Annons:
Etikettboende-och-inredning
Läst 2109 ggr
inthegame
2014-04-06 15:14

Coenobita brevimanus

Hej! Jag undrar hur stort crabitat 2-3 st Coenobita brevimanus behöver. De ska kunna leva där hela sitt liv och må bra:)
/Clara

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Annons:
MoaL
2014-04-06 19:41
#1

Hej!
Jag skulle säga att ett crabitat till dem bör vara som allra minst en 90-100cm långt och 35-40cm djupt och högt. 🙂 Ju större desto bättre, såklart, för ju mer rum finns det för rörelse och inredning. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

inthegame
2014-04-06 20:06
#2

Tack så mycket för ditt svar! Vad är ett rimligt pris för kräftan? Falskogs akvarium säljer dem just nu för 99kr st. Det är väll rimligt? /Clara

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

MoaL
2014-04-06 20:19
#3

#2 Det är absolut ett rimligt pris. 🙂 Hur stora är de?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

inthegame
2014-04-06 20:30
#4

Jag har bara fått bilder och där finns inget bredvid att jämföra storlek med. Men du kan gå in på Falskogs Akvariums facebook sida och skrolla ned lite så kan du kanske avgöra själv:) Tack återigen för svar:) /Clara

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

MoaL
2014-04-20 16:44
#5

#4 Ah, ja de ser ju inte så väldigt stora ut. ^^ Medium eller en liten large verkar det som, men det är ju svårt att säga något säkert. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

inthegame
2014-04-25 19:24
#6

Hej! Nu åkte jag mig och köpte 2 små eremiter:D De var inte i Brevimanus utan Clypeatus! Va säker på att de va Brevimanus ju!
Jag är i alla fall jättenöjd över de små liven!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Annons:
MoaL
2014-04-25 22:36
#7

#6 Grattis till nytillskotten! Men är du säker på att det är C. clypeatus? De jag såg på bild på deras fb-sida var definitivt C. brevimanus. ^^
Har du någon bild på de små liven? 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

inthegame
2014-04-25 22:56
#8

På bilden var det helt klart C. Brivemanus men helt säkert C. clypeatus i verkligheten. Jag ska se om jag kan fixa en bild:)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

inthegame
2014-04-25 23:00
#9

Jag använder mobilen (min dator gick sönder) och jag kan inte ladda upp någon bild nu, men ska försöka trixa lite imorgon;)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

MoaL
2014-05-06 17:34
#10

Hur går det med dina små? 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

inthegame
2014-05-06 21:11
#11

Det går jättebra faktiskt! Ena (Hermie) har bytt skal! De verkar gilla kokosnöt och gurka vädigt mycket;) Det är väldigt kul att ha eremitkräftor! intressanta små liv! Imorgon fyller jag år och det råkar varabså att kag önskar mig en fungerande dator;) Om jag skulle få en ska jag bomba med bilder såklart!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

MoaL
2014-05-14 17:43
#12

Jo, särskilt färsk kokos brukar vara superduperpoppis. 😃 Jag tror aldrig att jag ens har provat att ge mina eremiter gurka. 

Grattis i efterskott. 🥳 Blir det några bilder på de små liven? Jag är väldigt nyfiken på ifall de verkligen är clypeatus! 😃

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

inthegame
2014-05-15 15:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Tack så mycket!
Här kommer äntligen lite bilder! Här är Hermie:) (och jag vet, överdrivet mycket mat):D

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Annons:
inthegame
2014-05-15 15:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Här har nu Hermie igen:) Ermie är lite nergrävd i mossan just nu, men han kommer fram mot kvällen oftast:) Ska se vad jag kan fixa till imorgon.

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

MoaL
2014-05-19 16:39
#15

Vilken fining! Men det där är en brevimanus, inte någon clypeatus. 🙂 Om jag var du skulle jag byta ut det där huset mot något som tål fukt bättre, och som eremiterna kan äta av (typ ett rör av korkbark eller liknande). 👍

Vad brukar du ge för Foder till dem förresten? ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

inthegame
2014-05-19 21:13
#16

Tack! Jaha! Konstigt bara för det stod clypeatus… Jag borde kollat mer noggrant såklart! Ett nytt hus ska fixsas! Jag ger dem THCP Decadent dinner, Crabby Delighits Wild Things och Chicken Pot Pie. Sedan ger jag dem allt möjligt färskfoder.

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

MoaL
2014-05-30 22:10
#17

#16 Jag har sett att vissa djuraffärer bara har skyltat för just C. clypeatus och tror att alla eremitkräftor är av samma art, så jag är inte förvånad. 😮

Låter som att du ger dem väldigt bra mat. 👍

Hur går det med dem?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

inthegame
2014-05-30 23:20
#18

Det går bra med Hermie och förhoppningsvis för Ermie också som är nere och ömsar sen den 25/5. Jag är VÄLDIGT orolig!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

MoaL
2014-05-30 23:39
#19

#18 Jag förstår dig fullständigt! Den eviga oron vi eremitägare får dras med, tyvärr. :/ Man får försöka trösta sig med att det är helt naturligt för dem, och att de har gjort det massvis med gånger tidigare. 🙂

Låter skönt att det går bra med Hermie i alla fall. Vad tycker han om maten? 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

inthegame
2014-05-31 09:06
#20

Ja, oroligt är det verkligen!
Hermie tycker nog om maten. Jag ser honom/henne äta men de äter ju inte mycket så det märks inte mycket i skålen. Särskilt inte när Ermie inte hjälper till.

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Annons:
inthegame
2014-06-28 18:00
#21

Hej! Dags för lite uppdatering! Häromdagen nr jag skulle släcka hos kräftorna så kollar jag in i huset och ser en Ermie utan skal! Han vägrar låta mig komma nära. Jag tar en 8-liters petbox, lägger i en halverad kokosnöt, lite mossa och extraskalen jag har. Sedan lägger jag i honom och sprutar jag lite Vatten på hans bakdel.  Efter kanske en halvtimme kommer han ut med ett nytt skal. Lite för litet. Detta var runt 12 på natten. När jag vaknar nästa dag (igår), är Ermie väldigt slö. Jag lägger in kokos i huset (favoritmat). Jag stör honom inte under hela dagen. På kvällen har han knappt rört sig och inte ätit något. Jag lägger mig för att sova, orolig såklart! Nästa dag är Ermie död 😢
Sorgen är stor, men han har fått en fin lien grav med pioner bredvid min lilla hamster Jack. Hermie kan ju inte leva utan en liten kompis så a ringde arken zoo och beställde en Coenobita brevimanus som kommer nästa fredag. Nu har jag fått skriva av mig lite. Och stor beställning skal har gjorts. Hoppas nått passar till den nya kräftan. 
R.I.P Ermie🌺😢 
PS: Måste bara min syster, som under order fixade minst hälften utav Ermie-utan-skal-tragedin🌺 (Vet att man inte ska få panik, men lilla Ermie som krper ihop utan skal! Det var omöjligt🤐😊)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

inthegame
2014-07-09 21:42
#22

Först idag köpte jag min eremitkräfta! Den hade kommit på restning eller vad det var😟 Men nu har Jermie (insperet avJeremy Gilbert i favvo-serien Vampire Diries) kommit hem till mig. Namnet matchar Hermie. Väldigt social och framåt. Åt vindruva det första han gjorde. Dock har han helt för stort skal! Jag har mindre så vi får se om han vill byta. Ska försöka skaffa fram några bilder imorgon. Ha det bra!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

MoaL
2014-07-09 23:28
#23

#21 Åhnej, vad tråkigt! Jag beklagar verkligen. 😕 Det låter som att ni gjorde ert bästa, men ibland hjälper det inte hur mycket man än försöker och hoppas. 

#22 Jag hoppas att det går bättre med Jermie (du är konsekvent vad gäller namnval😃)! Att Jermie har ett stort skal är inte särskilt förvånande, C. brevimanus gillar stora skal. Det är ofta mina brevimanus har valt skal som har varit så stora att de inte ens har synts när de har dragit in sig. 🤪 Hellre för stort skal än för litet!

Det skulle vara jätteroligt att få se bilder!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

inthegame
2014-07-10 00:37
#24

#23 Tack så mycket. Ja lite konsekvent är jag allt😃. Jag börjar seriöst undra om jag inte har fått en Violascens🤔 Han ligger och sover nu, men så fort han är uppe ska jag se om han har ett par röda spröt. Lite mer "violalik" i färgen. Igen koll där om det blev fel art. Då blir jag besviken! Men sockersöt är verkligen Jermie!
Vi har gäster just nu, men jag ska absolut lägga ut bilder när jag har tid. Det är ju lite gulligt att de väljer så stora skal❤️ Och som du sa, bättre stort än litet😉

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

inthegame
2014-07-13 22:54
#25

FÖRLÅT att jag inte lagt upp några bilder! Jag hann inte och nu är vi i Polen tills på Torsdag ( kom hit kl.00.00 inatt). Mormor tar hand om eremiterna. Det har hon gjort förut så det borde gå bra nu med:)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

inthegame
2014-07-14 19:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Idag var i vid stranden i Polen. På vägen dit fanns massa gatustånd. Ett av dem hade skal precis passande till mina eremiter! Köpte tre stycken:) Här är en bild:) Edit: Bilden kom upp och ned men tryck på den så blir det rätt:)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

inthegame
2014-07-14 19:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Mitt favvo;) Ska koka skalen också när vi kommer hem.

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
inthegame
2014-07-15 17:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Här är äntligen en bild på Jermie jag hade i mobilen:)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

inthegame
2014-07-19 23:41
#30

Jag har glömt att säga att jag kollade noga och att Jermie är en C. Brevmanus ändå:) Skönt😉

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

MoaL
2014-07-28 23:20
#31

Han är verkligen jättesöt! Och som du säger, en brevimanus. 👍 Kolla efter skal med rund öppning också, för det brukar vara poppis. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

inthegame
2014-07-29 18:57
#32

Tack:) Jag har några skal med rund öppning, men han tycker nog de är försmå, så jag letar efter fler:)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Upp till toppen
Annons: