Annons:
Etikettövriga-kräftdjur-ex-krabbor
Läst 1377 ggr
Mushiumi
2014-06-01 16:35

Bruten krabbklo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har nyss fått hem en underbar liten halloweenkrabba! Dock såg jag att en av hans klor (den rörliga) är avbruten ungefär halvvägs in, så jag undrar om ni vet ifall det kan läka sig/regenerera sig i Ömsning eller annars ha någon negativ påverkan på honom?

Han verkar kunna äta och är helt frisk i övrigt. Han är också väldigt snäll och nyps aldrig 🙂

Annons:
ceci86
2014-06-02 13:35
#1

Min eremit fick ett hål i sin stora klo och hon gjorde om det hela men det tog 2-3 ömsningar. Det verkade inte ha någon påverkan på henne, det skulle vara ett problem om man levde i naturen :)

Mushiumi
2014-06-02 17:54
#2

Vad skönt att det gick bra för din eremit. Då hoppas jag på att Krabbis klo fixar sig också :)

Sleggyman
2014-06-03 00:07
#3

Du behöver inte vara orolig. Min saltvattens eremit hade bara en liten klo som var sönder och ett halvt ben allt annat var borta. På en Ömsning så hade han alla ben båda klorna tillbaka. Den där skadan är ingenting :)

MoaL
2014-06-04 02:57
#4

Grattis till din fina krabba!

Klon är inget bekymmer alls, det borde rättas till redan efter nästa Ömsning. Alla eremitkräftor och krabbor (vattenlevande) som jag har haft som har varit eller blivit skadade, har blivit hela och fina igen efter en Ömsning. En gång tog jag hem en vattenlevande krabba (Paratelphusa pantherina) som jag hade lyckats trampa på inne på en djuraffär. Den hade rymt ur akvariet och gick runt på golvet, som var mönstrat, så jag såg inte stackaren. "Knak" sa det bara, och jag höll på att dö av chock! Krabban också, såklart. Den förlorade båda klorna och alla ben, förutom ett eller två. Efter två veckor eller något sådant ömsade den hemma hos mig, och vips hade den alla lemmar på plats igen. 👍 Kräftdjur har en fantastisk förmåga att återbilda skadade eller förlorade kroppsdelar, så det lugnt. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Mushiumi
2014-06-04 19:37
#5

Men oj, otroligt att era djur klarade sig efter de skadorna!😮

Jag har inte haft kräftdjur innan så jag misstänkte bara att de hade en viss regenerationsförmåga, men att de var så duktiga på det hade jag inte kunnat ana!😍

Tack så mycket för att ni tog er tiden att svara. Det finns knappt några sidor där man kan prata om krabbor så jag kommer nog hänga här ett tag framöver. Dock känns det lite riskabelt eftersom man blir så sugen på att skaffa eremitkräftor samtidigt 😉

MoaL
2014-06-19 02:39
#6

#5 Haha, ja, det är väl en risk man får ta. 😉 Själv är jag sugen på krabbor, men känner att jag inte riktigt har plats för någon/några i nuläget. 

Hur har det gått med din krabba? 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Mushiumi
2014-07-25 22:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Liten uppdatering: Krabbis mår väldigt bra. Han ömsade nyss och är väldigt fin med sina klara färger och sina nya, hela och numera ännu större klor. Lite attityd och självförtroende verkar han också ha fått på köpet 😉

Mushiumi
2014-07-25 22:23
#8

På bilden gör han något som han inte kunde innan; nämligen hålla i en cheerios-ring XD (han får nyttigare mat vanligtvis)

Sleggyman
2014-07-26 09:44
#9

Najs 👍

inthegame
2014-07-26 16:18
#10

Vad gulligt! En cheerios^^

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

MoaL
2014-07-28 23:15
#11

Så härligt att höra! Alltid lika kul att höra om lyckade ömsningar. 👍 Han är ruskigt snygg, jag älskar färgerna!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Mysan_
2014-09-08 15:06
#12

Åh, vilken fin krabba! 😍

Upp till toppen
Annons: