Annons:
Etikettnytillskott
Läst 2549 ggr
MoaL
8/12/13, 9:43 PM

Nyinflyttad violascens!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har det flyttat hit en supersöt liten C. violascens! En här på forumet ville omplacera sin kvarvarande lilla tösabit, så jag är hennes nya människa. 😍

Jag har såklart fotat henne, men så snart hon hade utforskat sitt nya boende bytte hon skal och har med andra ord nya kläder. Jag vill inte störa henne mer idag, så nya foton kan jag nog fixa imorgon eller så. Jag trodde inte att jag hade några skal som skulle falla henne i smaken, men tji fick jag, för det hade jag tydligen. Hon behövde knappt ens någon betänketid. Jag satte ned henne efter fotosessionen, gick och förde över bilderna från kameran till datorn, och när jag gick för att kolla till henne igen låg hennes gamla skal tomt, haha.😃 Nu sitter hon i matskålen och äter i sitt nya skal, som är markant annorlunda och inte på långa vägar lika fint (tycker jag). Hennes nya skal är VITT, så det ser helt knasigt ut. ^^

Här är den lilla godingen:

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
MoaL
8/12/13, 9:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Supersöt, inte sant? 😃

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
8/12/13, 9:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och extremt aktiv kan jag ju lugnt tillägga. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
8/12/13, 9:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det blev nästan alltid någon suddigt, för hon rörde sig hela tiden och antennerna gick i ett. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
8/12/13, 9:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

🤪

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
8/12/13, 9:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Och sista för tillfället, men det syns nog på bilderna att hon faktiskt behövde ett större skal - jag trodde dock inte att hon skulle byta fullt så akutsnabbt. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Sleggyman
8/12/13, 9:50 PM
#6

Det ser lite trång bott ut.

Annons:
MoaL
8/12/13, 9:52 PM
#7

Vissa eremiter trivs i trånga skal, men den här damen ville uppenbarligen ha ett större skal. ^^ Vilket hon nu har. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Sleggyman
8/12/13, 9:54 PM
#8

Mina saltisar gillar bara mycket större skal än de behöver. 😃

MoaL
8/12/13, 9:59 PM
#9

Haha, jag har sådana eremiter också. 😃 Vissa syns inte ens när de har dragit in sig, så stora skal använder de. Sedan finns det andra som nästan ser ut att vara på väg att trilla ut ur sina skal för att skalen är så små, men inte vill de byta till större i alla fall. 🤔 Knasbollar. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

October
8/14/13, 7:33 AM
#10

Vad roligt.Hon är jättefin.Mina violor har likadana skal, ser också väldigt trånga ut.De har inte velat byta ännu men kanske jag erbjudit fel sorts skal jag har inte kunnat hitta likadana men större.Vilken sort är skalet som din viola accepterade så fort?

MoaL
8/15/13, 2:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag kan meddela att damen har bytt till och från mellan sitt gamla skal och detta nya. Det är som att hon har beslutsångest, och byter mellan för att testa skalen några timmar i stöten för att känna vilket hon trivs bäst i. 😃 Här har hon på sig det nya skalet:

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
8/15/13, 2:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Betydligt rymligare. 😉

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
8/15/13, 2:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Ovanifrån:

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
MoaL
8/15/13, 2:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag fick mig några nyp kan jag ju berätta, hon var ingen frivillig fotomodell. ^^ Men söt som socker!

Jag vet inte vad skalet heter och har inte tid att kolla det nu (måste gå och sova) men imorgon kan jag försöka kolla upp det. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
8/15/13, 7:54 PM
#15

Nu har jag kikat lite, och ärligt talat har jag ingen aning om vad för skal det är. Jag måste ju antagligen ha köpt det på THCP, men detta skal finns då inte där i dagsläget i sådana fall. 😮 Det jag hittar som är närmast i utseende är detta, men även om det liknar varandra litegrann så är det ju absolut inte samma slags skal. Lurigt detta. Men October, vad har du testat att erbjuda för skal åt dina violor? Nog borde det finnas något som de kan uppskatta. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Nitra98
8/16/13, 11:32 AM
#16

Vilken sötis! 🙂

Måste fråga, hur känns det när de nyps? Hur hårt kan de nypas, gör det ont?

MoaL
8/16/13, 8:39 PM
#17

#16 Det beror på storleken på eremitkräftan som nyps. Ju större desto värre, såklart. Och ja, det kan göra ordentligt ont. 😛 Särskilt om de lyckas nypa tag i exempelvis nagelbandet eller dylikt. Har man tur lyckas de inte få något bra grepp, eller så nyps de inte så hårt som de skulle kunna göra, och då gör det såklart inte ont.

Jag har en eremitkräfta, en skapligt stor C. clyeatus, som inte går att hålla i överhuvudtaget eftersom han alltid nyps, och han nyps ILLA. Dessutom vill han inte släppa, så istället för att få blodblåsor eller något liknande av hans klor så håller jag honom alltid i en handduk om jag nödvändigtvis måste hålla honom i handen (ex. vid fotografering). ^^ Jag gjorde till och med en tråd om det för ett par år sedan. 😃

Jag vill dock klargöra att även om alla eremitkräftor kan nypas, så gör de det aldrig utan anledning och sällan särskilt hårt, så jag tycker inte att det är något man behöver oroa sig för. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Nitra98
8/16/13, 11:11 PM
#18

Jamenvisst, den där tråden har jag ju läst! 🙂

Låter ju som en trevlig herre…NOT! Men så snygg så han är ju helt säkert ursäktad! 😃

Sleggyman
8/16/13, 11:34 PM
#19

Sen finns de ju dom som är som fromma lamm. Den jag hade när jag var ung (25 år sedan ) "host" kunde knipsa av blyetspännor utan problem, men nöps aldrig, Han var en bjässe på 10-14cm brett skal 😉

MoaL
8/20/13, 10:18 PM
#20

#18 Haha, självklart! Och som tur är så hanterar jag ju ingen av dem mer än nödvändigt, så då får han ju vara hur förtjust i att nypas som helst, bara det inte drabbar de andra eremitkräftorna. ^^

#19 Absolut! Jag har eremiter som aldrig ens har försökt att nypa överhuvudtaget. De är väldigt behagliga, måste jag säga. :P

____

Kan meddela att min lilla violascens har bytt skal flera gånger nu, mellan sitt gamla, det här nya vita och ännu ett skal som hon bara har provat en gång hittills. 😃

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Upp till toppen
Annons: