Annons:
Etikettarter-artbestämning
Läst 1213 ggr
Miamoja
2015-01-11 23:06

Art?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, vi fick med oss en fripassagerare efter en resa i Tanzania. Vet någon vad Herman är för art?

Annons:
MoaL
2015-01-12 02:22
#1

Ojdå, hur lyckades han komma med? Det där ser inte ut som någon eremitkräfta jag känner till, så jag är lite bekymrad att det kanske är en vattenlevande eremit. 

Har du en ordentlig saltvattenskål åt honom? Hur beter han sig? Se till att fukta ordentligt tills ni vet mer.

Får jag låna din bild och fråga på ett engelskspråkigt forum? Har du några fler bilder på honom?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Miamoja
2015-01-13 07:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har misstänkt detta med…. Herman verkar må bra, han rör sig mycket och stannar och badar i saltvattenskålen ofta! Dela gärna! Här kommer en bild till. PS. Han råkade komma med i snäcksamlingen :-(

Sleggyman
2015-01-13 21:53
#3

Saltvattens levande eremiter klarar sig länge ovanför vattenytan. Jag har en som brukar vara uppe vid överrinningboxen och krypa runt på kanten flera timmar.

inthegame
2015-01-13 22:14
#4

Oj! Men vad söt Herman är! Hoppas att arten hittas:)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

MoaL
2015-01-23 21:53
#5

Jag vet fortfarande inte vilken art det är, men även andra håller med om att det är en vattenlevande liten rackare. 🙂 Eventuellt en semiakvatisk eremit, jag väntar på mer detaljer. 

Hur var förhållandena där du fann den lilla? Hur mår den i dagsläget?🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Sleggyman
2015-01-24 10:07
#6

Det enda jag lyckats hitta som liknar din eremit är en full saltvattens levande eremit som enda namn jag hittat är hairy hermitcrab. Ögonen är desamma färgen på kroppen misstämmer lite men det kan beror på mat eller att den är ovan vattenytan.  

Du borde testa göra en större vattendel och se om den vill hänga nere under ytan istället för ovan. Saltvattens eremiter är fruktansvärt härdiga mot stress och annat, så det är nog därför den överlevt så pass länge.

Annons:
Upp till toppen
Annons: