Annons:
Etikettvattenlevande-eremitkräftor
Läst 1003 ggr
WolfFire93
12/6/15, 11:49 AM

krabba med eremit?

Hej! :D Jag har alltid älskat kräftdjur, jag hade en eremit som liten och senare har jag haft saltvatten med olika krabbor och några tricolor eremiter :3 jag har precis börjat med olika sötvattensräkor men…. Nu vill jag ha sötvattens krabbor… X3 Jag köpte ett terrarium igår, för det var billigt. Så jag funderar på att ha dem där i, med en stor landdel. Det kommer vara lite drygt 10-12cm djupt Vatten. Min fråga är, finns det någon eremit kräfta som gillar 10cm djupt Vatten? Ser inte så många vivarium med dem…

Annons:
kaninsköld
2/17/16, 9:43 AM
#1

Tyvvär tror jag de flesta vattenlevande eremitkräftor föredrar djupare än 10 cm, och landlevande kommer drunkna :(

Mvh Kaninsköld

WolfFire93
2/17/16, 7:34 PM
MoaL
2/18/16, 10:27 AM
#3

Rent tekniskt skulle det väl gå, om landdelen var stor och säkert avskiljd (alltså utan läckage) från vattendelen så att eremitkräftorna kan gräva ned sig ordentligt (minst 15cm djup sand/mull). Dessutom måste det finnas ett eller flera stabila och enkla sätt för dem att snabbt ta sig upp ur vattendelen eftersom de inte kan andas under Vatten

MEN, jag skulle tyvärr tro att krabborna inte blir så långlivade. Krabbor i sig själva är rätt aggressiva och man måste nog ha både väldigt stort och väldigt välinrett för att ha flera tillsammans, annars dödar de varandra. Eremitkräftor är större och jag tvivlar starkt på att de skulle låta krabborna vara om de fick tag i dem. Och fick en eremitkräfta tag i en krabba skulle jag tyvärr tro att de plockar sönder stackaren. Jag skulle inte försöka i första taget, så länge jag inte hade ett enormt paludarium med inredning från botten till tak. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: