Annons:
Etikettallmänt
Läst 1146 ggr
Jezzysnor
2014-01-24 07:00

Eremitkräftor i djuraffären

Hej!

Jag har vart inne här och kikat runt lite om eremitkräftor. Är sugen på att köpa ett par när jag sätter mig ner ordentliget (reser runt i australien just nu). Så idag så åkte jag och min festman till djuraffären för att kolla på eremitkräftor.
Jag blev chockad när jag fick se dom!!

Dom är kanske 15 st i ett litet terrarium, grus på ca 1cm djupt. ingen värmelampa eller nått som fixar luftfuktigheten. 

Jag stod där i ca 5 minuter för att se om någon ens rörde sig men inga livstecken visades.

Blev både arg och ledsen för efter vad jag har läst här så kommer troligen alla att dö.

Varför tar inte djuraffärerna hand om djuren dom köper in? Det kan ju inte vara svårt att sätta sig ner och läsa lite snabbt i 20-30min. 

Ville bara skriva av mig lite. Är så arg just nu.

//Jezzysnor

Annons:
MoaL
2014-01-25 20:28
#1

Hej och välkommen hit! 
Jag beklagar verkligen att du har behövt se det. 😕 Tyvärr är det så verkligheten ser ut på majoriteten av alla djuraffärer runtom i världen. Eremitkräftor har generellt en väldigt låg status överallt, och okunskapen om dem är omfattande. Tyvärr. Ju fler som uppmärksammar dessa fel, desto bättre. 

I Australien finns två landlevande eremitkräftor naturligt. Den första och vanligaste är C. variabilis, men också C. perlatus är tillgänglig. 🙂 Beroende på temperaturen och luftfuktigheten som naturligt finns där du är i Australien, så är det inte säkert att det behövs några stora ansträngningar för att djuren ska hållas under nödvändiga klimatförhållanden. Här i Sverige är det ju både torrare och kallare, så vi måste anstränga oss mer vad gäller just det. 😉

Dock finns det ingenting som kan försvara övriga missförhållanden. Att gå trångt i ett litet terrarium utan möjlighet att söka skydd är inte rätt för något djur. Dessutom låter det troligt på din beskrivning att eremitkräftorna var antingen döda eller i väldigt dåligt skick. Bara det att de inte hade gömställen kan göra att de blir sjuka och dör av stress. Inte ens bottensubstratet ger dem någon möjlighet att söka skydd. 😡

Om du har möjlighet att lämna in klagomål på djuraffären kan du gärna göra det. Det är långt ifrån säkert att de bryr sig, men det kan kanske kännas bättre att säga ifrån och ändå försöka skapa en förändring, än att inte göra något alls. :/

Jag hoppas att du får se pigga, välmående eremitkräftor nästa gång du stöter på några. Kanske ute, i vilt tillstånd? 😃

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Grodan
2014-02-17 03:50
#2

#0 😕 Trist erfarenhet.

Såg du några i vilt tillstånd?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Jezzysnor
2014-02-17 10:33
#3

#2 ne har inte sett några en, bara krabbor och sjöstjärnor ^^

Upp till toppen
Annons: