Annons:
Etikettatt-äga-eremitkräftor
Läst 944 ggr
[ntmee]
2013-11-16 20:12

att flytta med eremitkräftor...hjälp!

Behöver era kloka råd! Jag har ett 47l akvarium med täckglas som jag har eremitkräftor i. Har ett tjockt lager sand blandat med bark för reptil som ser ut som briketter. Nu till frågan:
Jag ska flytta på lördag! Hur ska jag lyfta akvariumet utan att botten går sönder utan att lyfta ur kräftorna? (Ena ömsar så den kan jag inte gräva upp) och hur behåller jag värmen?

Annons:
[ntmee]
2013-11-17 10:22
#1

spännande, får mail att ngn svarat men ser inget här…

Sleggyman
2013-11-18 05:54
#2

Jag tror du måste ta ur karet för flytten. Det behövs bara ett större gupp i vägen och karet står illa så är det sönder. Jag tror det borde hålla men är det värt att chansa? Eremiterna borde du kunna lägga i en vanlig glasslåda med något mjuk material så de inte skadar sig och ha dem under jackan så de håller sig varm.

MoaL
2013-11-19 00:21
#3

Hur mycket väger akvariet med bottensubstrat?

Bekymret är ju den nedgrävda eremitkräftan som helst inte bör grävas upp om det kan undvikas, men det beror också på hur länge den har varit nedgrävd?
Vet du på ett ungefär var i akvariet eremitkräftan är nedgrävd?

I normala fall brukar man tömma ur Crabitatet helt och hållet och transportera eremitkräftorna i en ogenomskinlig plastlåda med exempelvis mossa så att de inte ruskas runt i onödan.

Ett 47 liters akvarium är dock inte stort och därmed också mer hållbart än större akvarium. Vet du var i akvariet eremitkräftan är nedgrävd så är det ännu bättre, eftersom det då skulle gå att tömma ur så mycket av bottensubstratet som man vågar, men ändå lämna stället där eremitkräftan ligger begravd. Detta förutsätter dock att man kan transportera akvariet utan att det skakas om eller tippas hit och dit för mycket, för det är såklart något som den nedgrävda eremitkräftan också påverkas av. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[ntmee]
2013-11-20 20:30
#4

Hej, jo jag vet ungefär vart han grävt mer sig. Imorgon har han varit nedgrävd i en månad men nu verkar den andra grävt ner sig också, har inte sett honom på 2dygn.

MoaL
2013-12-13 08:12
#5

Hur har det gått med eremiterna och flytten? 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[ntmee]
2013-12-14 09:35
#6

Det gick bra. Hade akvariumet i bagaget väl in bäddat i våra täcken,kuddar och massor av filtar + värme i bilen. Båda två klarade sig utmärkt :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: