Annons:
Etikettbeteende-hälsa-sjukdom
Läst 1975 ggr
linle321
2016-02-06 23:45

Sorg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej, igår fick jag en chock då jag skulle ge mina eremitkräftor mat…en satt vid sötvattensskålen UTAN SKAL!! Den tog helt öppet ett bad…Bifogar bild…jag fick panik och visste inte vad jag skulle göra, utan lade dit ett skal (finns massor att välja på) och sprayade med Vatten (så den inte skulle torka ut) sen lät jag den vara ifred. Några timmar senare rörde den sig inte. Den dog :( Jag har (hade) sex eremitkräftor varav en har legat nergrävd hela tiden. Sist jag kollade under sanden så levde den, men den var slö..det var en-två månader sen, så jag tänkte kolla runt lite imorgon med.

Jag har konstiga kryp i matskålen, jag trodde de kom från mossan så bytte ut hela den, men de finns kvar. Har aldrig sett dem på kräftorna dock. Små..svarta smala…håller sig bara i maten. Kräftorna  får färsk mat varje dag (gourmémat). Sen har det börjat växa konstiga rötter i sanden, och även kommit upp lite svampar (bifogar bild)

Men efter eremitkräftans död igår så klandrar jag mig själv helt, och känner att jag kanske inte är lämplig skötare av dessa småttingar? Är det någon som vill ta över de jag har kvar (gratis)? Jag bor i Borlänge…jag känner tyvärr att mitt dåliga samvete tar över…jag tycker jag har gjort ALLT som man ska (för dem) De har stort terrarie, massa gömställen, djup sand, mossa, salt och sötvatten, jag fuktar dagligen osv…

Men jag vill inte att de ska hamna hos vem som helst. Jag har hela tiden sagt att jag hellre har dem kvar, om jag inte vet att de hamnar hos någon som vill dem lika väl som jag? Men så kom jag ju på att jag kan testa här? Om någon finns i närheten av Borlänge och/eller kan ta sig hit?

Mvh en lite sorgsen Linda

Annons:
Grodan
2016-02-07 00:00
#1

Åh, vad jobbigt. Jag förstår precis. Jag har INTE eremitkräftor för just detta, att jag är rädd att jag inte ska klara av det.

Jag hoppas dock att du kan få bukt med dina problem. Du har ju varit så duktig hittills. Det kanske bara är några små justeringar som behövs. Tänk stressen med att de ska byta hem och miljö.

Kram ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tjeja
2016-02-07 00:05
#2

❤️ Stor Kram!

Du gör det bästa du kan!  Fortsätt istället att leta information och söka kunskap. Fortsätt lära dig hur man sköter kräftorna på bästa sätt.

Troligtvis behöver hela deras terrarium saneras ifrån vad det nu är för kryp, ohyra och svamp som växer där. Men oavsett vad du gör, Eremitkräftor är också levande varelser och som alla andra levande varelser kommer de en dag att dö så klandra inte dig själv utan fortsätt göra det bästa du kan. Så länge du inte känner att du inte ha intresse att ta hand om dem längre förstås. För då kan det vara bättre att de får en annan matte eller husse som sköter om dem istället förstås.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sleggyman
2016-02-16 17:09
#3

De är aldrig roligt när ens djur dör. Jag förstår dig precis, Jag har nyss hittat min älsta saltvattens eremit ihjältorkad bakom akvariumet. Jag har haft honom nästan 6år 😭

Det värsta är att jag tror jag hörde när han föll ner dit en morgon men valde att inte gå och kolla pga jag var sen till jobbet…

linle321
2016-02-16 17:37
#4

Å nej vad hemskt att hitta sin eremit uttorkad? :( Tack snälla för era fina ord (och tröst) <3 Jag har nu tänkt sanera hela terrariet och byta ut all sand och mossa…MEN…jag har tre stycken nergrävda…och de har varit nergrävda i åtminstone två mån…den ena mer än så…så jag vet inte hur jag ska göra? Om jag ska vänta? Men jag misstänker att de aldrig kommer att vara uppe -alla- samtidigt heller? hur göra? Jag har ett stort terrarie, och hade sex från början…nu är det fem kvar…men tre av dem vet jag som sagt inte om de lever längre?

Jag har läst allt jag kan hitta om eremitkräftor, men kommer nog aldrig att kunna bli fullärd. Men denna händelse tyckte jag var jättehemsk! Hoppas verkligen det inte händer igen (inte iaf på samma sätt) Jag funderar och funderar vad som kan ha gått fel? För det första så lämnade h*n skalet dagtid medans lampan var på? Bara det känns konstigt? Och så funderar jag om det var mitt fel…att jag kom och "störde" mitt i skalbytet så den blev stressad av det? Jag såg ju inget först (iom att det är ett större terrarium)…jag var på andra sidan och tog bort deras matskål (för att göra ren den samt fylla på)…och då brukar jag alltid kika över hela terrariet sen..hur många som är framme osv…och DÅ upptäckte jag den…just på väg ner i sötvattensskålen??

Nåväl, den kanske var sjuk helt enkelt? Jag lär ju aldrig få veta…:´(

Tjeja
2016-02-16 19:31
#5

När jag var barn.. på den tiden ingen hade eremitkräftor hemma i akvarium i sverige än. Smugglade jag och min mamma med oss eremitkräftor hem från en semester på cypern.

Vi hade dem akvariet fyllt med Vatten tillsammans med fiskar och annat. När det var dags för skalbyte letade vi i alla möjliga affärer efter snäckor som skulle kunna vara lämpliga i storlek. Kokade dem länge först (eftersom man aldrig vet vad för gifter de kan vara behandlade med eller vilka bakterier som är främmande för djuren som kunde finnas kvar osv.)

Vid två tillfällen när någon av våra kräftor fick för sig att byta skal hade vi turen att vara med och sitta och titta på när bytet skedde. Minns speciellt när kräftan noggrant undersökte och provade ett skal, ena gången blev nya skalet ratat andra gången blev det flytt.  Testerna och bytet gick väldigt fort när det väl gjordes. Kräftan höll i båda skalen och kravlade/hoppade över med stjärten direkt. 

Tänker att om din kräfta var naken måste något gått fel mycket tidigare annars skulle den inte släppt skalet. De kryper liksom inte  ut och runt utan skal frivilligt för att leta något nytt. 

Jättesorgligt det som hände dig. 💔Vet inte om våra eremiter var extra tuffa eller om din var extra känslig och blev stressad eller något i sitt byte. Men har svårt att tänka mig att den skulle släppt båda skalen av stress under bytet utan i så fall snarare ha stannat kvar i det skal han hade på sig för ögonblicket när han blev störd eller hoppat snabbt tillbaka i sitt gamla skal. Lika fort som de drar ihop sig när de blir rädda så att säga. Inte släppa skalen och hitta på något annat.

Tänker spontant också att om de håller sig nedgrävda länge och inte ligger i vattenfyllt akvarium kanske det helt enkelt är för torrt för dem egentligen? Därför de trycker. Jag skulle försöka hålla en fuktigare miljö i så fall. Försöka efterlikna en strand där det finns riktigt grunt men sandfyllt Vatten så de även hade sand under Vatten att gräva ned sig i och inte bara torrsand så att säga.

Om det är en i huvudsak landlevande eremitkräfta kanske det skulle finnas sand som var helt genomfuktad och där vattenytan typ var i höjd med sandytan i någon del av akvariet också ändå.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

linle321
2016-02-16 20:28
#6

Hej och tack för ditt svar :) intressant att läsa om din erfarenhet…och vad häftigt att få se dem byta skal..trodde inte att det gick till så som du beskriver? :)

Jag fuktar varje dag i terrariet..och har snarare tänkt att det varit FÖR FUKTIGT (med tanke på svampen osv)…men kanske ska prova att fukta mer eller helt enkelt satsa på en fogger? :)

Annons:
Grodan
2016-02-16 20:49
#7

#5 Intressant om hur du höll e-kräftor.

Och mycket intressanta funderingar.

❤️

Nyfikna frågor (ej värderade på något vis, bara allmänt nyfiken-dumma) Var det söt eller saltvatten i akvariet? Fanns landdel eller levde de 7/24 i Vatten? Vilken art var det?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2016-02-16 20:51
#8

#6 Hur tusan håller man eg ett terrarium fritt från oönskade växter o tjafs när det är både varmt och fuktigt?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tjeja
2016-02-16 22:08
#9

#7 fråga på du! Ska svara så gott jag kan.

Tyvärr var jag bara 8 år när vi var till cypern så jag har kanske svårt att svara på endel saker förklarligt.

Medelhavet runt cypern är väl salt? Det var i alla fall eremitkräftor ifrån stranden där och därav bör ju vattnet i akvariet ha varit av samma salthalt. Vi var ute på "handtaget" .. ifall nu salthalten skiftar i områdena runt (som typ runt skånes kust etc).

Akvariet var helfyllt med Vatten, inget land område alls. Så ja de levde under Vatten 24/7 utom när de klättrade upp korta stunder på filter eller någon växt/gren någon gång i bland. Satt aldrig kvar eller befann sig någon längre stund över ytan vad jag kan minnas alls. 

 Vilken art det var har jag förstås ingen som helst aning om tyvärr. Vad finns det för arter runt Cyperns kust? Finns det flera eller bara en?

#6 Har du blivit rekommenderad att hålla fuktigt med dimma/ånga eller så? Eller hur bär du dig åt för att "fukta" och bevara den fuktiga miljön där inne?

Risken om man tex sprayar är ju att vätskan bara fäster på insidan av glas och inredning och det börjar växa alger etc där typ tänker jag. Men jag är ingen akvarie- eller terrarie expert på något vis, tvärt om, bara mina funderingar efter logik.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2016-02-16 22:14
#10

Kommer däremot ihåg hur de klättrade upp till ytan när vi matade dem med levande mygglarver. Det var både äckligt och kul.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

linle321
2016-02-16 22:37
#11

Jag har inte blivit rekommenderad ånga..utan jag är inne på det då jag har ormar som också behöver ha det fuktigt emellanåt (dock inte jämt) Därav min tanke på fogger?

Jag sprayar med vattenflaska minst en gng per dag, och då rejält. Sen har jag helt stängt..det är lite små glipor här och där mellan glas/lampa och så bara…ser jag att det verkar för torrt, så häller jag över lite Vatten. Min grundregel (som jag läste någonstans) är att sanden ska vara så pass blöt att man kan göra sandslott lätt av den? Sen är den ena sidan mer fuktig än den andra (har säkert med värmematta/lampa att göra)? 

Djur tror jag inte heller att man kan undkomma, och då tänker jag på småkryp..men svamp känns inte ok? Då lär det väl vara för fuktigt? Svamp växer väl inte om det är för torrt, eller? Mina ormar har ju blomflugor i deras terrarie…så nej, jag tror inte det går att komma ifrån? Men jag vill ju verkligen att terrariet ska vara OPTIMALT, men förstår att det är svårt. Men det viktigaste är ändå att eremitkräftorna mår bra? Två är framme nu och de verkar då fullt friska och pigga? De här är ju oerhört bortskämda, och får varje dag en gourméttallrik med minst 7 olika sorters frukt/nötter/protein osv Ofta får de även Honung och popcorn också. Så jag gör allt för att de ska trivas…men jag kanske gör något fel ändå?

Tipsa mig gärna mer, och/eller om ni tror att jag felat med något? :)

Tjeja
2016-02-16 22:43
#12

tja.. klart at svamp inte känns som något att hurra över i alla fall.

men å andra sidan svårt att svara på om det är fukten som verkligen är boven i så fall eller om det är så att det kommit in svampsporer i terrariet med något av materialet där. För fukt behöver dem ju ändå. Eller är det för varmt kanske? Nog för att eremitkräftor behöver värme men även de kan ju få för mycket av det goda så att säga.

Kan inte tipsa om så mycket mer egentligen tror jag. För jag har bara mina egna erfarenheter och minnen kvar sedan barnsben och ingen egentlig kunskap annat än egna logiska funderingar.

Hoppas du hittar orsaken och att du får svar här som hjälper dig.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MoaL
2016-02-18 11:09
#13

Hej!
Jag beklagar verkligen att du förlorat din eremitkräfta. Jag har också varit med om eremiter som har släppt skalet och sedan dött, och jag vet många andra som har upplevt samma sak. Varför de gör det vet jag inte, men det händer tyvärr ibland. 

Om det händer igen tycker jag att du ska hälla upp lite Vatten i en skål, lyfta upp eremitkräftan över benen/klorna och doppa den mjuka känsliga delen i vattnet så att all sand och smuts far bort, och sedan försiktigt försöka sätta ned den i ett passande skal som du har sköljt ur. Ibland tar de skalet, ibland får man envisas lite innan de tar det, och andra gånger är det stört omöjligt och de vägrar ta det, och försöker bara ta sig ur som om det brann inne i skalet. 🤔 Det är väldigt konstigt och jag har ingen förklaring på varför de gör såhär. Den enda jag vet är att det inte är ett bra tecken. 

Har du någon bild på krypen i matskålen? Ibland får jag hoppstjärtar i mina eremiters mat, men byter jag bara ofta så försvinner de ganska snabbt.

Rötter låter som att något har rotat sig, men vad det kommer ifrån kan jag inte säga. Det kan vara mossa som har tagit sig eller något frö som följde med mossan eller som de har fått att äta som har grott, vem vet. Har du testat att gräva upp rotdelen du kan se och följa den?

Svampar låter som att du har för fuktigt/för dålig luftcirkulation, eller bara har haft otur. Sporer brukar kunna följa med rötter och mossa, eller med mullen beroende på vad för mull man har. Vad har du blandat i sanden? 
Har du en hygrometer? Det kan vara bra så att man inte fuktar i onödan. Du bör också ventilera lite mer, eller/och skaffa en terrariumfläkt så att luften i terrariet inte är så stillastående. 

Eftersom du har så mycket problem med bottensubstratet just nu så skulle jag byta ut det helt. Ny sand, ny mull, ny mossa, samt skrubba all inredning (utan rengöringsmedel). Med jämna mellanrum (typ ett par gånger per år) och så länge alla eremitkräftor är på ytan så kan du gärna vända bottensubstratet, d v s röra runt i den från botten till yta. Då märker man också om substratet är för fuktigt i botten och kan blanda i torr sand. 

Jag tycker absolut att du ska behålla dina raringar, jag tycker att det låter som att de har ett toppenhem. 👍 Ibland får man bakslag, och när det gäller just eremitkräftor är man ofta med om många, varav man inte förstår varför typ 90% av dem inträffade. 🤔 Eremitkräftor är rätt kluriga, minst sagt, men ack så underbara. 

Ge inte upp, och lycka till! 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
linle321
2016-02-18 11:36
#14

Tack Moa :)

 Jag har bestämt mig nu för att köpa helt ny sand, mossa o s v idag…jag kommer ju garanterat stressa de två som är uppe..och säkert de tre som är nedgrävda? :/ Jag har ju visserligen ingen aning om de lever längre? Krypen i matskålen hade jag inte sett på et tag, men så i förrgår fuktade jag på mer än vanligt och även hällde Vatten över sanden (då ngn skrev att det kunde vara för torrt)…och DÅ kom de direkt till kvällen och "invaderade" matskålen….fläkt? Hygrometer? Absolut! Jag gör och införskaffar det som behövs :) 

Ska kolla runt lite…har ngn en länk till en lämplig fläkt och/el hygrometer så blir jag jätteglad :) Ja, sorgset var det…verkligen…det som var var ju att han tog sig ett bad och gjorde sig ren -fast jag var där- så jag var ju övertygad om att han/hon skulle inta skalet igen…därför klandrar jag mig själv för att jag säkert kom och störde/avbröt…:( Jaja, jag kämpar på…men skulle det hända igen, så får vi se…:/

Jag har blandat i sån här kalk (?) sand…vet inte vad det hette, men djuraffären hjälpte mig..men det behövs nog mer…som sagt- idag får de nedgrävda komma upp och så ska jag få bort allt…hoppas det går bra, och det ska bli såå skönt att få "starta om på  nytt" med fräscht :)

En annan sak också förresten…mitt sötvatten tar jag från mitt akvarium..då jag läste någonstans att det skulle vara bra (så länge det inte fanns sjukdomar i akvariet)…kan det vara det? Hur gör ni andra? kokar Vatten?

Tack för alla svar iaf, det hjälper mig mycket :)

linle321
2016-02-18 11:43
#15

Hittade en bra hygrometer, för denna lär väl duga?

http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinstrument/termo-hygrometrar/hygrometrar/kompakt-digital-hygrometer-p48599

Och ca 80% luftfuktighet, väl? :) Men sen var det där med fläkt då…ska leta vidare…

MoaL
2016-02-18 12:08
#16

På jula köper du lämplig sand till billig peng, och om du blandar i mull är exoterras kokosmull bra. På sommaren kan du plocka egen fräsch och supervacker sphagnummossa i skogen om du vill. ^^

Jag vet inte om jag skulle byta sand om tre stycken är nedgrävda. Hur länge sedan var det de grävde ned sig?

Hur är fuktigheten i sanden? Om det som sagt går att bygga sandslott av sanden så behöver den inte fuktas.

Jag har inte själv någon fläkt, men har funderat på att köpa när jag inreder nästa akvarium. Det bästa är att googla. Här till exempel säljer de både fläkt och hygrometer.

Eremitkräftor tar sig inte bad utan skal för att göra sig rena, sådant sköter de normalt sett med skalet på. Det är däremot många som har varit med om att hitta sina eremitkräftor nakna och döda i vattenskålen, så något gör att de söker sig till vattenskålen när de väl har slängt skalet. Vem vet, det kan lika gärna vara en parasit eller dylikt som får dem att bete sig så underligt, men det är inte ett friskt beteende och ingenting som du har orsakat. Det är ingenting du ska ha skuldkänslor för.

Undvik sand med några tillsatser eller dylikt, köp bara ren sand som den jag länkade till ovan. Den är superbra. 🙂

Så länge allt i akvariet är friskt och utan mediciner så funkar det jättebra att använda det vattnet. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

linle321
2016-02-18 12:43
#17

Oki tack ska kolla upp det :) de har legat nedgrävda flera månader..två av dem ca två mån och den tredje säkert det dubbla? :( kollade för ca en mån sen och då levde de alla tre :) kan kolla igen idag..och avvaktar med bytet om de lever? Men tänker att någon av dem säkert alltid kommer att vara nedgrävd? Det är mycket hål här och där..så antingen kommer de upp nattetid el så håller de andra två på ;)

linle321
2016-02-18 12:43
#18

Oki tack ska kolla upp det :) de har legat nedgrävda flera månader..två av dem ca två mån och den tredje säkert det dubbla? :( kollade för ca en mån sen och då levde de alla tre :) kan kolla igen idag..och avvaktar med bytet om de lever? Men tänker att någon av dem säkert alltid kommer att vara nedgrävd? Det är mycket hål här och där..så antingen kommer de upp nattetid el så håller de andra två på ;)

Grodan
2016-02-18 22:46
#19

#9 det var väldigt bra gjort oavsett, av dig och din mor att hålla liv i de insmugglade. ni visste helt klart vad ni gjorde…

.

åh moa vilka bra svar ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

linle321
2016-02-18 23:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9
#20

Vill bara uppdatera hur allt har gått, då jag idag har sanerat och bytt ut ALLT åt de små…jag tog en sida i taget så de skulle kunna hålla sig kvar medans jag grejade…jag letade och letade, och hittade tyvärr två stycken döda i sanden :( Den ena pulveriserades nästan då vi tog fram den (min sambo får ta hand om de som ser döda ut)…jättetråkigt, men skönt ändå att få det bekräftat. Då hade jag alltså tre döda och två -som jag visste levde-…så jag ställde in mig på att den sista också skulle vara död? Jag hittade förresten två av deras större ben i sanden, så jag vet inte om det har varit slagsmål, eller byter de ut dem…hela?

Men! Det som var så roligt, var att den sista hittades vid liv :) Nergrävd i mossan :) Jag blev så glad! Så nu har jag tre stycken levande (och tre som dog)…och nu har de fått det helt nytt och rent, så ny håller vi tummarna för att ohyra och svampar håller sig borta och att dessa tre fortsätter vara friska. De var då väldig pigga och aktiva då allt var klart. En av de tre var lite blyg..men började nyfiket utforska den med efter en stund :) Bifogar lite bilder från deras fräscha hem :) Tack för all hjälp och stöd från er alla <3

För den som funderar: Pinnarna utifrån har jag haft i ugnen för att ta död på ev kryp…ovanpå är det glas…och hönsnät med lite plastfolie runt (vi har tre katter som annars är där och ska ner med tassarna) Sen ovanpå den ena glasskivan har jag lagt en bräda…just för att katterna gärna ligger ovanpå lampan..men glasskivorna är det avsågade hörn på..för luft…

Sen köpte jag vit "sand"…tror det är snäckskal? Läste förut att det skulle vara bra? De har dessutom ca 15 tomma skal i massor av storlekar att välja på…samt sötvatten och saltvatten…så nu håller jag tummarna (igen) <3

Annons:
Grodan
2016-02-19 00:09
#21

Åh, vad glad jag blir. Du är så mån om dina små. Hoppas nu verkligen att det funkar nu med alla åtgärder.

Hur har du löst det med fläkt o hygro-grej?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

linle321
2016-02-19 00:28
#22

Tack snälla, har beställt både och :) Från sidan som Moa rekommenderade (y)

MoaL
2016-02-19 05:14
#23

#20 Det ser jättefint ut. 👍 Men så kommer jag som värsta glädjedödaren och säger på en gång att du med största sannolikhet kommer att få problem med mögel från grenarna som du har plockat utifrån. De tål nämligen inte fukt utan att börja mögla, det är därför man använder mangroverötter, vilket är rötter som kommer från tropiska/subtropiska träsk och som utan problem kan vara i hur fuktiga miljöer som helst, till och med i akvarium. 🙂

Jag vet inte heller hur det funkar med snäckskalssanden du har köpt. Det ser ut som den man köper till fåglar, som innehåller snäckskal och kol? Jag vet inte hur den funkar med fukt, men jag hoppas att det går bra. 🙂 Det bästa är att köpa enbart krossat ostronskal och strö ut över bottensubstratet, men det har jag själv bara köpt från hermitcrabpatch.com. Det kanske finns att köpa till höns eller liknande på någon svensk affär? Annars finns det säkert på Amazon, Ebay och dylikt. 🙂

Den lilla bilden som är efter bilden på hela Crabitatet, vad visar den? Det där runda, vita bredvid krukan?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

linle321
2016-02-19 10:37
#24

Vad bra att du berättar Moa :) har inte haft problem med mögel från grenarna..men ska de väck ändå (har haft dem några mån)? Snäckskalssanden blev jag rekommenderad av en på djuraffären förut, och hade en liten del av det även innan…men kanske det (också) tas bort?

Det lilla är en doseringskopp till hostmedicin som jag har lagt deras torrfoder i :)

Kanon med tips och råd, då jag långt ifrån är en expert på detta :/ Jag har lagt ner M Y C K E T pengar på dessa små, men införskaffar såklart allt de behöver :)

Tjeja
2016-02-19 13:34
#25

Vad stort och fint dem har det! Vilket jobb du lägger ner på sina små älsklingar! ❤️ Kul att se! 👍

Kan ju också konstatera att dina eremiter måste vara av en helt annat slag än dem jag hade som barn eftersom de levde i akvarium med fiskar och allt. Klart behoven är helt annorlunda och olika då! 

Håller tummarna att dina eremiter kommer fortsätta trivas nu och att ohyran håller sig borta i fortsättningen!  👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MoaL
2016-02-25 22:04
#26

#24 Nå, om de inte har möglat så har du haft tur. 👍 Då kan du nog fortsätta ha dem också. 

Vad är det för snäckskalssand du använder?
Vad ger du för torrfoder? 🙂

Hur går det med Crabitatet och dess söta små invånare?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

linle321
2016-02-25 23:32
#27

Tack, de mår bra de små :) *peppar, peppar* Två av dem är framme och är väldigt aktiva, så jag håller tummarna…den tredje tror jag har grävt ner sig, el så kommer han fram nattetid? Men nu ska jag kolla om han "håller sig undan" för länge…torrfodret har jag beställt via djuraffären (de har tagit hem) NOVO CRABS står det på…jag får byta ut det varannan till var tredje dag, då det blir mjukt av fukten..snäckskalssanden är till för fåglar, men det har också djuraffären tipsat mig om.

Hygrometern är ju perfekt, nu ser jag ju precis när det behövs fuktas :) Tyvärr hittade krypen tillbaka till maten trots helsaneringen av terrariet :( långa och smala…svarta..men de håller sig bara i matskålen (som tur är)

Vad gäller pinnarna de klättrar på, så glömde jag ju av dem i ugnen…så de var där inne VÄLDIGT länge..kanske därför de inte möglar?

En annan sak. Har du/ni sötvatten el saltvatten i någon större skål åt era små? Jag har haft mest av saltvatten..men bytte nu..och det såg ut som att de då hade badat i sötvattnet? Så jag tror de föredrar det framför det salta (som jag nu ist har i den mindre skålen) :)

Annons:
MoaL
2016-02-25 23:47
#28

I början när jag gav pelletsfoder så vätte jag bitarna så att de skulle bli mjuka. 😛 Nu ger jag aldrig sådant, utan blandar till själv.

Kan du ta en bild eller video på de små krypen? Jag känner inte riktigt igen beskrivningen, så jag är nyfiken på vad det kan vara. 🙂

Det är möjligt, det vet jag inte. Jag vet bara att de brukar mögla i vanliga fall. ^^ Har du någon mangroverot också? Det är bra att ha då de äter av de rötterna.

Jag har likadana skålar till salt- och sötvatten eftersom de har stort behov av både och. De ska kunna bada i båda skålarna.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

linle321
2016-02-26 00:16
#29

Visst, ska fixa bild..de är säkert där imorgon kväll då jag ska byta ut färskfodret (som vanligt)

De har två mangroverötter, plus alla pinnar m m :)

De kan bada i båda skålarna, men den ena är större..och nu blev det den med sötvatten :) 

Återkommer med bilder

Sleggyman
2016-02-26 15:43
#30

#9  Det var garanterat saltvattens levande eremiter dvs de lever under Vatten och andas med gälar. De kan klara rätt långa stunder över ytan genom att fylla sitt skal med Vatten, men de kvävs till döds ovan ytan. 

De är mycket härdigare än landlevande arter och klarar räjla svingar i salthalter högt och lågt, och dåligt Vatten. Stress påverkar de nästan inget alls.

linle321
2016-02-26 17:42
#31

Här kommer en video på mina kryp som varje dag finns i matskålen..dessa var små..de får ju varje dag följa sopornas väg ut, men försvinner inte för det :/ Hoppas ni förstår att maten inte ens är ett dygn gammalt, utan att den blir ful fort ;)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
linle321
2016-02-26 17:53
#36

Ursäkta, jag är inte så teknisk…den som kan får gärna ta bort de tomma inläggen, men NU ska videon förhoppningsvis funka :)

Upp till toppen
Annons: