Annons:
Etikettarter-artbestämning
Läst 831 ggr
cHorse
2015-05-26 18:32

Hjälp med val av art

Hej!

Jag har en stackars Coenobita clypeatus ensam i ett akvarium (hans vänner gick tyvärr bort inom en månad efter jag köpt dem…), och jag vill såklart ordna nya vänner till honom.

Jag var helt inriktad på brevimanus, då det verkar vara en trevlig art, men dem fanns tydligen inte att beställa för tillfället. Nu står det mellan violascens och rugosus, och jag skulle gärna vilja ha lite information av er som har erfarenhet av dessa arter hur dem är att ha? Vilken skulle ni välja?

Tack på förhand :D

Annons:
Reptilian Feline
2015-05-28 11:27
#1

Förlåt en nybörjare, men kan man blanda arter?

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

cHorse
2015-05-28 21:39
#2

Man ska alltid sikta på att ha samma art i ett terrarium, då de alltid trivs bäst med artfrände (och det kan bli problem mellan olika arter). För mig går det tyvärr inte då det inte går att få tag i C. clypeatus i Sverige nu,  så jag tror att C. rugosus är bättre än ingen kompis alls för honom. Rugosus verkar vara en lugn och snäll art som har hållits tillsammans med clypeatus tillsammans utan problem, så jag hoppas att det kommer fungera bra.
Hade ju inte räknat med att de 4 jag köpte skulle dö på direkten… :(

MoaL
2015-05-28 22:51
#3

Jag har nästan ingen erfarenhet av C. violascens, men desto mer av rugosus. Vissa kan vara riktigt lättstressade och territoriella, men jag har mest upplevt att de kan bråka med sina egna artfränder, om man sätter in nya okända sådana till en redan etablerad rugosus-grupp.  Att sätta ihop några rugosus med din clypeatus borde förhoppningsvis inte vara några problem. 🙂

Jag har aldrig upplevt några större problem med att blanda arter, annat än att vissa arter är extrema när det gäller att gräva och därför kan störa andra eremiter, men det innefattar ju även egna artfränder. Jag ser inga fel med att hålla olika arter tillsammans. Se bara till att ha ett tillräckligt stort crabitat så att de inte behöver vara uti varandra hela tiden. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

cHorse
2015-05-30 19:18
#4

Då får jag hoppas att det går bra!

Vågade inte testa med Viola, då jag läst att dem kan vara väldigt territoriella och gräva upp ömsande eremiter.

Det är på 190 l med ordentligt med substrat, det borde ju räcka lagom till 4 eremiter :)

Upp till toppen
Annons: