Annons:
Etikettbeteende-hälsa-sjukdom
Läst 1493 ggr
MoaL
2013-10-03 23:04

Bubblor ur munnen

Häromveckan höll Acosta, min stora Coenobita perlatus, på att skrämma vettet ur mig. Han hade varit slö ett par dagar, och jag började oroa mig för att han antingen kanske mådde allvarligt dåligt, eller att han möjligtvis behövde ömsa. Så en eftermiddag satt han ovanpå ett av gömställena i Crabitatet, inte helt pigg. Jag öppnade locket och lyfte upp honom för att ta en bättre titt, och blev livrädd när jag såg hur det formligen vällde ut klara bubblor ur munnen på honom!! 😮 Det såg ut som om han tuggade diskmedel eller något liknande. Jag hade för mig att jag hade läst om det tidigare på HCA någonstans, så jag skyndade mig att försöka googla fram fakta om det igen och tänkte dela med mig av erfarenheten till er. 🙂 

Bubblor ur munnen förmodar man beror antingen på för hög värme, för torr luft eller stress. För torrt visste jag att det inte var, så jag släckte värmelampan och lät det vara släckt i flera dagar, och nu är han hur pigg som helst igen. 👍 Jag är såklart superlättad. Jag tycker dock inte att det var särskilt varmt, men av någon anledning måste han kanske ha tyckt det. Eller så berodde det på någon för mig okänd orsak.

Eremitkräftor kan också bubbla bruna bubblor, och det är tydligen värre än om bubblorna är klara. Jag önskar att jag hade haft en bild på bubblorna så att ni hade fått se hur det såg ut, men det var inte direkt det första som föll mig in om vi säger så. 😎 Jag blev ärligt talat livrädd för min stackars kille.

Nu rejsar han runt i Crabitatet som vanligt, klättrar och klänger och driver oss halvt till vansinne, så som han brukar göra. 😃 

Har ni någonsin sett något liknande?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Nitra98
2013-10-04 07:43
#1

Men fy vad otäckt, jag förstår att du blev vettskrämd! Skönt att han piggnade till och att det inte verkade vara något allvarligt. 

Toppen att du delar med dig här ifall det skulle hända någon annan! Så bra forum detta, med all tänkbar info på svenska. Heder till dig som orkar sitta och plöja igenom amerikanska sidor och sen förmedla infon här på svenska till oss! 👍

MarionM
2013-10-04 10:25
#2

Vad läskigt! Men skönt att set gick bra!!! Här är det mindre muntert, då jag till slut grävde upp den av rugosorna som legat nedgrävd " för länge för att verka ok". Jag grävde upp den, och den var död. Jättetråkigt. Den andra verkar må bra. Men jag vill ha en ny kompis till den, och väntar smått otåligt på att det ska komma en "leverans". Hoppas det inte dröjer för länge.

MoaL
2013-10-06 07:10
#3

#1 Ja, verkligen! Jag har ju redan förlorat "brorsan", Almanon, så jag är ju jätterädd att jag ska förlora Acosta också. Men han verkar i alla fall må finemang nu. ^^ Han är extremt aktiv nu igen, jag får plocka ned honom flera gånger varje dag när han har klättrat upp och hängt sig fast uppe vi glasskivorna som fungerar som lock. 🤪 Det är inte helt lätt att plocka ned en envis eremitkräfta! De har inte direkt svaga nypor. 😉

Som sagt bara synd att jag inte fotade bubblandet, men jag var så orolig så det föll mig inte ens in. 🤐 Det ser inte ens naturligt ut, jag begriper inte hur de lyckas göra bubblor på det där viset.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2013-10-06 07:10
#4

#2 Ja, verkligen jätteskönt! ^^

Nej men usch vad tråkigt! Ledsen Jag beklagar verkligen.

Har du beställt rugosus igen, eller blir det någon annan art?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MarionM
2013-10-07 08:05
#5

Har beställt rugosa eftersom det inte verkar gå att få tag på så många andra arter. Eller har du ngt tips?

MoaL
2013-10-07 22:44
#6

#5 Jag vet faktiskt inte vad Imazo har hemma för arter i nuläget. Har du frågat vad de kan beställa in?🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Upp till toppen
Annons: