Annons:
Etikettnytillskott
Läst 1691 ggr
October
3/20/13, 8:22 AM

Titania II

Hej!

Fick nu äntligen tag i en kompis till Jupiter, från samma affär som Jupiter kom från.Så de har kanske träffats tidigare, det är ju inte så länge sedan Jupiter kom till mig så de har antagligen varit i affären tillsammans.Jag som trodde de var slutsålda!

Köpte bara en så att Jupiter inte skulle bli stressad, köper nog en till efter en tid.Det är roligt att se hur olika de är till sättet.Jupiter har alltid varit försiktig, lite långsam, kan sova långa tider och rör sig mest på natten.Titania II tog genast terrariet i besittning, han (hon?)gick runt och kollade in allt smakade på maten och gömde reservskal.Han är längre tider vaken, ofta uppe och busar också på dagen.De har träffats vid matskålen och accepterar varandra.Titania II har hittat egna favoritplatser och Jupiter får ha sin sovplats och roten där han ibland solar på dagen ifred.Jättekul.

Väntar bara på att få råd (och plats) med ett större terrarium med flere sorter.För er som inte vet så är Jupiter och Titania II av sorten rugosus och Jupiter hade en lite besvärlig början så jag är jättelycklig över att allt gått så bra till slut.

Annons:
MoaL
3/21/13, 8:37 PM
#1

Vad roligt, grattis till nytillskottet! Låter ju hur härligt som helst att de går bra ihop också, och att Titania II (haha, jag älskar namnet 😃) är så synlig och aktiv. :)

Har du någon bild på henne/honom? ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
3/26/13, 3:10 AM
#2

Går det fortfarande bra med de små? :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

October
3/30/13, 4:34 AM
#3

Javisst, Titania är nu nergrävd för att stressa av (?) och Jupiter går an, mest på nätterna som vanligt.Han provar skal som bara den alltid på jakt efter ett bättre.

Det visade sig att min fuktmätare gått sönder så jag sprutade Vatten som en galning utan att komma över 66-68.Till sist gav jag upp, insåg att det är fel på mätaren och köpte en ny.Nu har vi 89 %. 😃

MoaL
4/2/13, 5:41 AM
#4

Haha, vilken tur att du insåg det. :P Ibland kan de vara riktigt luriga de där fuktmätarna. ^^

Vad skönt att Jupiter verkar må bra i alla fall, så får man hoppas att Titania kanske passar på att ömsa nu när hon ändå är nedgrävd. :) Har Jupiter ändrat beteende något nu när han har fått sällskap?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

October
4/2/13, 9:42 AM
#5

Nejdå, han är som förrut.Och Titania är ännu nergrävd.Kanske det är öms på gång när det räcker så länge.De hade ju inte tillräckligt med sand i affären, såsom det tyvärr ofta är 😕

MoaL
5/16/13, 2:33 PM
#6

Hej October! 
Hur har det gått med dina småttingar?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
October
5/25/13, 4:14 AM
#7

Tack, jättebra.Visserligen ser jag dem ganska sällan, de är mest i gång på natten.Trodde redan att Titania skulle ömsa då han efter en vild natt då han vände upp och ner på allt var försvunnen i två veckor.Men sedan var han där på roten som vanligt och solade igen.Ser ut som vanligt med samma skal.

Fick ett gammalt akvarium ca 98 l som jag nu håller på att inreda.Det är så jättekul att inreda nytt! Hoppas de nya eremiterna som skall bo här blir lite mer dagaktiva.Jag har det nya akvariet vägg i vägg med det gamla så värmemattan sprider värme i båda.En liten springa har jag emellan för att det hela inte skall bli överhettat och spricka, det verkar fungera bra.En del inredning behöver jag ännu sedan blir det dags att leta eremiter.Det är så spännande.

MoaL
5/26/13, 6:32 PM
#8

En Ömsning innebär ju inte att de byter skal, utan att de byter hud. Om han har väldigt skarpa, vassa "naglar" och väldigt många och tydliga hårstrån så kan han ju ha ömsat. 🙂 Det syns dessutom tydligast om eremiten har haft någon skada sedan tidigare, eftersom en Ömsning rättar till det.

Vad roligt med ett nytt akvarium! 😃 Vad ska du ha för eremitkräftor i det akvariet?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

October
5/29/13, 6:32 AM
#9

Ja, jag vet men jag tänkte som så att när han byter hud och också växer så vill han säkert ha ett större skal.Därför erbjöd jag en hel del nya skal i olika storlek.Men han har alltså sitt gamla kvar.Han är hårig på benen och har vassa små naglar men jag tycker att han hade det innan också.Jag tycker han ser likadan ut i samma storlek som tidigare.Ingendera av mina eremiter hade någon skada, så jag vet inte.I alla fall är har lika hyperaktiv och rolig som tidigare.Man får verkligen skratta.Jupiter har nu varit nergrävd över en vecka, vi får se om jag ser någon skillnad på honom när han kommer fram.

Det som försvårar en del är att jag inte rör mina eremiter så jag vet inte kön och det är svårt att se alla detaljer tydligt.Därmed är det svårare att avgöra om de ömsat.Varför jag inte rör dem?De är extremt skygga och rugosus är en känslig art så jag respekterar helt enkelt deras hemfrid.De gånger jag rört dem i början av vår vänskap kunde jag se att de inte precis var överförtjusta i mig och de kom inte fram på några dagar efter en beröring.Så jag låter dem vara i fred och bara ser på dem.När jag städar så håller de sig stilla och hoppas att jag inte ser dem.De är helt underbara, mina småttingar.

Vet inte ännu vad det blir i det nya akvariet, det är inte färdiginrett ännu, det beror helt på vad jag kan få tag på.Någon annan sort vill jag ju prova på allra helst.

MoaL
6/8/13, 5:35 AM
#10

De kan hända att han vill byta till en större storlek en tid efter ömsningen. 🙂 Innan Ömsning brukar de sällan byta såvida de inte går i ett väldigt opassande skal och finner ett som sitter bättre/är utan skador/etc. 

Nej det är klart, om han redan var hel och fin så är det svårare att se när de har ömsat, förutom de gånger de ändrar färg förstås. ^^

Att du inte hanterar dem i onödan är toppen! Jag hanterar mina så lite som möjligt också, just för att minimera all stress. Kön brukar jag oftast kolla när jag får hem dem, när jag ger dem ett snabbt bad och eventuellt tar ett par fotografier. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

October
6/24/13, 10:04 AM
#11

Jag är nu säker på att Titania ömsat, storklon är betydligt större än tidigare och han är vackert rosa på ryggen.Han älskar räka 😃

Jupiter har också kommit fram nyömsad och fin, en månad var han nergrävd.

Det nya Crabitatet är färdigt och väntar på sina invånare.Det är dock väldigt svårt att få tag på eremiter.Har mailat några platser och väntar på svar.Väntar också på lite tillbehör från THCP, en jättebra plats att handla på men fy så dyr frakt!

MoaL
6/28/13, 12:09 AM
#12

Vad härligt, grattis! Det är alltid så underbart när de kommer upp efter Ömsning, och så är det dessutom så roligt att se hur de har förändrats.😃

Jo, frakten kostar, tyvärr. Som tur är så är dock eremitkräftor inte så stora i maten, så själv brukar jag bara behöva beställa en-två gånger per år. ^^ Och utslaget på ett år så blir det ju inte särskilt mycket pengar.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

October
6/29/13, 8:03 AM
#13

Ja, du har så rätt.De äter minimalt, kan oftast inte alls se att det minskat av maten men tydligen äter de ju eftersom de överlevt, ömsat och mår bra.🙂

Har nu äntligen en beställning inne på 3 violascens, får dem ca 8.7.Å vad jag väntar på dem!Det nya Crabitatet står klart för dem och verkar fungera med fukten och ett härligt tjockt lager sand/kokos i botten.Hoppas det går bra.

Annons:
MoaL
6/30/13, 8:58 PM
#14

Vad roligt! Jag förstår verkligen att du längtar, det blir ju hur kul som helst. ^^ Jag önskar att jag själv hade plats för fler eremiter, ett gäng violascens vore inte ovälkommet. ;)

Vad har du beställt från THCP förresten? :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

October
7/5/13, 1:13 PM
#15

Snäckskal, mat, soil som mina eremiter tycker mycket om.Och 2 svampar som de inte bryr sig om.Försökte också köpa en "Lees 3-Way Air Line Control Valve" för att kunna koppla 2 crabitat till en fuktare, men av någon anledning föll den bort från beställningen så det känns lite onödigt att göra en ny beställning då frakten är så dyr men jag kan inte hitta något liknande i affärerna här hemma heller.Vet inte hur jag skall göra.

MoaL
7/6/13, 10:13 PM
#16

T-rör finns väl på nästan alla djuraffärer? Borde göra det i alla fall, på akvarieavdelningen. Annars borde de kunna beställa hem det åt dig, för det är en sådan där typisk akvariegrej som de absolut ska kunna ta hem.🙂Möjligtvis att du inte får en med den där skruven dock, men är den nödvändig för dig?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

October
7/8/13, 6:55 AM
#17

Haha, det kunde man ju tro!Men tyvärr alla djuraffärer i närheten av min hemort är jättedåliga.Med VÄLDIGT litet utbud.Och att beställa från USA och betala 40€ i frakt känns ju inte riktigt rätt för en så liten sak.Nu har jag i alla fall hittat en inhemsk sida på nätet varifrån jag kan beställa till rimlig kostnad.

Och nu väntar jag med spänning på mina nya violascens.Tyvärr har de varit i affären några dagar förrän jag får hem dem, och före det på väg, ja jag vet inte hur länge.Så jag hoppas de ännu mår bra!

MoaL
7/8/13, 8:43 PM
#18

Så trist med så dåligt utbud, men tur ändå att det finns internet och att du hittade T-rör på ett annat ställe. ^^

Har du fått hem dem idag? Eller när kan du hämta dem? :D Jag hoppas att de är pigga och friska när du får hem dem!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

October
7/11/13, 6:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Äntligen fick jag hem mina små! Pigga och livliga är de och sökte sig genast till saltvattnet. Problemet är skalen, de har större skal än jag trodde så för tillfället har jag inga större reservskal att erbjuda.Måste försöka beställa så fort som möjligt men svårt att uppskatta storleken.Fina är de i alla fall, oskadade och livliga.

MoaL
7/11/13, 7:22 PM
#20

Åh vad roligt, grattis!!! 😃 Vilken snygging!

Har du mätt skalöppningarna?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
October
7/12/13, 7:07 AM
#21

Ja, 2 cm i skalöppning men skalet är hela 7 cm på längden.Hittar inte den modellen av skal ens på THCP.Tror du de accepterar en annan modell?Vilken?Eremiterna är av storleken medium enligt "Hermit crab sizing chart" men medium skal har mycket större skalöppning än så.Blev svårt det här igen för en nybörjare!Alla mår bra, violorna (Uranus, Bellatrix och Luna) har gömt sig för att stressa av och Titania och Jupiter gräver nya gångar varje natt.

MoaL
7/15/13, 3:38 AM
#22

Nej, jag har märkt att violor gärna använder sådana där långa skal, men de är ju inte lätta att finna tyvärr. Särskilt inte i större storlekar. Du kan dock testa att erbjuda andra skal med oval öppning, som exempelvis Fox, Fusi, Tulip och dylikt. Även sådana som säljs i våra djuraffärer kan passa till just violascens. 🙂 Om man googlar Coenobita violascens så ser du också flera olika modeller av skal som de använder.

Vad gäller storleken så kan det antingen vara så att skalet är för litet (vilket inte nödvändigtvis är dåligt, vissa eremitkräftor vill ha trånga skal, medan andra vill ha så stora skal att de inte ens syns när de drar in sig..) eller att eremitkräftan bredde ut benen mer än vad den borde när du bedömde storleken.🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: