Annons:
Etikettömsning
Läst 890 ggr
biancaanka
2014-11-12 11:23

nya eremiter, kanske redan ömsar?

För en vecka sedan köpte vi tre eremit kräftor (jordgubbar) . Första dagen var alla väldigt pigga och utforskade sitt nya hem. Dagen efter hade alla tre grävt ner sig och har inte kommit upp sedan dess. Kan det vara så att de ömsar redan? De första nätterna kunde man ändå höra dom kraffsa runt lite, men nu har det varit helt tyst i ett par dagar. Man blir ju orolig!

Annons:
Sleggyman
2014-11-12 18:17
#1

Ta det bara lungt. Luktar det inte förintelse så lever dom… Tänk dagen efter en räkfrossa som stått i solen ;)

biancaanka
2014-11-12 20:46
#2

Haha, nej det stinker i alla fall inte… Kan dom vara helt knäpptysta när dom är nedgrävda? Eller ska man kunna höra dom ibland? Vet att en veckas tid inte är så mycket när det gäller kräftisar…

Sleggyman
2014-11-14 18:29
#3

Vej om de borde kunna höras, jag har bara saltvattens levande eremiter. De ömsar på ett skyddat ställe utan att gräva ner sig.

Rent gissningsvis tror jag de håller sig väldigt stilla medans deras exo härdar,

MoaL
2014-12-19 22:35
#4

Hur har det gått med dina eremiter? 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

biancaanka
2015-01-06 20:45
#5

Det har gått jättebra! Men man är ju så otålig när dom är nedgrävda så länge! Till slut kom de upp en efter en. På en av dom kunde man se tydligt att han hade ömsat och hade blivit större. Den kräftan har varit mest aktiv också. De två andra är väldigt försiktiga och är mest uppe på nätterna. Mina barn har döpt kräftorna till Taggis, Snäckis och Fiona :-)

MoaL
2015-01-06 21:49
#6

Vad roligt att höra! Jo, ibland kan det dröja länge, men man blir så lycklig när de väl dyker upp. ^^ Vissa blir väldigt aktiva när de kommer upp efter en Ömsning, andra blir mer försiktiga. Det är väldigt individuellt, men helt normalt. 🙂 
Söta namn! 😃

 Har de ätit mycket? Vad får de för mat?🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
biancaanka
2015-01-07 20:18
#7

Jag ger dom allt möjligt, olika frukter, nötter, kokos mm. Räkor är en favorit och blåbär med! Nån gång fick dom en korvbit och av den blev det bara smulor kvar, så det vill dom nog ha snart igen :-)

Upp till toppen
Annons: