Annons:
Etikettmat-och-vatten
Läst 1029 ggr
WolfFire93
1/8/17, 2:06 PM

Frysa kattmat?

Mina har varit lite kinkiga och jag ser dem aldrig äta… syns knabbt att dem ätigt. Men idag bytte jag blötkattmat från olja till gele- och helt plötsligt var dem framme och älskar det! Sitter och plockar med sina små klor <3 Men en påse håller bara 2 dagar… går det att frysa kattmat precis som med barnmat? Hunden är rätt glad nu för han får det som är kvar XD Hur gör ni med kattmat?

Annons:
MoaL
1/9/17, 1:07 AM
#1

Jag har aldrig gett mina kattmat. Vad ger du för märke? 🙂Vad ger du för Foder i övrigt?

Jag gör torrfoder åt mina eremiter, sedan får de färskfoder också såklart. Torrfodret består av bland annat kokosflingor, frystorkad gammarusmix (räkor+fisk), spirulinapulver, bipollen, torkade örter, grönsaker, bär, frukter och så vidare. Även olika slags fröer, nötter och havregryn hamnar i deras matskål. Kokos är, förutom nyttigt, tydligen extremt musmigt i en liten eremitmun. Har du provat det? Även gammarusmixen är väldigt poppis här hemma. Finns att köpa på djuraffären. 👍

Som färskfoder ger jag kokt ägg, snäckor (från egen odling), frysta mygglarver, syrsor, zophobas, räkor med skal, frukter, bär, grönsaker och så vidare. Alla frukter, bär och grönsaker ska vara ekologiska/obesprutade eftersom insektsgifter skadar eremitkräftor också. Papaya, mango, äpple och päron är nog det som uppskattas mest här hemma i fruktväg. När det är sommar ÄLSKAR de maskrosor (hela plantan) och nyponrosor, så plocka det åt dem i sommar. 😃 Nyponrosor är också lätta att torka så man har även på vintern.

Jag försöker se till att allt jag ger dem är så rent och oprocessat som möjligt. Dessutom vill de ha variation, så ge inte samma sak flera gånger efter varandra. Variera. 😉

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WolfFire93
1/9/17, 1:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Oj tack! Jag försökte läsa mig till vad jag skulle skaffa för mat, fick klura ut så mycket jag kunde. Hade ingen aning om det mesta du räknade upp… X3 odlar malysisk sandsnäcka och jätteposthorn- så det finns ju. Den kattmaten dem älskade är Whiskas i kele.(bild) Övrig ger jag: ekologisk sallad, barnmat som innehåller mango/banan/päron mix oftast, flingfoder till fisk, upptinat: mango/papaya/annanas/lax/torsk/makrill/majs/ärtor/paprika, ägg, crab cuisine Hikari(blöter upp), snäck kross. Har hemma: cocos och Honung, finns frön om dem äter det(har fåglar)

WolfFire93
1/9/17, 1:31 PM
#3

Jag försöker att ge olika saker varje dag, även olika smaker av kattmaten. :)

MoaL
1/10/17, 11:48 PM
#4

Har själv landlevande snäckor, så jag mosar både snäckägg och ungar åt eremitkräftorna ibland. 🙂

Jag skulle inte ge Whiskas till eremiterna, det innehåller bland annat en massa mineraler och socker som kan påverka dem negativt. Ge hellre till exempel ren fisk och skaldjur och dylikt. I frysdisken går det att köpa musslor och sånt åt dem också. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WolfFire93
1/11/17, 4:56 PM
#5

Coolt! :D ska kolla efter musslor också :3

Upp till toppen
Annons: