Annons:
Etikettömsning
Läst 927 ggr
MarionM
2014-01-21 17:19

Ömsning på gång?

Hej!

Alla mina 3 (2 perlatus och en rugosa)är nedgrävda sen ca en vecka tillbaks. Är det inte konstigt att de är nedgrävda samtidigt?!?!

De första dagarna kom i alla fall någon upp igen och visade sig, och när jag sprayade hördes det karakteristiska ljudet av rörelser i substratet. Men nu är det knäpptyst. Inga tecken på liv, och inte tycks de vara uppe om natten heller (vattnet är utan spår…). Behöver jag vara orolig?

Annons:
MoaL
2014-01-23 03:17
#1

Nej, det är inte konstigt, och du behöver inte oroa dig. 🙂 Ibland är alla nedgrävda samtidigt, det händer och jag har varit med om det flera gånger. ^^ 

Att du hörde dem i början när de var nedgrävda hade antagligen bara att göra med att de grävde efter en lämplig plats att ömsa på, och nu så kanske de har hittat den platsen och sitter och ömsar. När det gäller Ömsning ska vi människor helst bara hålla oss undan och låta dem sköta sitt. 😉 Spraya bara som vanligt och håll värmen så att alla förhållanden är som de ska vara, så lär de förhoppningsvis komma upp igen om en tid. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MarionM
2014-01-25 08:00
#2

Tack, Moa! Det är precis så jag gör. Sprayar som vanligt och håller temperaturen. Nu måste det ha gått omkring två veckor. Men jag ska hålla ut! (kanske lägger en mussla i matskålen ikväll, så kanske de snabbar på ;-) Ha en riktigt trevlig helg, Moa och övriga!

MarionM
2014-01-26 11:22
#3

Idag när jag sprayade börjades det grävas. Trodde att någon var på väg upp, men efter några minuter var det lugnt igen. Skönt med livstecken :-)

MoaL
2014-01-28 16:42
#4

Vad skönt att höra! De kan gott vara nedgrävda ytterligare ett par veckor utan att det är något konstigt alls, och eftersom du har hört livstecken så verkar det ju vara lugnt ställt med de små liven. ^^

Något som brukar kunna locka upp mina är äpple och färska bitar kokosnöt. Mumsmums i små eremitmunnar. 😃

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MarionM
2014-01-31 12:02
#5

Bra tips! Tack :-)

Upp till toppen
Annons: