Annons:
Etikettarter-artbestämning
Läst 827 ggr
Reptilian Feline
5/11/15, 11:49 AM

Hur identifierar jag eremtikräft-art?

Jag har fått 5st eremitkräftor som jag skulle behöva artbestämma, men eftersom jag inte haft sådana tidigare så vet jag inte vilka delar av kräftan som behöver studeras i detalj. Anledningen till att jag fick dem var att jag skulle ha större chans att klara dem… "jag kommer bara att ha död på dem, du fixar det nog bättre" sa han ungefär och gav mig dem.

Jag ska köpa saltvattensalt och kokosmull till dem, sen kan jag fixa deras nya hem. Men som sagt var… hur vet jag/tar jag reda på vilken art det är? De har lite olika färg på benen och en har lite mer knottror på den stora klon. Misstänker Brevimanus, men jag vill vara säker.

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

Annons:
MoaL
5/12/15, 10:09 PM
#1

Hej och välkommen hit! Grattis till dina nya eremiter! 😃

Det är svårt att säga, man tittar egentligen på allting. Ögon, klor, ben, antenner, ryggsköld, skal… Om du postar bilder på dina eremiter här i forumet så hjälper vi dig gärna. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Reptilian Feline
5/13/15, 8:59 AM
#2

OK. Tack! 😃

De är rätt så pigga på att komma fram när jag plockar upp dem, så bilder ska inte bli några problem.

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

Reptilian Feline
5/15/15, 1:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#3

Här kommer några bilder som jag hoppas kan vara till hjälp. Minstingen har bytt skal till ett jag fick när jag var liten, så nu försvinner den in lite mer.

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

MoaL
5/15/15, 4:31 PM
#4

Ooh, du är lyckligt lottad! Det är C. clypeatus, den härdigaste av arterna. Dessutom praktiskt taget omöjlig att få tag på inom handeln för närvarande. Inte en enda gång sedan jag började med eremiter har det gått att beställa in sådana till djuraffären, och jag vet bara folk som har fått tag på dem via mässor. 

De är jättetrevliga eremiter; tuffa, aktiva och framåt. Dessutom blir de stora och kraftiga.

Dock ser de ut att vara i behov av att ömsa, så jag skulle se till att snabbt ordna ett akvarium med ett djupt (minst 15 cm) lager sand+mull åt dem om jag var du. Har de både salt- och sötvatten? Och vad ger du dem för mat? 🙂 Glöm inte att ge tillskott av kalk (krossade ostronskal, sepiaskal, krossat äggskal, kalciumrika grönsaker/växter, etc.).

Räkor med skal ger tillskott av både protein och kitin, så det rekommenderas! Nu när våren är här är exempelvis maskrosor jättenyttigt. Se bara till att inte plocka vid vägar eller dylika ställen där de kan bli förorenade. 👍

Stort grattis till dina fina eremitkräftor!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Reptilian Feline
5/15/15, 4:39 PM
#5

Tack Moa! Jag började misstänka att det var clypeatus när jag började söka efter eremitskal på tyska sidor och ramlade över en bild som var nästan exakt lika dan som en jag själv tagit.

I helgen ska jag fixa till deras hem med ordentligt med sand och kokosmull. De har både söt- och saltvatten (sera Marine Salt) från min sköldpaddas akvarium. Eremiterna får i stort sett samma mat som snäckorna + vad min sköldis Medusa äter, och de äter bra. Jag ska posta lite utförligare i en egen tråd :)

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

Upp till toppen
Annons: