Annons:
Etikettömsning
Läst 840 ggr
sverin
2014-09-26 10:19

Ömsning utan att gräva ner sig.

Hej

En av våra eremitkräftor ömsade igår kväll utan att gräva ner sig. Vad är bästa sättet att skydda den nu? Vi täckte över den med en kokosnötshalva efter att ha läst något inlägg här. Men hur länge ska man låta den vara? Hur blir det med mat och Vatten?

Eller ska man försöka isolera den ifrån vår andra på något annat sätt?

Mvh Johan

Annons:
inthegame
2014-09-26 21:52
#1

Hej! Jag ska svara så gott jag kan! Annars får någon annan komma och rätta mig! Tyvärr är risken stor att din kräfta dör:( Hur djupt bottensubstrat har du? Lägg din kokosnöt med öppningen mot terrarieglaset så ingen kompis kan komma och störa! Håll luftfuktigheten hög! De klarar sig utan mat och Vatten under ömsen. Förmodligen kommer din kräfta gräva sig upp när hen är klar. Hen kommer vara hungrig och törstig när hen kommer upp så vänta med en liten buffé😃 De kan ömsa från en månad till flera beroende på art, storlek men också bara slumpmässigt. Lycka till!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

sverin
2014-09-26 23:17
#2

Bottensubstratet är ca 10cm (behöver det vara djupare ?) och fuktigheten 85%. Har lagt kokosnöt med öppning mot glaset nu så får vi hålla tummarna.

inthegame
2014-09-27 19:19
#3

Det behöver nog vara i alla fall 15 cm djupt! Ja nu håller vi tummarna! Vilken art är det?

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

inthegame
2014-10-04 08:38
#4

Hur går det?

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Upp till toppen
Annons: