftor använder olika slags skal beroende på art och ålder. Det finns fyra olika skalöppningar; rund, oval, elliptisk och D-formad. De flesta arterna är intresserade av skal med rund öppning, det vill säga olika slags turboskal, så det är sådana skal din mamma framförallt bör hålla utkik efter. :) Likaså kan hon gärna titta efter Fox skal och dylikt (de har oval öppning).

I artikeln "Eremitkräftor och deras skal" finns det bilder på lite olika skal, och främst då turboskal, så att din mamma kan se ungefär vad det är hon bör titta efter. Lyxig för dig med en som kan leta skal för hand utomlands. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Kajsa91]
2/2/13, 10:55 PM
#2

Konstigt att det är svårt att hitta här, finns ju all annan "skit" så man må ju tycka att det borde finnas massor av skal i djuraffärer och sådär :P

Ska kolla in sidorna och visa mamma! :)
haha ja, enda positiva med att hon ska utomlands nu :P är världens mammagris så att inte prata med henne varje dag en vecka är inte roligt. :P

Hoppas hon kan hitta på någon marknad :)
Man får ju typ inte ta hem från standen och sånt längre, en kompis kompis tog hem några snäckor han hade hittat på standen och fick böta en jäkla massa, åkte fast i tullen. Knasigt!
Fast skulle alla ta hem 20 snäckor var tex skulle de iofs inte finnas något kvar.

MoaL
2/2/13, 11:05 PM
#3

Jo jag vet, det är beklagligt hur uselt utbudet på vettiga snäckskal som passar till eremitkräftor är i Sverige, men så är det tyvärr. :S Jag fick nästan panik när jag upptäckte det när jag just hade börjat med eremitkräftor, men det löste sig till slut när jag hittade en internetbutik som säljer skal, Foder och så vidare till just eremitkräftor. ^^

Haha, I know the feeling, jag är också en mammagris (min sambo retar mig för det hela tiden). xD

Nej precis, och tyvärr är det ju också skalbrist för de eremitkräftor som finns i naturen, just för att nästan alla skal plockas - så jag tycker att det är bra att man inte får ta från stränderna hur som helst, även om det kan tyckas löjligt för de flesta. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Kajsa91]
2/2/13, 11:09 PM
#4

Förstår det! :P
Vilken köper du från? :)

haha, :P lite små jobbigt ibland men mammor är helt klart bäst så inte så konstigt kanske ;P

Ja, precis.. Minns när man var liten, då plockade man alltid massor utomlands :P Sen hade hälften gått sönder under flygresan hem. haha.

Men såna snäckor är ingenting man kan hitta på svenska stränder va? Man ser ju alltid såna små platta iallfall. :P

MoaL
2/2/13, 11:23 PM
#5

Jag köper från hermitcrabpatch.com. De som har butiken är dessutom jättetrevliga och hjälpsamma. :P

Haha, barn är dåliga på att paketera sköra snäckskal. xD

Nej tyvärr, och de små platta är mussel- eller ostronskal, så de är ändå oanvändbara. Eller nja, stora ostronskal går att använda som matskålar, men så stora hittar man nog inte på svenska stränder. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Kajsa91]
2/2/13, 11:25 PM
#6

Ska kolla in sidan :) tack.

Tråkigt att vi inte har några snurrskal och sådär. Hade varit roligt att kunna leta och plocka själv ^^

Annons:
BomanUtanH
2/3/13, 3:52 PM
#7

Själv beställde jag en hög med skal från http://www.schnecken-und-muscheln.de/

Sida från tyskland och tog lite mindre än en vecka att få hem :)

[Kajsa91]
2/3/13, 7:25 PM
#8

Oj vad många fina! :)

dum fråga men går det att göra skal på något sätt? Eller är alla dom från havet? :P Finns ju i plast och så, men hur blir en ett riktigt skal till från början liksom?

MoaL
2/3/13, 10:11 PM
#9

#7 Åh, toppen med en till snäcksida! Var frakten dyr?

#8 Nej, det går inte att göra riktiga skal själv. Snäckskal är alltså skal från döda snäckor. Snäckor är "sniglar med skal", och eremitkräftor använder huvudsakligen skal som kommer från snäckor som lever i havet och som har spolats upp på land. :)

Här är en bild på levande snäckor, med skal som eremitkräftor definitivt skulle uppskatta. ^^ Man ser egentligen bara nästan foten på dem, men dessa är alltså vid liv.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Kajsa91]
2/3/13, 10:23 PM
#10

Okej ^^
Fräckt att det varit sniglar eller så i då.

Men kan en eremitkräfta leva utan skal? Eller hur kom den på att sno andras skal? xD

MoaL
2/3/13, 11:11 PM
#11

Nej, en eremitkräfta kan inte leva utan skal. Deras bakkropp är väldigt mjuk och känslig, och det är i den som alla inre organ finns. Skadas den så dör de, och det är därför de bär runt på ett hårt skal som skydd. :) Dessutom måste bakkroppen hållas fuktig, och eremitkräftor bär med sig en liten mängd Vatten i skalet för att inte bakkroppen ska torka ut.
Hur eremitkräftor utvecklades att använda skal från döda snäckor vet jag faktiskt inte. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Kajsa91]
2/4/13, 12:32 PM
#12

Okej ^^
Rätt konstigt att dom liksom inte föddes med egna skal eftersom dom inte kan leva utan.
Fast kanske finns fler djur som föds utan något och måste "ta" något av ett dött djur eller så. :P

MoaL
2/4/13, 8:20 PM
#13

Naturen är underlig. :P Och jodå, det finns många arter som utnyttjar andra djur för sin egen överlevnad. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Upp till toppen
Annons: