Annons:
Etikettnytillskott
Läst 836 ggr
cHorse
2015-05-30 22:35

Karantän / ISO

Hur gör ni när ni köper nya eremitkräftor till gruppen? Släpper ni in dem i "huvudterrariet" direkt, eller låter ni dem vara i karantän/isoleras ett tag innan? Hur länge i så fall? :)

Annons:
Reptilian Feline
2015-06-01 12:33
#1

Jag hade satt dem i karantän en månad och sett så att allt var OK innan jag släppte in dem.

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

cHorse
2015-06-01 15:40
#2

Tack för svaret! 
Det blir nog att sätta dem i karantän, speciellt eftersom kräftan jag har hemma verkar ömsa för tillfället :)

Reptilian Feline
2015-06-01 16:16
#3

Då ska du definitivt inte introducera nya om din gamla ömsar… dessutom kanske nån av de nya vill ömsa också, det var så jag tänkte… ISO är bra åt båda hållen :)

Whippetar, Afrikansk vändhalssköldpadda, snäckor, spökskräckor, eremitkräftor, kan någon säga "Menageri"?

MoaL
2015-06-09 23:05
#4

Jag gör som #1 och sätter dem i karantän minst en månad. Både för att man ska kunna se så att de inte har ohyra eller är sjuka och för att de ska få möjlighet att ömsa, men också framförallt för att de ska få landa och för att inte stressa de man redan har i onödan. Om man sätter in nya eremiter till en redan stabil grupp, och så visar det sig att en eller två av de nya kanske dör av stress, och så köper du kanske någon till som du sätter in, och så vidare… Det stressar de du redan har, och har man otur så kan det stressa ihjäl dem. Jag gjorde det misstaget när jag var nybörjare, och jag lärde mig av det, för det var en väldigt hård läxa. Är man inte någorlunda säker på att ens nya husdjur kommer att överleva den närmaste månaden, så ska man inte sätta ihop dem med eremiter man har sedan tidigare. Man ska alltid hålla nya individer åtskilda från huvudgruppen, för allas skull. Det lönar sig i slutändan.🙂 

Dessutom kan det visa sig att de eremitkräftor man redan har försöker bossa runt med nykomlingarna, och den stressen vill man inte lägga till den de redan är utsatta för med allt vad insamling, hantering, transport, etc. innebär, och som fortfarande är väldigt färsk för nyinköpta eremiter.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: