Annons:
Etikettboende-och-inredning
Läst 1345 ggr
October
4/24/14, 9:17 AM

Mögel i crabitatet

Hej. Jag har råkat ut för ett problem som jag inte alls var förberedd på. Mitt ena crabitat möglar! Först var det bara det ena kokosnätet som möglade, jag tog ju bort det då förstås. Men problemet fortsatte, det andra kokosnätet började mögla, sedan roten och nu också mögel eller svampsporer direkt i sand-kokosblandningen. Tidvis kommer det upp gula svampar t.o.m under markytan i hålor som eremiterna grävt och som man kan se genom glaset. De växer fort, blir ca 5 cm stora och vissnar sedan. Efter en tid kommer det en ny på en annan plats. Man kan se små gula prickar genom glaset , 'svamp-bebisar'. Jag förstår ju att jag måste tömma ut allt och börja om. Problemet är eremiterna som jag är rädd att störa ifall de ömsar. De är väldigt mycket nergrävda och jag vill inte gräva upp dem. Den enda lösningen jag hittar på är att anlägga ett nytt crabitat och sedan vänta ut dem och flytta dit dem sedan när de råkar vara framme, oftast på natten. Reservcrabitatet är mycket mindre så sedan får jag väl göra om alltihop igen och flytta dem tillbaka när jag väl putsat bort svamparna och möglet. En operation som kommer att ta månader, så sällan som jag ser eremiterna. Jag är rädd att de skall få med sig svampsporer och sedan börjar allt om på nytt igen. Allt annat kokar jag naturligtvis men eremiterna kan jag ju inte desinficiera på något sett. Har någon annan råkat ut för liknande problem? Jag måste ännu tillägga att jag har ett till crabitat bredvid, de delar samma värmematta på ena kortväggen. Jag sköter dem lika men det andra Crabitatet är lite våtare, jag fuktade för mycket i början då fuktmätaren var sönder och jag trodde det var för torrt. Det är otroligt nog det torrare Crabitatet som möglar! Att det är torrare betyder inte att där är för torrt snarare lagom, det är det andra som är för vått men det fungerar bra i alla fall.

Annons:
Sleggyman
4/24/14, 7:33 PM
#1

Mögel är ett gissel att bli av med. Jag vet då jag har jobbat som badrums renoverare och den enda sättet är att kasta ALLT som varit i kontakt med möglet.( riv allt tills man hittar friskt material) Sporerna sprids via luften och kan ligga torrt väldigt länge för att sedan börja gro när det kommer i kontakt med vatten/fukt värme ökar på tillväxten av mögel också.
Att koka grejerna dödar inte alla mögelsporer. De kan borra sig djupt in i material. Jag har varit med om att mögel spridit sig igenom 20 cm betong in till intill liggande rum och spridit sig vidare under tapet.

Jag skulle gissa på att du kommer att få störa eremiterna hur som helst. men MoaL har säkert något bra tips :)

October
4/25/14, 7:05 AM
#2

Ja, jag vet.Som ägare av ett äldre hus och en större trädgård så är ju mögel inte ett helt okänt begrepp…Alla husägares fasa…Läste just precis om ett hus som måste rivas pga mögel.😭Men nu gäller det alltså Crabitatet och eremiterna, hur kan jag rädda dom bäst?Är det stor risk att det sprids till det andra Crabitatet? Är noga med att inte flytta saker mellan crabitaten och att alltid sköta det friska först men är orolig ändå.Måste jag ge upp de här intressanta djuren nu?Om det inte hjälper att koka inredningen och eremiterna har mögelsporer på sig dessutom så är det ju i det närmaste hopplöst?

MoaL
4/25/14, 10:26 PM
#3

Oj, vilken jobbig situation! Jag har aldrig varit med om det hos mina eremiter. Det enda djur jag har haft svampar och mögel hos var hos en orientalisk klockgroda, och då kom det från en rot. 

Nu spånar jag hejvilt här, eftersom jag inte vet exakt hur man blir av med det, men jag tycker att du ska börja med att testa att saltvattenspreja allting. Blanda iordning en sprayflaska med saltvatten och spreja bottensubtratet ordentligt. Skrubba alla rötter, kokoshus och annat liknande material, och lägg det sedan i ett ordentligt salt saltvattenbad några dygn. Se om det hjälper. 🙂

På sidan om kommer du senare att behöva göra iordning ett nytt, fräscht crabitat. Saltspreja det en gång med vanligt saltvatten. När eremitkräftorna kommer upp allt eftersom bör du skrubba deras skal och bada dem i saltvatten (försiktigt), innan du sätter ned dem i det nya Crabitatet

Jag tror inte att svampar trivs särskilt bra i salt, men eremitkräftor mår inte heller bra när Crabitatet blir för salt, vilket är varför du måste flytta dem till det nya Crabitatet. När alla eremiter är flyttade till det nya Crabitatet kan du rengöra det gamla ordentligt, tillsätta nytt bottensubstrat och flytta över eremiterna igen om du vill. Saltspreja en gång.

Jag undrar om det är farligt att använda Virkon S när man rengör ett akvarium som man sedan ska ha eremitkräftor i? Annars är ju det ett förslag när du ska grundrengöra det gamla Crabitatet. 🙂

Låter jättebesvärligt i alla fall, men jag hoppas att det löser sig för dig. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

October
4/26/14, 6:08 AM
#4

Tack Moa och Sleggyman för snabba svar och synpunkter.Jag skall naturligtvis försöka.Jag har två eremiter där, hade 3 men en dog för en tid sedan vet inte om det berodde på möglet.Han bara stod där på ytan och såg helt fin ut, oskadad men väldigt död.Då hade jag lite mindre mögel och trodde ännu att jag kan putsa bort det efterhand, sedan kom de gula svamparna…

Har inte sett av de andra två på några dagar, hoppas de lever…

Mina Coenobita rugosus i det andra Crabitatet mår däremot utmärkt.Trodde det var en känslig art men jag har bara goda erfarenheter av dem.Lättskötta, snälla, roliga att se på.Som ett tips till alla som tror att de är svåra.Det kanske de kan vara men det behöver inte alltid vara så.Jag hade lite motgångar i början men nu är de bara till glädje.Tack Moa för ditt stöd då jag först skaffade eremiter.

MoaL
5/6/14, 5:33 PM
#5

#4 Hur går det med möglet och eremiterna?

Vad roligt att du har goda erfarenheter av C. rugosus! Själv har jag det motsatta, men det beror nog mycket på eremitkräftorna själva också, för jag har en som har hängt med i några år nu, medan andra har dött knall och fall. :/

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

October
5/8/14, 4:24 AM
#6

Jodå, jag har gjort i ordning ett nytt tillfälligt crabitat och den ena eremiten har flyttat dit.Han är pigg, upptvättad i saltvatten och ännu är hans hem mögelfritt.Den andra har jag inte hittat ännu.Han kommer inte upp på natten heller och maten ser helt orörd ut.Inga andra spår heller efter honom så antingen ömsar han eller ….

Hoppas jag hittar honom snart för det är trångt med ett extra crabitat och så vill jag ju ha ut möglet, inte särskillt aptitligt att se på.Har försökt rensa ut allt synligt mögel som jag kan få tag på så nu har han bara matskålar och vattenskålar kvar.Håll tummarna för att han lever!

Annons:
MoaL
5/14/14, 5:40 PM
#7

#6 Ja, självklart, jag håller verkligen tummarna för att att fortfarande är vid liv! Hur länge har han varit nedgrävd nu?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

October
5/18/14, 6:57 AM
#8

Vet inte, då de bara rör sig på natten.Så länge jag hade två där så är det ju omöjligt att veta vem som rört till det under natten.Efter att jag flyttat bort Bellatrix i början av maj har det inte varit någon rörelse i Crabitatet.Kanske 2-3 månader sedan vi faktiskt har sett honom.

Bellatrix mår bra i sitt nya hem och är ute och går varje natt.Har dessutom hittat ett hörn där han gillar att sova på dagen, mot glaset så jag kan se honom.🙂

Tack för tipset om maskrosblommor, mina rugosus älskar maskrosblom!

MoaL
5/19/14, 4:42 PM
#9

Vad skönt att Bellatrix mår bra i alla fall, så får man hoppas att den andra kommer upp snart. Annars kan det nog vara dags att gräva efter honom på ett tag.. :S

Tipset om maskrosor? I någon annan tråd antar jag då? 😃 Vad avis jag blir, här har det knappt kommit upp några maskrosor ännu, och definitivt inte någonstans där jag kan plocka till eremitkräftorna. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Sleggyman
5/19/14, 7:40 PM
#10

#8  Jag tycker det borde lukta förintelse om han är död.. tänk dagen efter en kräftskiva 😓

October
5/21/14, 3:46 PM
#11

Det var nog förra sommaren jag läste om maskrosorna. Men det kan gott upprepas, han gillar maskrosblommor bäst av allt. Ingen Uranus har kommit fram , trots att jag grävt bort en stor del av sanden. Möglet är nu i stort sätt borta men sporerna finns ju kvar i alla fall så det bir nog storstädning. Skall passa på och sätta in en back to nature slim bakgrund i stället för kokosnätet det var det som möglade först. Ja man kunde ju tro att det skulle lukta om han är död men jag känner inget. Kanske ett gott tecken.

October
5/22/14, 6:52 AM
#12

Vad glad jag blir! I dag grävde jag fram Uranus och nu åker möglet ut! Trodde först att han var död, blek och helt inne i skalet som han var.Helt orörlig.Men sedan hörde jag honom morra åt mig innifrån skalet. Jag sköljde hastigt av honom och grävde ner honom i det tillfälliga Crabitatet.Hoppas han inte tog alltför illa vid sig.Nu skall han få vara i fred någon tid sedan blir det flytt tillbaka till ett förnyat och väl rengjort crabitat. Hoppas vi slipper mögel framöver!

Sleggyman
5/22/14, 9:02 AM
#13

Härligt 👍

Annons:
MoaL
5/30/14, 10:07 PM
#14

#12 Oj vad skönt! Stort grattis! 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: