Annons:
Etikettnytillskott
Läst 753 ggr
CicSof
2015-05-22 23:14

Ny eremitkräftägare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har haft stor nytta av informationen här på sajten i förberedelserna inför att få hem våra nya husdjur. Tack för det!! Nu har våra 4 små eremiter bott in sig två veckor. De har väldigt olika personligheter märkte vi omedelbart men jag tror 3 av dem mår bra. Den 4e är jag orolig för, Lasse. Han har grävt ner sig under vattenskålen och har bara varit uppe ett fåtal gånger. När han varit uppe har han varit extremt stillsam. Han lever dock och ser fin ut såvitt jag kan se. Jag försöker att inte störa honom men ibland vill jag ju kolla om han lever. :( Han verkar inte kunna krypa in helt i skalet dock utan sticker alltid ut en bra bit. (har beställt nya skal men de kom inte idag heller). När han var uppe hade de andra en tendens att sätta sig ovanpå honom men det såg mest vänligt ut. Tänkte om han blev irriterad på det och grävde ner sig? Minstingen, Rambo, har också grävt ner sig till och från men är betydligt mer aktiv i övrigt. hur tycker ni jag ska göra m Lasse???!! Bifogar en bild (på snedden) på Skrammelpotten (barnen har valt namnen) som klättrar i taket!!

Annons:
Reptilian Feline
2015-05-24 21:14
#1

Jag är helt ny på det här men har sökt och googlat en hel massa om eremitkräftor. Om jag har förstått det hela rätt, så ska Lasse till att ömsa. Han behöver i så fall tillräckligt djupt bottensubstrat för att kunna gräva ner sig helt (åtminstone 3 gånger så djupt som han är hög när han står upp mätt från "tassarna" till toppen av ögonen). Jag hoppas jag har rätt och att allt går bra med Lasse! Om du inte har tillräckligt djupt substrat så kan du försiktigt fylla på mer UTAN att trycka till det.

Jag använder sand blandad med kokosjord.

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

CicSof
2015-05-27 20:59
#2

Ja nu är han i full gång o ömsar!! Håll tummarna att det går bra!!!

Reptilian Feline
2015-05-28 11:25
#3

Det kan ta ett bra tag innan han är färdig. Hoppas allt går bra!!!!

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

cHorse
2015-05-28 21:40
#4

Så söt! Lycka till med de små kräftorna :D

Upp till toppen
Annons: