Annons:
Etikettnytillskott
Läst 5647 ggr
Herrmaniten
2013-04-03 22:26

Hjälp! var köper man eremiter?

Hej!

Jag undrar var jag kan få tag på landlevande eremitkräftor i/nära Skåne? Jag har nog ringt 15-20 djuraffärer och alla har sagt att de slutat med eremitkräftor. Några affärer har kunnat köpa in men då måste jag köpa 20 stycken på en gång(!). Länken till affären i Tyskland som finns på denna sajten har tre sorter men de skickar inte till Sverige, jag mailade och frågade.

Hur ska jag få tag på två stycken, helst i eller nära Skåne, jag vill helst inte importera från annat land.

Tacksam för svar!

Herrmaniten

Annons:
pontussigge
2013-04-04 18:02
#1

Har sätt eremiter på reptil mässor

simma lungt //PONTUSSIGGE

MoaL
2013-04-07 06:58
#2

Hej!
Det låter konstigt att de säger att du måste köpa 20 stycken på en gång, för så brukar det inte fungera när en djuraffär köper in från grossist. Vill jag till exempel köpa två djur av något slag, så kan djuraffärerna här i stan också beställa hem endast två stycken. Däremot brukar de då bli dyrare eftersom frakt och packmaterial måste slås ut på endast två djur, och inte tio-tjugo som de annars brukar göra.

Försök prata med djuraffären igen, för de borde absolut kunna ta hem även ett lågt antal eremitkräftor, men då får du som sagt räkna med att de blir en aning dyrare än genomsnittet. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Herrmaniten
2013-04-11 14:19
#3

Hej!

Jo, efter lite tjat gick det bra att ta hem 2 fina clypeatus som vi nu vårdar ömt.

Tack för kommentarerna!

Herrmaniten

MoaL
2013-04-11 14:25
#4

Grattis! 😃

C. clypeatus? Är du säker? I sådana fall har de fått hem sådana nyligen, för Imazo har inte haft hemma den arten på år. Har du någon bild? :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Herrmaniten
2013-04-11 21:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag tror att det är Clypeatus. De kallades Purple vid beställningen från Imazo, jag tolkade det som "Purple pinchers", det amerikanska smeknamnet. Du får avgöra, här kommer en bild på Charlie.

Herrmaniten

MoaL
2013-04-12 10:31
#6

Aha, nej, Charlie är ingen clypeatus, däremot är han en brevimanus och det är en jättefin art! En av mina absoluta favoriter. 😃 De blir stora och får en supersnygg lilafärg. Charlie är redan ordentligt lila, men du ska se om du matar med mycket färsk kokos och dylikt hur han (båda två) kommer att se ut om några ömsningar. ^^ Ett tips är att de föredrar skal som egentligen är för stora, så när du köper skal kan du gärna tänka på det. 

Om du är intresserad så är detta min senaste tråd om min största brevimanus och när han bytte till ett jättejättestort skal. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Herrmaniten
2013-04-14 14:45
#7

Charlie, en av våra 2 C. Brevimanus dog idag. Han har legat ganska stilla senaste 2 dygnen och idag var han livlös. Vi hade honom bara 5 dagar men hade redan blivit mycket fästa vid honom. Vi har försökt att ge dem lugn och ro nu i början men kanske var det stressen av miljöombyte som blev för mycket. Eller för mycket saltvatten? Han satt i saltvattenskålen hela torsdagen! Jättetråkigt i alla fall. Hans kompis Morf verkar må bra än så länge, imorgon beställer vi en ny kamrat till honom. Hälsningar Herrmaniten

Sleggyman
2013-04-14 19:11
#8

Aww så tråkigt

MoaL
2013-04-17 03:23
#9

Verkligen jättetråkigt att Charlie dog. :( För mycket saltvatten var det inte, de känner själva av hur mycket de behöver av salt- och sötvatten, så det behöver du inte oroa dig för. Att han satt länge i saltvattenskålen berodde antagligen på att han behövde saltvattnet. De flesta nyinköpta eremitkräftor sitter länge i saltvattenskålen när man har köpt hem dem, så det är ingenting ovanligt. :) Däremot hade det nog snarare med all stress och oförsiktig behandling att göra, och det är ju ingenting ni hade kunnat göra något åt eftersom det hände innan ni fick hem dem. 

Jag hoppas att ni har större lycka med Morf och den eremitkräftan ni beställer nu. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Fille K
2013-05-28 17:11
#10

Letar också efter C. Brevimanus!Har letat överallt men inte fått napp. (Gärna i/nära Kalmar)

MoaL
2013-05-29 00:05
#11

#10 Har du kollat med djuraffären om Imazo har dem hemma? Sist jag kollade hade de C. brevimanus till salu, och i sådana fall borde djuraffären utan problem kunna beställa hem till dig. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Fille K
2013-06-01 19:37
#12

Har dubbel kollat i alla affärer nu och de kunde inte beställa hem. Men mina föräldrar ska till Stockholm om ett tag, är det någon som vet om någon djuraffär i Stockholm som kan beställa hem C. Brevimanus?

MoaL
2013-06-02 23:33
#13

Jag vet ju inte om Imazo har inne brevimanus just nu, i sådana fall är det inte konstigt om djuraffärerna inte kan beställa hem. Jag kan kolla imorgon om Imazo har dem inne, för då ska jag ändå in till stan. :)

Sedan undrar jag vad för slags djuraffärer det är du har omkring dig, om ALLA säger nej till eremiter. Är det så att de egentligen inte har tillstånd att beställa in terrariedjur? 

Vad gäller Stockholm går det ju att ringa och försöka få tag i någon djuraffär där och be dem beställa hem så att de har när dina föräldrar ska dit. Jag ska som sagt kolla vad Imazo har inne, så berättar jag så snart jag vet. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
MoaL
2013-06-03 23:47
#14

Tyvärr har Imazo inte hemma några C. brevimanus just nu, så det är inte så konstigt om djuraffärerna inte kan beställa hem.😉Du får helt enkelt vänta och fråga med jämna mellanrum, så får vi hoppas att de får hem dem snart igen.🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Fille K
2013-06-04 20:10
#15

Okej, tack för hjälpen!😄

MoaL
2013-06-08 05:09
#16

Så lite så. ^^ Jag hoppas att du får tag i C. brevimanus snart, det är en jättefin art. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Teateranka
2014-08-11 21:37
#17

Är alltså  Imazo den enda leverantören av eremitkräftor i Sverige?

Jag titta också på den tyska sidan, trist att de inte säljer till Sverige. :(

MoaL
2014-08-19 02:53
#18

#17 Såvitt jag vet är Imazo enda leverantören, ja, men jag kan ju ha fel. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: