Annons:
Etikettömsning
Läst 1003 ggr
WolfFire93
2017-01-08 14:36

Byter inte skal...

Mina har inte bytt skal ännu och jag har haft dem sedan okt-nov förra året… Köpte 2 påsar med naturliga skal- minsta storleken dem hade… Dem är rätt stora men jag hade några mindre(samlar på snäckor)-men dem var nästan för stora… Gav dem ett vuxet äppelsnäcke skal, dem har testat några av skalen men är inte nöjda… Dem är lite mindre än en 5krona och den enas skal e lite sönder i toppen… Vart skaffar ni era skal?? (Gillar färgen på den enas ska jätte mycket, men han måste ju byta upp sig…)

Annons:
MoaL
2017-01-09 01:18
#1

Jag skulle behöva en bild på dina eremitkräftor samt på skalen du har erbjudit dem för att kunna hjälpa dig. 👍 Tror aldrig jag har sett en eremitkräfta ta ett skal från en äppelsnäcka. De brukar föredra till exempel turboskal, men det beror helt på vilken art du har och vilken storlek de är.

Jag har köpt de flesta av mina skal på THCP, men de har inga skal alls just nu. Sedan finns det andra ställen att handla skal på nätet, till exempel ebay, Naples sea Shell Company, och så vidare, men man måste såklart veta vad för skal och storlek man behöver. 🙂 Och så ska man ALDRIG köpa ett målat skal. Just sayin'. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WolfFire93
2017-01-09 13:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Stod på internet att man ska ge dem skal som liknar dem som dem har… och dem jag köpte gör inte det och är stora. Jag hade ett mindre av den sorten dem har varit intreserade av och ett äppelsnäck skal, har också skal från militärhjälm familjen- men dem känns för små… Som sagt så har den ena trasigt skal… så hade velat att de ändå byter snart..

WolfFire93
2017-01-09 13:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
WolfFire93
2017-01-09 13:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
MoaL
2017-01-11 00:32
#5

Ojdå, ja de där skalen du har passar ju inte, alldeles för stora. 😛 Eremiten i det svarta skalet, C. violascens, kommer eventuellt att vara intresserad av de där skalen när den har vuxit till sig. C. brevimanus är enligt min erfarenhet mest intresserad av skal med rund öppning, alltså sådana turboskal som den redan har på sig. 

Vilket av skalen är trasigt och var? Om det bara är kanten runt skalöppningen som är skadad så är det ingen fara. Ofta nyper eremitkräftor själva sönder skalöppningen för att få den form de vill på den. 😃

Har du ett skjutmått så att du kan mäta skalöppningen på skalen de har på sig? Och vet du hur man mäter skalöppningen?
Kan du också ta en bild på vardera eremitkräfta när de är indragna i sitt skal, så att jag kan se hur skalen passar dem? 

Haha, oj vad jag ber om mycket, men jag vill bara hjälpa. 😃👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WolfFire93
2017-01-11 23:27
#6

Ja det är i öppningskanten det e trasigt X3 Har ingen aning hur man mäter… XD Har en tumstock… Bilder finns i nya tråden ;) ska försöka ta på när dem är i skalen imon igen.

Annons:
MoaL
2017-01-13 18:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Du bör nog investera i ett skjutmått, eller åtminstone låna ett, för en tumstock duger dåligt när man ska mäta skalöppningar. 😃

Tomma skal mäter man såhär (och skjutmåttet säger att skalöppningen är lite drygt 26mm):

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2017-01-13 18:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Att mäta ett skal som är upptaget (vilket du behöver göra) blir inte lika exakt, men det gör inte så mycket. Då mäter du bara såhär:

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
2017-01-13 18:11
#9

Fast du håller såklart skalet (eremiten) med ena handen och skjutmåttet med andra, istället för att göra som jag gör på bilderna eftersom jag fotade med högerhanden. 🤪

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

WolfFire93
2017-01-13 19:14
#10

Aha :) ska se om jag kan låna ett då! :D

WolfFire93
2017-01-13 20:53
#11

Mamma hade ett i plast så ska mäta imon ;)

Upp till toppen
Annons: