Annons:
Etikettatt-äga-eremitkräftor
Läst 1102 ggr
camilla85
2015-07-08 22:06

Är eremiter svåra att ha?

Hej ny här men har kikat runt väldigt mycket 🙂. Verkligen en super bra sida med mycket information.

Jag hade eremiter när jag var mindre och lyssnade då på djuraffärens råd om hur de skulle hållas vilket så klart inte var rätt. Under årens gång har man ju lärt sig att affärerna har väldigt lite kunskap om de flesta djuren känns de som tyvärr. Iaf så har mitt intresse för eremiter aldrig försvunnit men jag har inte skaffat några igen men börjar nu bli väldigt sugen 🙂. Och den här gången vill jag göra allt rätt.

När jag läser om dom så låter de lite svåra att hålla. Är det bara min uppfattning av de jag läst eller är det så? Är det svårt att hålla luftfuktigheten och temperaturen rätt? Jag har tre barn och äldsta är 6,5 år de blir så klart mycket ljud och spring runt lägenheten. Läser att de är stresskänsliga så funderar över om de är känsliga för sånt också eller om de mer gäller miljöombyten? Och eremiterna skulle vara till mig inte någon leksak till barnen bara så ni vet 😉.

Annons:
MoaL
2015-07-10 22:18
#1

Hej och välkommen hit!
Nej, eremitkräftor är faktiskt väldigt lätta att hålla. Jag tyckte själv att det lät nästintill omöjligt i början, men så fort jag kom igång så insåg jag att det inte var det. 😉

Så länge Crabitatet inte är för välventilerat, så brukar varken luftfuktighet eller temperatur vara särskilt svår att hålla. Har man en hygrometer så är det lätt att hålla koll, och sjunker luftfuktigheten så är det bara att fukta/spraya lite Vatten i Crabitatet för att få upp den igen.

Eremitkräftor hör inte på samma sätt som vi, utan känner mer vibrationer och liknande. Jag skulle med andra ord tro att de känner av barnens spring, snarare än deras röster. Så länge barnen inte stöter i Crabitatet i sina lekar eller pillar med eremiterna eller deras inredning/mat/vatten i onödan, så är det ingen fara. Det är miljöombyten, överdriven hantering och många nära i tid upprepade förändringar (exempelvis introducering av nya, främmande eremiter) som är riskabelt. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: