Annons:
Etikettköpes-säljes-omplaceras-transport
Läst 2424 ggr
Nitra98
2013-07-10 16:26

(K) Skal sökes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har precis fått hem två eremiter, tror det är C. rugosus och att de är mediumstora. Jag fick endast med 4 st skal som alla är helt opassande och hoppas därför att någon har skal över som jag kan få köpa.

Pm:a här eller maila: jesson.me@gamil.com

Annons:
MoaL
2013-07-10 20:40
#1

Har du mätt vilken skalstorlek eremitkräftorna har nu? 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Nitra98
2013-07-10 20:48
#2

Nej jag vill inte bråka med dem nu när de precis kommit, men ska försöka mäta sen. Men man kanske kan gissa på ett ungefär utifrån bilden hade jag hoppats. 🙂

Omorika
2013-07-11 08:23
#3

Hej

Är lite nyfiken på det där pappert du har under eremiten. Är det nått sätt att mäta storleken? Hur får man tag på det i så fall? Vore intresssant att testa.

Förresten hur mätar man skalstorlek?

Nitra98
2013-07-11 10:53
#4

Papperet hittade jag länk till, tror det var här på forumet, man sparar ner den och skriver ut. Hittar det såklart inte nu. 

Och man mäter skalet tvärs över öppningen, helst med ett skjutmått. http://www.hermitcrabpatch.com/kb_results.asp?ID=17

Nitra98
2013-07-11 15:10
#5

Nu har jag mätt dem och den ena har en skalöppning på 15 mm och den andra har 20 mm, vet inte vad det blir i tum om det har någon betydelse. Båda kräftorna ser ut att vara lika stora (små) så alla skalöppningar runt de storlekarna borde funka. Snälla, är det någon som har överblivna skal?

MoaL
2013-07-11 18:49
#6

#3 Jag är inte hemma just nu och på den här datorn kan jag inte få upp dokumentet. Länken till dokumentet finns på den här sidan i alla fall, om den funkar som den ska? 🙂 Man måste, som Nitra98 säger, skriva ut den. Med fördel kan man gärna plasta in papperet eller sätta den i en plastmapp, så blir inte papperet förstört när man sätter ned eremitkräftorna på det. 😉

#4 Som sagt ovan, jag är inte hemma, men när jag kommer hem (imorgon kväll) kan jag kolla om jag har några skal i den storleken som mina eremitkräftor inte använder. 🙂
En tum är i alla fall 2,54 cm. Är skalen dina eremitkräftor använder för små för båda två? Och är du säker på att du har mätt rätt (innermåttet)? En halv centimeters skillnad är ganska mycket när det gäller innermåttet. ^^

Om jag bara för sakens skull antar att du har mätt rätt och dina eremitkräftor båda två har alldeles för små skal, och du kollar på exempelvis det här skalet (som är väldigt poppis hos eremiter, måste jag ju tillägga) så borde storlekarna mellan 11/16 tum (1,74625 cm) eller 3/4 tum (1,905 cm) och 1 tum (2,54 cm) vara de mest aktuella. Vilka storlekar och skal har du beställt från THCP?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Nitra98
2013-07-11 19:51
#7

Jag har mätt innermåttet men med kräftorna i såklart så det kan diffa någon mm men inte mer, jag försökte vara jättenoga. Jag tror inte skalen är för små än för de kan dra sig ända in och stänga för med storklon, även den som har minst skal, men jag vill att de ska få några skal att välja på och möjlighet att byta. Och gärna någon skalstorlek större också såklart, ifall de skulle vilja ha det. 🙂

Jag chansade vilt när jag beställde och sen var det lite svårt att hitta storlekar på skal jag ville ha. Det blev några 15/16 och 1_1/16 men det känns ju som att de blir för stora nu. Får nog göra en till beställning sen men vill först få hem de jag redan beställt så jag får en bättre uppfattning om storleken. Detta var svårt ju, i alla fall så här första gången. 🙂

Nitra98
2013-07-11 19:59
#8

Just ja, jag har bara beställt skal med rund öppning då jag läst att rugosus föredrar det.

Nitra98
2013-07-12 14:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jaha, jag är tydligen snabb att svara på saker utan att kolla ordentligt, nu kollade jag skalen igen och jag vet inte varför jag fick för mig att de kunde stänga in sig? Så här ser det ut (ursäkta för de suddiga bilderna) och det måste ju vara ganska rejält för litet:

Nitra98
2013-07-12 14:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Från sidan:

Nitra98
2013-07-12 14:58
#11

Och så mätte jag igen för säkerhets skull, skalöppningarna är 15 och 16 mm, vet inte hur jag kunde mäta så tokigt på den ena igår. 🤪

MoaL
2013-07-15 03:22
#12

Haha, så det kan vara. ^^ Jag tyckte väl att det inte riktigt gick ihop med att de "ser ut att vara lika stora", och ändå hade den storleksskillnaden i skal. 😉

Du får gärna fråga här i forumet när det gäller skalstorlekar eller tips på Foder eller dylikt från THCP, jag hjälper dig gärna. Bättre att få tag i det man behöver än att chansa vilt.😃

Om man tittar på bilderna så är skalen för små, ja, så de behöver större storlekar. Jag har inte kollat igenom skalen här hemma ännu då jag har haft mycket att göra, och en av mina älskade jordgubbar har dessutom dött. 😕 Så några skal har jag ännu inte gått igenom, men jag ska försöka göra det imorgon någon gång. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Nitra98
2013-07-15 11:20
#13

Jag såg det om din jordgubbe, så tråkigt och jag beklagar verkligen. :(

Skalen jag beställt från THCP har blivit skickade så jag hoppas att de är snabba hit så jag får se om något passar eller om de är för stora. Tycker det var jättesvårt att gissa storlek utifrån alla 7/8 och 13/16 med mera storlekar. :p Så får se när de kommer hur de ser ut i storlek. De enda jag har att erbjuda nu är två som är för små och har D-öppning, ett som har avlång öppning och ett som faktiskt har rund öppning men är hela 3 cm i öppningen så det är ju nååågot för stort. :)

Annons:
MoaL
2013-07-18 17:42
#14

Ja, jättetråkigt. :( Tack.

Man ska inte gissa hej vilt, det brukar bli urusla gissningar, haha. 🤪Jag talar av egen erfarenhet.😇 

Om en tum är 2,54 cm, och en skalöppning är sju åttondelar (7/8) så brukar jag dela 2,54 med antalet delar (i det här fallet åtta) och multiplicera med antalet åttondelar (i det här fallet sju).

Alltså, ett skal i storleken 7/8 tum är:
2,54 / 8 x 7 = 2,2225 cm

Ett skal i storleken 13/16 tum är:
2,54 / 16 x 13 = 2,06375 cm

Det är inte så svårt egentligen, man behöver bara en miniräknare (om man nu inte är grymt duktig på huvudräkning, men det är inte jag😃).

Jag har kollat mina skal nu, och jag har tyvärr inte särskilt många skal i mindre storlekar. Jag har tre skal som är 19mm i skalöppning och ett som är 20mm. Det bästa är ju att vänta tills du får hem skalen du har beställt så att du kan se om de är alldeles på tok för stora, men annars är det ju bara att hojta till om det låter intressant. 

Vad har du mätt dina skal med nu? För du hade inte något skjutmått, ellerhur?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Nitra98
2013-07-19 18:23
#15

Jo jag köpte mig ett skjutmått, enbart för att kunna mäta skal faktiskt! 😃

Men jag väntar in skalen (som fortfarande inte har kommit) och så hör jag av mig när jag sett dem. Det låter i alla fall intressant för jag har inte beställt några skal i just den storleken tror jag. 🙂

MoaL
2013-07-22 22:59
#16

Haha, vad köper man inte för sina djurs skull. 😉 Men ett skjutmått är faktiskt bra att ha.

Hur går det, har det kommit några skal ännu? 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Nitra98
2013-07-22 23:46
#17

Nej men nu har de anlänt till Sverige i alla fall, så det står nog inte på förrän de är här. 🙂 Å vad jag längtar! 😃

Upp till toppen
Annons: