Annons:
Etikettpresentation-av-medlemmar-och-eremitkräftor
Läst 1968 ggr
Nitra98
7/12/13, 9:19 PM

I got crabs!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, jag har precis fått två eremitkräftor som en bekant tröttnat på. Två C. rugosushonor är det och de har fått namnen Hallon och Blåbär. De är supersöta såklart! 😍

Hallon är det fart på, hon är ganska oblyg och ränner runt i Crabitatet mest hela tiden. Om hon får syn på mig så stannar hon oh drar sig in i skalet men är jag stilla så kommer hon snabbt ut igen och fortsätter röja.

Annons:
Nitra98
7/12/13, 9:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Blåbär är betydligt mera blyg, vid minsta misstanke om att någon ens finns i rummet så gömmer hon sig och kommer INTE fram förrän hon är helt säker på att det är lugnt. 

(De har inte jord i Crabitatet utan sand med en aning kokostorv i, jorden på bilderna är från transportlådan som de kom hit i. )

MoaL
7/15/13, 3:39 AM
#2

De är verkligen hur söta som helst! Stort grattis! Söta namn har de fått också.😃

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Nitra98
7/15/13, 11:31 AM
#3

Tack, jag är verkligen superkär i de här små krabaterna! Hallon gräver runt som en tok nu, ända ner till botten och tillbaka upp hela dagarna. Undrar om hon vill ömsa, behöver stressa av eller om hon bara tycker det är roligt? Hon kollade även jätteskalet som är 3 cm, undersökte det väldigt noga, men det dög såklart inte. Hon skulle nästan kunna krypa in där med gamla skalet fortfarande på, haha! 

Längtar tills jag får hem nya skalen som jag beställt, hoppas att några kan passa där. De har nog inte fått något att välja på på väldigt länge så det behövs verkligen.

Sleggyman
7/16/13, 6:52 PM
#4

Mina saltvattens eremiter kollar in skalen som ligger i karen flera ggr per dag 😃 . Min blåbenade kollade in ett skal i 3 timmar innan han bytte till det. Snurrade på kröp in i det klämde med klorna om och om igen.

MoaL
7/18/13, 5:48 PM
#5

#3 Det kan vara ett sammelsurium av olika orsaker, men antagligen är det mycket undersökande som måste göras. 😉Dessutom gillar de helt enkelt att gräva. Ibland kan man bli helt galen på dem, och vara helt förundrad över vilket kaos så små djur kan ställa till med. 🤐

Haha, ja, rugosus är riktiga skalbytare som ofta letar efter och undersöker nya skal, så jag är inte förvånad. ^^ Jag hoppas att något passar!

#4 Självklart, de måste ju besikta sitt eventuella nya hem in i minsta detalj innan de flyttar in! 😉

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Nitra98
9/5/13, 12:56 PM
#6

Nu är båda mina små borta, nergrävda. Hallon har varit "borta" sedan 30/8 och Blåbär "försvann" den 2/9. Jag hoppas att de ömsar och att allt går bra så jag får se dem snart igen. Jag är jätteorolig! ❤️

De har i alla fall en hel hög med nya skal i lagom storlek nu, Hallon valde ett nytt ganska snabbt medans Blåbär har haft det riktigt kungligt och bytte skal typ tre gånger om dagen i någon vecka! 😃 (Innan de grävde ner sig alltså.) Få se när de ömsat klart om de byter igen eller om de är nöjda nu.

Annons:
Sleggyman
9/6/13, 7:57 PM
#7

Det är bara att hålla tummarna och hoppas att allt går bra. Det är skönt att slippa ömsnings ångesten med mina saltisar.

Nitra98
9/6/13, 10:13 PM
#8

Ja fy sjutton vad nervöst det är, men det är bara att ha is i magen och vänta. 🤪

Jag skulle också vilja ha ett saltvattenskar i allmänhet och såna där söta saltvattenseremiter i synnerhet! Har dessvärre varken plats, råd eller kunskap nu men en dag så… 🙂

MoaL
9/6/13, 10:27 PM
#9

Det är alltid nervöst när de ska ömsa. Som tur är så blir man ändå mer van med tiden. Det är de första gångerna som är värst! Sedan lär man sig rutinerna - och får hjärtsnörp så fort de avviker och är nedgrävda längre än vad de brukar. 🤐🙂 Jag håller tummarna för att det går bra för dina småttingar. ^^

Låter superbra att de har valt nya skal! 👍 Lyckades du få se något skalbyte?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Nitra98
9/7/13, 12:39 AM
#10

Jajamensan, jag lyckades till och med filma ett skalbyte! 😃 Jätteroligt att få se!

Nitra98
9/20/13, 1:37 PM
#11

Men alltså, huuur länge brukar rugosus vara nergrävda vid Ömsning? Jag går sönder snart, nu får de faktiskt komma fram! 

Jag sniffar i Crabitatet varenda dag för att se så det luktar bra, jag föreställer mig att det skulle kännas om någon dött. Har haft landsnäckor som dött och det märks ju på lukten så att säga.. 🤮

Men kanske det inte känns genom all sand? Ååå vad jag är orolig för mina små! 😊

MoaL
9/27/13, 1:02 AM
#12

Det är olika, men mina brukar vara nedgrävda drygt en månad om jag inte missminner mig. Jag brukar inte hålla räkning längre, utan håller bara koll så att jag ser dem med jämna mellanrum eller ifall de har varit borta orimligt länge. 🙂

Det brukar inte lukta om de dör när de är nedgrävda, tyvärr. Så länge bottensubstratet sluter sig om dem slipper det inte ut någon märkbar lukt. :/ 

Dina småttingar börjar ha varit nedgrävda en månad snart, så förhoppningsvis kommer de upp hyfsat snart. ^^ Men jag förstår definitivt hur du känner det! Det finns väl ingen tid som är så nervös för en eremitägare som när de ömsar. 😛

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Nitra98
9/27/13, 9:43 AM
#13

Ja det här är ju första gången för mig så jag är ett nervvrak! 🤪 

Men ja, det har ju strax gått en hel månad så jag hoppas de kikar fram snart, nyömsade och fina. ❤️

Annons:
Sleggyman
9/27/13, 4:35 PM
#14

Shit vad bra jag har det med mina saltisar. Byter och 1- 2 dar senare så kryper de omkring igen helt obrydda. Jag skulle nog inte palla med 1 månad utan att se dom.

Nitra98
9/27/13, 9:36 PM
#15

Vilken lyx! 😃 Och superfina är de också, dina saltisar!

Nitra98
9/30/13, 10:26 AM
#16

YES, nu har åtminstone Hallon kommit fram och ser oförskämt pigg ut! 😃 Nu ska jag skämma bort henne med en smaskig buffé, hon är säkert hungrig när hon legat nergrävd i en månad!

Håll tummarna för att även Blåbär kikar fram snart också. 🙂

Sleggyman
10/1/13, 5:20 PM
#17

Härligt tur att allt gått bra.

MoaL
10/3/13, 7:49 PM
#18

#16 Vad skönt! Då kommer säkert Blåbär fram snart också. 😃 

De brukar kunna glufsa i sig efter en Ömsning, så ett ordentligt mål mat var säkert uppskattat. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Nitra98
10/4/13, 10:08 AM
#19

Ja hon måste ha varit jättehungrig, hon har ätit upp alltihop på ett av "faten" (snäckskal som fat) och även lite på en del av de andra! Det är första gången som det faktiskt syns att någon ätit, de tar så lite annars. 😃

Och Blåbär har kommit fram idag! Jag är sååå lättad nu när båda är framme äntligen! ❤️

MoaL
10/6/13, 6:59 AM
#20

Vilken lycka! ^^ Har någon av dem ändrat färg eller dylikt under ömsningen?

Vad fick de för mat? :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Nitra98
10/13/13, 12:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

De har blivit mer lika varandra, Hallon är inte lika laxfärgad längre. 

De fick lite olika gott: Förutom de tre sorterna på bilden (Hermit crab kibble var bäst tyckte de, de vräkte verkligen i sig av det) så fick de "maskjord", äppelbitar, krossad valnöt, spirulina, Honung och så har de alltid en "tallrik" med kalk, både krossad och pulverform blandat. 🙂

inthegame
11/10/13, 7:55 PM
#22

Vad söta de är! Vilken storlek på skal använder du till dina?

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Nitra98
11/13/13, 9:18 PM
#23

Ca 19 mm tror jag det är på de skal som de valt nu. 🙂 Har 10 skal till som ligger i Crabitatet ifall de vill byta, de är alla ca 17-19 mm.

inthegame
3/22/14, 11:38 PM
#24

Oj! Jag har tydligen missat ditt svar! Tack för svaret! Hur går det med dina eremiter?

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Nitra98
3/23/14, 2:26 AM
#25

Det går bra med dem, de skrotar runt och är allmänt gulliga. Lite störiga på nätterna kanske, när de gnisslar med skalen mot glasrutorna i Crabitatet. 😃

Har du också eremiter? 🙂

inthegame
3/23/14, 4:41 PM
#26

Vad kul att det går bra! Ja, jag vet hur det är när djuren låter! Hamstrarnas hjul framåt natten;P Hur ser ditt crabitat ut? Ursäkta om det är jobbigt med många frågor;) Nej, tyvärr! Jag har "bara" 2 akvarium och 2 hamstrar, dock så läser jag på om saltvattenseremiter just nu, så vi får se var det slutar:)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Nitra98
3/23/14, 8:35 PM
#27

Ingen fara, bara roligt med frågor om något man själv är intresserad av ju. 🙂

Kan ta en bild sen men det är i alla fall djup sand med lite torv, några rötter, korkbark, en halv kokosnöt och en plastväxt. Och så vattenskålar förstås, en för sötvatten och en för saltvatten. 

Å, saltvattenseremiter är så söta, jag skulle vilja ha ett saltvattenskar men har varken plats eller råd just nu.

Annons:
inthegame
3/23/14, 10:09 PM
#28

Det låter ju jättetrevligt;) Ja saltvattenseremiter är söta! Särskilt när de är så små så de får plats på lillfingersnageln

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

inthegame
3/23/14, 10:11 PM
#29

.

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

MoaL
4/2/14, 6:17 PM
#30

#25 Vad roligt att det går bra med eremiterna! 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Sleggyman
4/2/14, 8:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Som den här storleken? Jag har nyköpt 2st nya de är rost/brunröda och blir inte mycket större än så. Den blir lite grinig när jag lyfte upp den ur vattnet. Men det är ingen fara, de är inte stress känsliga som landlevande. Han började krypa runt och äta igen direkt han kom ner i vattnet igen 😃

inthegame
4/2/14, 11:00 PM
#32

Åh vad söt! Blåbenade tycker jag är snygga! Så starka och klara färger;)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Upp till toppen
Annons: