Annons:
Etikettnytillskott
Läst 1610 ggr
October
2013-02-13 09:12

Problem

Efter att ha väntat i flera år fick jag äntligen möjlighet att skaffa 2 eremiter.Jag beställde clypeatus men fick sedan rugosus som var de enda man hade inne.Efter en dag låg den ena i vattenskålen och kunde inte ta sig upp trots nedhängande rot.Efter ett dygn dog han.

Den andra grävde ner sig och var nergrävd ca 3 veckor under en rot varefter han flyttade in i en hög med mossa.Han har inte ätit mer en ev. några små smulor men nog en gång flyttat lite på maten.

Fukten är ett ständigt problem trots att jag sprutar flere gånger om dagen är det kring 70% men av det ständiga sprutandet har det bildats för mycket Vatten på bottnet så att jag måste ösa bort.

Är jätteledsen för att den ena dött och den andra mår dåligt (?).Jag har gjort mitt bästa men ändå inte fått till tillräckligt bra förhållanden.

Jag använder inte värmematta då värmen är tillräcklig utan-23-24 på natten 27-28 på dagen.Jag har bara en liten luftspringa för att hålla fuktigheten bättre.

Jag vill inte ge upp nu då jag väntat så länge på dessa underbara små älsklingar.Man tar inte in just nu till affärerna pga det kalla vädret och andra sorter än rugosus har jag inte påträffat här i södra Finland.Att hämta längre ifrån kan bli besvärligt pga den långa restiden eller vad tror ni?

Reser till Stockholm med båt några gånger i året, klarar de en sådan resa?Det tar ett dygn från affären tills vi är hemma.Rugosus anses väl vara känslig, vill gärna ha en lättare sort men här hemma verkar det omöjligt att få tag på annat än rugosus.

Annons:
MoaL
2013-02-13 14:44
#1

Först och främst vill jag beklaga att det går så dåligt med dina eremitkräftor. :( Just C. rugosus är dessutom en svår art att hålla.

Den första, dog han på grund av att han drunknade, eller dog han för att han var i dålig form?

Är du säker på att den andra inte har ätit något? När det bara är en eremitkräfta så brukar man sällan uppleva att de äter särskilt mycket. De äter dessutom mossa och rötter, så han kan ha ätit av dem. :)

Vad ger du för torrfoder? Vad ger du för färskmat?

Har du ett akvarium eller ett terrarium? Hur mycket ventilation har det? (Är det bara den där lilla luftspringan du nämnde?) 
Vad använder du för bottensubstrat och hur djupt är det?

Jag tycker absolut inte att du ska ge upp! Men du får vara beredd på att det ibland kan krävas några försök innan man lyckas, både när det gäller Crabitatet och eremitkräftorna själva. :)

Jo, så länge de packas mörkt, trångt och varmt så ska eremitkräftor absolut klara en resa på ett dygn från Sverige till Finland. :)
En icke-genomskinlig plastlåda (så att eremitkräftorna har det dunkelt och inte kan se igenom och bli stressade) med plastlock, fylld med fuktig mossa och exempelvis några bitar äpple som föda skulle fungera utmärkt. De ska inte kunna rulla runt i lådan, så det ska vara rätt gott om mossa i. :)

Jag rekommenderar inte C. rugosus, men för närvarande går det också att få tag i C. violascens, C. perlatus och C. brevimanus här i Sverige. Av dem skulle jag i sådana fall rekommendera C. violascens eller C. brevimanus. :) Alla eremitkräftor är dock känsliga för stress, men den art du håller just nu är, enligt min erfarenhet, den absolut känsligaste. 

Innan du kommer till Sverige måste du i sådana fall såklart ringa eller be någon annan ringa till den djuraffär du ska till, så att de kan beställa hem önskad art och antal till dig, för det är sällan en djuraffär har hemma det man vill ha. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

October
2013-02-14 07:11
#2

Han bor i ett 70 l akvarium med sand och kokosnötmull ca 11 cm.Plastlock med en liten luftspringa och ljusramp.Sedan sprutar jag akvarievatten (har 3 akvarier) minst 2 ggr om dagen och då kommer det in mera luft.Jag har beställt en Tropic Aire Humidifier men den har inte ännu kommit så nu får vi försöka överleva så här.

Det verkar som att han går omkring lite på natten och sedan gömmer sig i mossbollen till dagen.Antagligen har han plockat i sig lite mat på vägen det är ju så små mängder så det är svårt att se.I alla fall plockar han i den.Han får frukt, grönsaker,kokos,honung,hundmat,spirulina, vad som nu råkar finnas hemma för dagen.Akvarievatten och saltvatten, nu i mindre skålar, och ja den andra drunknade nog han fick inte grepp om roten så att han skulle ha kunnat ta sig upp, och jag känner mig evigt skyldigt till detta.

Nej jag tänker absolut inte ge upp.Tror du att jag kan ha tex violascens eller brevimanus tillsammans med min Jupiter om han nu överlever? Han är nämligen väldigt liten.Eller borde han få en rugosus-kompis och någon av de andra sorterna ett eget crabitat?

MoaL
2013-02-14 13:27
#3

När jag hade en plastskiva som lock på ett av mina små akvarium så höll det luftfuktigheten jättedåligt, så jag vet inte, men det skulle kunna hjälpa att byta till glas eller tejpa över mjukplast, typ uppklippta genomskinliga plastpåsar. Det går ju att testa i alla fall och se om det hjälper. :)

Tänk på att eremitkräftor även behöver gott om protein, hundmat är inte tillräckligt som enda(?) proteinkälla. Ge gärna torkade eller/och färska räkor och andra skaldjur, insekter, och dylikt. :)

Jag tror inte att du behöver känna dig skyldig alls. Friska eremitkräftor brukar utan problem få grepp om allt möjligt så länge underlaget inte är alldeles glatt. En rot är sträv och har ofta lösa fibrer och dylikt som de utan problem kan få fäste i med både klor och ben. Små eremitkräftor brukar till och med kunna få grepp om och klättra upp för silikonranden i hörnen inuti akvarium, så din eremitkräfta borde ha fått grepp om en rot så länge roten var lättillgänglig. :) Är det en mangroverot? Har du väldigt djupa vattenskålar?

Jag har två C. rugosus som går ensamma (artmässigt) i två crabitat, den ena tillsammans med en C. perlatus och den andra tillsammans med en C. compressus, en C. clypeatus och tre C. brevimanus, och det är inga problem alls. :) 
Jag rekommenderar brevimanus, för det är normalt sett en väldigt fredlig och lugn art, medan det finns de som har haft en del problem med violascens när det gäller andra eremitkräftor. Självklart finns det också de som inte alls har haft några problem, så det är väldigt individuellt från eremitkräfta till eremitkräfta vad de har för temperament och beteende. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

October
2013-02-15 07:24
#4

Tack för alla goda råd och uppmuntran! Visst får han annan mat också, jag räknade inte upp allt.Har bla små syrsor som jag tänkte att han kan få, de blev över då vår groda dog.Räkor har jag också.Och andra grönsaker och frukter.

I natt har han ätit ordentligt och tömt sötvattenskålen så just nu ser det bra ut.Jag har nu bara små vattenskålar av modellen snäckskal.Skall byta till större skålar bara han växer, han är väldigt liten.Tidigare hade jag två burkar som var ca 4 cm djupa med mangroverötter som gick ner i vattnet.

Har inte lyckats fota honom då han bara är uppe på natten och ingrävd i mossa om dagen.Jag vill inte störa honom när han haft en så tuff start.

Tror jag satsar på brevimanus, är det någon djurhandel du kan rekommendera?Gärna i Stockholm eller lättillgängligt därifrån då jag har kort tid och ingen bil med.Brukar besöka Bromma zoomarknad men när jag var där sist hade de inga eremiter inne.Beställde inte på förhand då jag var rädd att resan är för lång.

Ett större crabitat skall det också bli så småningom om allt går bra.

MoaL
2013-02-17 14:13
#5

Ah, så bra, mina eremitkräftor tycker att färska syrsor är mumsigt. ^^

Hur liten är han? Små eremitkräftor är ju så extremt söta. :P

Jag bor uppe i norra Sverige, så tyvärr vet jag inte något om djuraffärerna i Stockholm. Bromma Zoomarknad borde definitivt kunna ta hem eremitkräftor åt dig, det är nog inga som helst problem. Ta bara kontakt med dem i god tid innan du ska till Sverige, så att de hinner ta hem eremiter åt dig. :)

Det låter bra, för brevimanus är (blir) väldigt stora. :) Hur många hade du tänkt skaffa?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

October
2013-02-18 08:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Två kanske, beror lite på om de skall bo med Jupiter eller om jag skaffar ett annat hem för dem.Är ännu orolig för Jupiter han har inte på två nätter nu rört om bland maten, ligger bara i mossan.Kanske han saknar sin kompis.

Visst, han är extremt söt🙂

Hur liten?Vill inte störa honom men det här är skalet som Titania använde (han som drunknade)vid en vanlig tändsticksask.De var lika små.

Annons:
MoaL
2013-02-19 12:48
#7

Ååååh så liten och söt!!😍
Det kanske är en idé att vänta med att sätta ihop en sådan där liten plutt med nya, främmande eremitkräftor innan han är ordentligt "inbodd" och avstressad hos dig. :) Men när det är avklarat borde det inte alls vara några större problem. C. brevimanus är som sagt också normalt sett en lugn och fridfull art, det är sällan de bråkar med eller mobbar andra eremiter.

Vad gäller att han verkar må dåligt så kan du tyvärr inte göra så mycket mer än du redan gör. Fortsätt så, det vill säga låt honom ha lugn och ro, hög luftfuktighet, värme och tillgång till mat och Vatten. Det kan ju vara så att han behöver ömsa och därför är lite slö och stillsam. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

October
2013-02-24 08:41
#8

Verkar som jag löst problemet med fukten nu.Lösningen var ett tätare glas lock och en Tropic Aire Humidifier, tack för det tipset, den fungerar jättebra!

Ännu är han mycket blyg, rör sig bara på natten och inte ens varje natt verkar det som.Jag sitter ju inte uppe hela natten och stirrar på terrariet🙂

Men ibland när jag vaknar går jag upp och tittar till honom.Lyckan var stor den natten han gick på bakgrunden , tvärs över med långa steg och verkade må hur bra som helst.På dagen sover han i mossbollen.Ser han minsta rörelse utanför terrariet går han genast in i skalet och drar storklon över.Han är nog lite skygg ännu efter flytten.

Och ibland äter han små, små bitar eller tömmer sötvattenskålen.Har inte sett spår av honom i saltvattnet men skålen finns där ifall han blir sugen.

Nu väntar jag bara på kompisar till honom!

MoaL
2013-02-26 07:17
#9

Vad skönt att fuktigheten har löst sig! Jag vet att man i princip får panikkänslor när den inte fungerar. 🤐

Vad härligt att han börjar röra på sig! Jag håller verkligen tummarna för att han klarar sig. Mossbollen är för övrigt säkert fuktig och trevlig för en liten eremitkräfta. ^^ 

Att han är själv gör honom förmodligen skyggare, eftersom det inte finns någon annan som kan avleda uppmärksamheten från honom. Skulle han få sällskap så skulle han med stor sannolikhet bli synligare bara av den anledningen. 🙂 När är det ska du till Sverige och köpa med dig sällskap till din lilla miniplutt?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

October
2013-02-26 08:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Å, han är bara för härlig.Det börjar bli en vana att stiga upp mitt i natten med en svag ficklampa en bit ifrån och bara njuta.

Tror jag satsar på att få två lika små av samma sort här i Finland bara kylan släpper så de tar in några, just nu kommer inga nya eremiter in i landet och de som kom in på hösten är slutsålda.Känns tryggare så då terrariet är rätt litet och jag är rädd att han inte skall trivas med nya kompisar som kanske är avsevärt mycket större.Sedan skaffar jag ett till större terrarium och när det är i ordning skaffar jag någon större sort från Stockholm.Tror det blir 4 brevimanus.Eller 2 brevimanus och 2  av någon annan sort.Vilken sort går bäst ihop med brevimanus?

Det blir antagligen i augusti, så har jag lite tid att få det nya terrariet inrett och i balans med fuktigheten.Men det blir en lång väntan🙂

Tack så jättemycket för alla goda råd!

Så här bor Jupiter.Själv är han ingrävd i mossan t.h.Skulle så gärna ha ett foto av honom men vill inte störa, då kommer han nog inte fram på en vecka!

MoaL
2013-03-03 21:24
#11

Det låter ju smart att sätta ihop honom med andra av samma art. :) Dröjer det till sommaren innan de kan beställa in fler, eller hur fungerar det i Finland?

C. brevimanus fungerar i princip med de flesta arter. :) Själv håller jag mina brevimanus tillsammans med rugosus, compressus och clypeatus.

Nåja, den som väntar på något gott.. (väntar iofs alltid för länge, but you get my point😃) Då har du något att se fram emot åtminstone. ^^ 

Haha, så liten som han är måste ju de där kokoshusen vara enorma i jämförelse! :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

October
2013-03-04 10:03
#12

De trodde att det skulle komma in eremiter i slutet av februari men ännu har de inte fått in några.Men så är det ju extremt kallt just nu, idag -20°.Brr..

Hoppas på varmare väder och nya eremiter snart 🙂så min lille plutt kan få kompisar.Ja, kokoshusen är enorma, han är aldrig där heller, han föredrar mossan.

Han är bara för kul, han vaknar mellan kl 22-24 och klättrar upp på bakgrunden (Back to nature slim)sedan går han runt terrariet ett helt varv i övre kanten och går ner igen längs bakgrunden.Han håller fast i en tätningslist som jag har mellan glaslocket och terrariet för att locket skall sitta stadigt och tätt.Sedan gör han flera likadana promenader under natten.Han går alltig åt samma håll, motsols.

På en plats går det sladdar in till bla fuktmätare och där har han jättejobbigt att ta sig förbi men med stort tålamod klarar han det alltid utan att falla ner.I alla fall har han klarat det då jag har sett på.Undrar hur många varv han går per natt, borde sitta uppe en hel natt för att kolla!😃

Sleggyman
2013-03-04 19:59
#13

Dom är ganska tjuriga när dom vill.
Jag tänkte ta upp min lilla och visa hur liten han är mot din (det är en saltvattens eremit). Han höll bara fast sig mot stenen,..  satt som berget. vägrade ge sig, jag kunde inte ens rubba honom och man vågar inte direkt pilla mycket på dom. Direkt jag flyttade handen kom han fram och fortsatte plocka mat från stenen.

Annons:
MoaL
2013-03-08 14:10
#14

Eremitkräftor är väl typ bland det envisaste som finns. 😛De letar oförtröttligt efter rymningsvägar, det är därför ett akvarium måste vara "eremitsäkrat". ^^ Man brukar säga att om en eremitkräfta stöter på en sten så försöker de gå runt den. Går det inte att ta sig runt, så försöker de klättra över. Om det inte går att klättra över så kommer de att gräva sig under, så långt det nu krävs för att komma sig förbi den där stenen. ^^

De är så himla fascinerande djur. Och fantastiskt underhållande att titta på! 😃

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: