Annons:
Etikettövriga-kräftdjur-ex-krabbor
Läst 6049 ggr
sallad
2014-01-20 20:36

Krabba, äntligen!

Tjohopp! Jag har efter en lång tid äntligen köpt mitt terrarium, och där ska det bo en halloweenkrabba. Tyvärr ingen eremit, för dom är nog lite för svåra för mig :c Terrariet är ett exoterra 45x45x45, jag har fyllt på med sand och fuktat den, sanden är inte blöt utan bara fuktig, perfekt för krabban att gräva i :) Sen ska jag ha en skål med Vatten och ett vattenfall, och en liten värmehörna med vitmossa där krabban kan slöa ;p Men, jag vet inte om jag ska blanda ut sanden med något. Typ som till eremiter, borde jag göra det? Växter vet jag inte riktigt, krabbor är väll hemska när det gäller levande växter så det blir nog bara någon plastväxt som är lite större och robustare så att krabban kan klättra lite :) Jag kommer att uppdatera med bilder imorgon, för då har jag nog köpt lite mer tillbehör :)) Krabban har jag såklart inte inhandlat ännu.

-Rasmus 🌈

Annons:
sallad
2014-01-21 21:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Idag köpte jag ett exoterra vattenfall, dock så verkar det som att vattenbehållaren läcker :c ska se om jag kan hitta läckan och stoppa lite silikon annars får jag lämna igen den. Annars har jag inte inhandlat något mer, djurbutiken hade ett hemskt lite saker så jag ska till en annan imorgon. Godnatt!

-Rasmus 🌈

Sleggyman
2014-01-22 05:36
#2

Ser riktigt mysigt ut. Ett tips är att köpa mossmix som du kan strö ut på inredningen så kommer det bli lite djungelfeeling 😉

Du kan kolla in en som använt det på denna länk http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/50e48c90d3b4fd2ea9001ae2-paludarium-mitt-projekt-for-2013?participating-3

sallad
2014-01-22 08:03
#3

#2 Jo det hade säkert varit underbart! Men jag tror att krabban kommer att se godis överallt :p Halloweenkrabbor äter ju frukt så allt grönt ligger kanske (?) i riskzonen.

-Rasmus 🌈

Sleggyman
2014-01-22 14:28
#4

Jo de är ganska rovgiriga men brukar funka att hålla de mätta och belåtna. Jag klarade av att ha 4 saltvattens eremiter i 20L nano kar i flera veckor utan större bråk när mitt vanliga kar blev strömförande pga skit till doppvärmare.

Sen ska jag ju inte svära att det går då alla djur har olika personligheter 😉

sallad
2014-01-22 15:16
#5

#4 Man kanske kan hålla den upptagen med annat, typ ha en hög med snäckskal som den kan böka runt i, då kanske iaf någon robustare växt för vara i fred :p Dessa "lucky bamboo" som man köper på ikea kanske får stå ifred? För något grönt måste krabban få ha. Nu har jag varit i stans andra djurbutik men icke! Det blev bara ett sepiaskal för tjugofem riksdaler. Jag tror jag får åka till grannstaden i helgen. :) Dom har ett stort utbud av terrariesaker på djurmagazinet om jag minns rätt.

-Rasmus 🌈

MoaL
2014-01-23 03:11
#6

Vad roligt att du har kommit igång med detta! Så kallade halloweenkrabbor är ju dessutom ursnygga. 😃

De är ju allätare som typ alla andra krabbor, så visst skulle de säkert äta av eventuell mossa, men knappast allt så länge du ger dem "riktig" mat att äta också. ^^ De vattenlevande krabbor jag hade var dock galna i mossbollar, de åt sig mätta på dem… 😛
Såvitt jag har förstått så uppskattar de att ligga i vitmossa, så var gärna frikostig med den!

Tips på inredning: Mangroverötter!

Planerar du att fukta ofta, eller har du tänkt täcka för en del av ventilationen?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Sleggyman
2014-01-23 05:56
#7

Googla pom pom crab så ska ni få se en läcker liten krabat som jag funderar på att köpa till mitt kar.

sallad
2014-01-23 07:55
#8

#6 Ja, mat kommer dom få! Läste någonstans att äpplen var en stor favorit, men sen måste den ju få annat C: Vitmossa plockade jag i sommras så det har jag en hel påse av någonstans! Åh helt perfekt! Jag har tusentals mangroverötter på vinden varav en är gigantisk, så jag får ut och söka där ikväll. :) Jag hade tänkt köpa en fogger som sköter fuktningen i terrariet, och sen blir det kanske att spraya också. Räcker det?

-Rasmus 🌈

sallad
2014-01-23 08:02
#9

#7 Den var ju helfräck! Jag säger då köpköpköp :p Men är dom svåra att hålla?

-Rasmus 🌈

Sleggyman
2014-01-23 17:22
#10

Krabban i sig är inte så svår det är deras små anemoner de bär omkring som är svåra att hålla vid liv. Krabban använder dom för att fånga mat och skydda sig ( de boxar till fiender med dom. anemonerna bränner och är giftiga)
En märklig grej är när en pompom krabba möter en annan krabba utan anemoner så kan de ge bort en av sina till den andra krabban.
På nätterna så kan man se krabborna längs upp på reven och vaja med sina anemoner för att samla mat.

Ganska fräna små djur :)

sallad
2014-01-23 19:45
#11

#10 Åhå! Djurens värld är mer fantastisk än vad vi tror… :) Idag har jag varit på rotjakt! Jag hittade fem styckna lagomt stora rötter, jag slänger upp en bild senare ikväll :) Alla är såna mangrove iaf.

-Rasmus 🌈

sallad
2014-01-23 21:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag ber om ursäkt men jag har bara mobilen att fota med för tillfället, men här är iallafall dom rötterna som inte var för stora placerade i terrariet :)

-Rasmus 🌈

sallad
2014-01-23 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Och en ovanifrån :)

-Rasmus 🌈

Annons:
Sleggyman
2014-01-24 06:13
#14

Ser riktigt bra ut 😃

sallad
2014-01-24 07:12
#15

#14 Vad bra! :D Jag ska bara täcka bakre området med vitmossa och så ska en vattenskål in där någonstans, heheh, vars den nu ska få plats… :p det börjar kännas som om vattenfallet var lite för mycket. :c

-Rasmus 🌈

MoaL
2014-01-25 20:03
#16

#8 Äpplen är en favorit hos eremitkräftor också, så jag blir inte förvånad att krabbor gillar det. 😃 Låt det bara inte bli något slags "helfoder", utan variera ordentligt mellan olika födoämnen. ^^

Var har du tänkt ha foggern och hur länge har du tänkt ha den igång? Jag har en fogger som jag har använt till mina eremiter tidigare, men den var rätt besvärlig. Dels skvätte den Vatten som bara den, och gjorde dessutom vattnet den låg i väldigt varmt. Se till att krabban inte kommer åt den. 🙂

#13 Ser jättefint ut! Kan gott tänka mig att en krabba kommer att trivas riktigt bra där. 😃

#7 och #10 Sådana krabbor är ju jättehäftiga! Men såvitt jag har förstått det så klarar de sig utan anemonerna?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

sallad
2014-01-25 20:28
#17

#16 Jadå, jag har skrivit upp lite mat som jag har läst ska passa :33 Man kan ha foggern "inbyggd" i vattenfallet, det finns ett speciellt hålrum som är till för en fogger. Så det ska nog inte bli några problem. :) Nu har jag möblerat om lite, det kommer sluta med att jag river ut allt och gör om tills jag är nöjd :c

-Rasmus 🌈

Sleggyman
2014-01-25 22:13
#18

#16  Jadå det är inga problem men de blir väldigt skygga då de förlorar deras primära skydd.

sallad
2014-03-26 21:42
#19

Det har nästan inte hänt någonting, Halloweenkrabban går inte att få tag i 😴 Så det blir tre styckna metasesarma obesum, och dom ska faktiskt komma imorgon. 👍 

Terrariet har omvandlats till ''The dead marshes'' (Som kan hittas i Tolkiens värld, som jag btw är ett otroligt fan av), så det ska byggas bakgrunder för två sidor som ska vara Mordor-inspirerade (Frigolit, husfix och pigment) 🤓 Jag ska försöka få med en trappa som får bli vägen in till Mordor. ;)

Visar bilder på dom små när dom kommit. :)

-Rasmus 🌈

sallad
2014-03-27 17:49
#20

Bilder får ni vänta på, för dom kröp snabbt ner i mossan, och jag har ingen lust att störa dom. :p

Men vet ni vad! En av krabborna är en dam, för hon har magen full av ägg! 😃 Så jag är ganska glaaad :p

-Rasmus 🌈

Annons:
sallad
2014-03-27 20:52
#21

Efter att ha läst på lite har jag kommit fram till att det är ganska bökigt med att föda upp dom små :C Dom ska ha ett saltvattensakvarium typ, och det har jag ingen lust med just nu :p Här kan ni se hur det går till, som Eremiter om jag fattat rätt. 🤦‍♂️

Suck, jag som trodde dom var så simpla som mandariner, bara släpper lös barnen i terrariet. Färdigutvecklade och allt :c Näe, nästa månad ska jag köpa ett till terrarium och ha Geosesarma sp. Två stycken terrarium kan ju inte skada? 😎

-Rasmus 🌈

MoaL
2014-04-02 18:16
#22

#19 Vilka sötnosar de är (Metasesarma obesum, alltså). Hur stora blir de? 🙂 Synd på halloweenkrabborna, men det kanske dyker upp i framtiden. ^^

#21 Jag visste inte ens att det finns krabbor där ungarna inte först utvecklas i Vatten! 🤦‍♂️ Det trodde jag att alla gjorde. Vilken art är det? Grattis till äggen i alla fall. 😃 Om du kan smygta en liten bild vore det jättekul!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

sallad
2014-04-03 15:17
#23

#22 Inte alls stora. Riktiga fjuttiga saker om man jämför med Halloweenkrabborna. 😃 Två centimeter över skalet skulle jag gissa. 

''Geosesarma notophorum does not need a water source to reproduce as the mothers carry the young on their back''

Det står skrivet i kommentar #3 Här 🙂 Så alltså ska man satsa på G. notophorum om man vill odla krabbor utan massa stök.👍

-Rasmus 🌈

sallad
2014-04-03 15:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Någon bild ska jag väl kanske kunna fixa, dom har grävt små söta hålar i Sphagnum/sand blandningen. Men dom brukar komma fram framåt kvällen. 😊

Tills vidare får ni kolla på denna suddiga bilden av en landkrabba i tagen på Rhodos! 🙂 Jag har alltid funderat på vad det kan vara för art.

-Rasmus 🌈

sallad
2014-04-05 23:51
#25

Jag har fått se dom äta för första gången! Dom äter resterna av Passionsfrukten dom fick igår och så har dom smaskat på gammarus. 🙂 Och dessutom var två styckna (!) framme samtidigt och åt. Kanske känner dom sig tryggare nu när dom fått en stor rot med en Tillandsia på? 

Jag har också sett en av dom bada i saltvattensskålen, sötvattnet har dom inte rört vad jag sett.

-Rasmus 🌈

sallad
2014-04-06 09:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Här kommer några mobilbilder c:

-Rasmus 🌈

sallad
2014-04-06 09:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

-Rasmus 🌈

Annons:
sallad
2014-04-06 09:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

.

-Rasmus 🌈

sallad
2014-04-06 09:45
#29

Ja ni får vända och vrida på datorskärmen. :p

-Rasmus 🌈

MoaL
2014-04-06 19:47
#30

Så vansinnigt söta de är! 😍 Jättekul att de har blivit lite tryggare, sådant är alltid roligt att se. 🙂 

Har du någon ny bild på hur deras terrarium ser ut förresten?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

inthegame
2014-04-06 20:31
#31

Underbart söta!!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

sallad
2014-04-09 16:24
#32

#30 & #31 Visst är dom! 👍

#30 Det hade jag helt glömt, är inte hemma nu men kommer hem på måndag. Får ta en bild då. C:

-Rasmus 🌈

sallad
2014-04-24 20:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Det tog ett tag… Men här kommer krabitatet! Tillandsiorna är tillfälligt ihopknölade men ska fästas på bakgrunden så fort jag får tid. :p

-Rasmus 🌈

inthegame
2014-04-25 19:26
#34

#33 Snyggt!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Annons:
MoaL
2014-04-25 22:34
#35

#33 Jättefint! Hur aktiva är de nu? 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

sallad
2014-04-26 01:04
#36

#34, 35 Tack, tack! c: #35 Dom är väldigt aktiva, tror jag. Så fort jag kommer och stampar med mina stora fötter så kan jag hinna se när dom flyr in i mossan, löven eller närmsta gömställe. När Rasmus är borta dansar krabborna på mossan. :p

-Rasmus 🌈

sallad
2014-04-26 01:13
#37

Fast jag är nästan lite sur på dom. Jag har testat massa olika färskfoder, massa olika frukter, fryst fiskfoder (Mest gammarus). Men det enda som går åt är flingfoder för fiskar, så du har jag köpt crab cuisine som är speciellt för krabbor. Så frågan är, vad finns det för något som dom kan gilla? Jag vill ju självklart variera deras mat.

-Rasmus 🌈

Sleggyman
2014-04-27 17:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Jag kan sneaka in min nya bebis 😃

sallad
2014-04-28 21:18
#39

#38 Åh herregud 😭 När jag praoade i en djurbutik och skulle ta upp levande sten så var jag livrädd att någon av din bebis kompisar skulle vara där. Dom är coola, men läskiga på något sätt. 😮

-Rasmus 🌈

Sleggyman
2014-04-28 21:50
#40

De är ondska inlindade i ett sött format hehe. Denna är bara 4.5 cm men kan knäcka benet i ett finger. 😉

MoaL
2014-05-06 17:31
#41

#37 Haha, ajdå. 🤪 Men det är nog enklare om du räknar upp vad du har testat, så att vi kan ge förslag på sådant du inte har har provat. 😉 Har du testat färska räkor och musslor? Färsk fisk? Mango? Papaya? Ananas? Äpple? Syrsor? Mygglarver? Maskar?

#38 Så. Himla. Fränt! Mantisräkor är ju hur coola och elaka som helst, haha! 😃 Grattis!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
sallad
2014-05-06 21:21
#42

#41 Ärtor, äpple, passionsfrukt, kiwi, päron, räkor (och gammarus då) och en hel del olika fiskfoder. Färsk fisk låter som en idé! Syrsor och mask, ska man ge det levande? :s

-Rasmus 🌈

MoaL
2014-05-06 21:56
#43

#42 Nja, du kan förstås testa och se om krabborna har jaktlust om du vill, men annars skulle jag nog råda dig att hacka upp masken och krossa/hacka syrsan eller på annat vis göra den inkapabel att smita. 😉 Det finns förstås frystorkade syrsor att köpa, men jag tror ärligt talat att färska syrsor är mer frestande. Glöm bara inte att gutloada dem innan du serverar dem till krabborna. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

sallad
2014-05-28 13:33
#44

Kanske dags för en liten uppdatering!

Krabborna verkar trivas, tror jag iallafall. jag har dränkt terrariumet med fräsch vitmossa (brun vitmossa faktiskt), så man ser dom inte :c Men luftfuktigheten hålls väldigt bra nu!

Jag har lite planer inför denna sommaren som jag tror kan gynna krabborna. 😃 Jag har nämligen tänk att spendera 97% av sommaren i stugan, så färsk fisk och Vatten utan klor (brunn och bäck!) Blir en vardag för dom. Fast såklart, ingen el finns ju. Går det bra att låta terrariet stå vid ett fönster? Eller blir det för varmt?

🤔

-Rasmus 🌈

MoaL
2014-05-30 22:04
#45

#44 Vad roligt att höra! 👍

Oj, låt himla härligt! Jag vet inte om det blir för varmt - den risken finns ju absolut, om det är ett fönster där solen lyser länge. Så länge det inte är någon kall sommar så borde de klara sig bra längre in i stugan. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

sallad
2014-06-02 15:19
#46

#45 Jag kan säkert placera terrariet så att dom får ljus, men ändå inte för varmt. :D Nu har jag sett dom äta. Krabbfodret och maskrosor! stoppade in några maskrosor igår, på morgonen hade dom släpat in dom i deras krabbhålor! Det är såklart skönt att dom äter som dom ska. Kan man ge dom blommor från hägg måntro?

-Rasmus 🌈

MoaL
2014-06-04 02:59
#47

Härligt, grattis! Ja, maskrosor verkar vara magnifikt goda om man ska fråga eremiter/krabbor. 😃 

Hägg vet jag faktiskt inte, men nu när syrenerna börjar blomma är det fritt fram med syrenblommor! 👍 Och exempelvis äppelblomster också, om du har tillgång till det.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

sallad
2014-06-04 06:51
#48

#47 Hhahaha, vad passande att du nämner syren och äpple. Vi har en syren och ett äppelträd, fast det hade inte varit så populärt om jag gick och slet av blommor. c: Dom är bara små buskar ännu.

-Rasmus 🌈

Annons:
sallad
2014-06-04 06:55
#49

Igår beställde jag en kultur med hoppstjärtar. :D Jag har läst att dom ska vara bra städare, och det skulle ju behövas när man har tre grisiga krabbor. Jag får vänta till nästa torsdag på att dom ska komma. Så tills dess får jag handplocka ut matresterna som dom sprider runt sig.

-Rasmus 🌈

MoaL
2014-06-19 02:42
#50

#48 Äsch, några små blommor bara… 😉

#49 Fränt, hur har det gått? Och var beställde du dem ifrån? 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

sallad
2014-06-25 20:51
#51

#50 Jag vågar inte riskera något, men grannarnas syren hänger ju faktiskt över lite på våran tomt… Hmm… 😃

Jag beställde hoppstjärtarna på en djurbutik här i stan vid namn Akvariecenter. Dom hade inte kommit när jag beställde först, så jag fick beställa om. Imorgon kommer leveransen till butiken så vi får se vad som är med då. 😂

-Rasmus 🌈

sallad
2014-06-25 20:56
#52

Och vitmossan som har varit i terrariet nu ett tag är fortfarande oerhört fräsch! Det har t.o.m börjat gro växter ut mossan, bland annat tranbär och en annan sorts mossa. 😃

-Rasmus 🌈

sallad
2014-07-28 15:43
#53

Nu kanske det är dags för en uppdatering.😃

Krabborna lever, sötvattenskålen är deras nya toalett, vitmossan är topfräsch, dom har fått en stor rot och lite växter (Tillandsior x2 och Tätört x4). Dom har byggt gångar runtom i mossan, och det är ganska gulligt när dom kikar fram ur hålorna. 👻

Hoppstjärtarna kom aldrig, troligen hade inte grossisten några trotts att dom fanns i deras lager. Så jag tänkte att jag skulle beställa härifrån, men det får bli när skolan har börjat.

-Rasmus 🌈

MoaL
2014-07-28 23:14
#54

Vad härligt det låter! Har du någon ny bild på allting? Låter kul att mossan mår så bra också, och att det börjar växa ur den. 😃

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

sallad
2014-08-03 13:17
#55

Jag fixar det när jag kommer hem!

-Rasmus 🌈

Annons:
Upp till toppen
Annons: